Lekkomyślne przylepianie etykietek służy wygodzie ludzi, niewielki jednak ma związek z rzeczywistością
Lekkomyślne przylepianie etykietek służy wygodzie ludzi,
niewielki jednak ma związek z rzeczywistością
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
6. Edukacja zdrowotna
6.9 Uczeń omawia przyczyny i skutki stereotypów i stygmatyzacji osób chorych psychicznie i dyskryminowanych (np. żyjących z HIV/AIDS)
Czas trwania projektu: 8 tygodni (impreza podsumowująca projekt w dniu 3. grudnia)
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – wszyscy uczniowie szkoły
Cele projektu:
Uczeń: w zakresie wiadomości:
wie, że ludzie różnią się między sobą
wie, że posługiwanie się stereotypami jest szkodliwe
wie, jakie skutki może powodować stygmatyzowanie osób psychicznie chorych
– poznaje/przypomina sobie prawa człowieka
w zakresie umiejętności:
wskazuje przykłady stereotypów w odniesieniu do osób chorych psychicznie
i dyskryminowanychwskazuje związki przyczynowo‑skutkowe stereotypów i stygmatyzacji osób chorych psychicznie i dyskryminowanych
poszukuje informacji, analizuje je i przekazuje innym
wykorzystuje technikę ankietowania i wywiadu
tworzy prezentacje multimedialne
sprawnie komunikuje się z przedstawicielami społeczności szkolnej (nauczyciele, inni uczniowie)
współorganizuje szkolną konferencję
pełni funkcje pomocnicze podczas imprezy szkolnej
w zakresie postaw:
dostrzega różnicę między ludźmi i jest tolerancyjny
wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym
przyjmuje odpowiedzialność za decyzje zespołu
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej (max. 26 osób). Uczniowie dobierają się
w 4 zespoły zadaniowe.
Zadania dla zespołów:
zespół I – różnorodność
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadów z uczniami szkoły dotyczących ich opinii w sprawie wartości, jakie niesie różnorodność ludzi
Opracowanie wyników badania w formie prezentacji multimedialnej
(do przedstawienia podczas szkolnej konferencji)Zorganizowanie szkolnego konkursu na projekt wlepki pod hasłem „Różni lecz równi” (rozstrzygnięcie wyników konkursu podczas szkolnej konferencji)
Przygotowanie oprawy graficznej konferencji – wystawa konkursowych wlepek
Opracowanie, przygotowanie oraz wręczenie władzom lokalnym i innym gościom zaproszeń na szkolną konferencję
Sprzątnięcie sali po konferencji
zespół II – stereotypy
Wyszukanie informacji w wybranych dostępnych źródłach na temat stereotypów
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z socjologiem na temat funkcjonujących w naszym kraju stereotypów
Przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną – na podstawie wywiadu oraz tekstów źródłowych – na temat przyczyn i skutków stereotypów (do przedstawienia na szkolnej konferencji)
Opracowanie gazetki ściennej o stereotypach – jako sesja plakatowa podczas konferencji
Opracowanie i przygotowanie zaproszeń dla uczniów i nauczycieli na szkolną konferencję – wręczenie zaproszeń nauczycielom
Przygotowanie nagłośnienia i sprzętu multimedialnego na szkolną konferencję
zespół III – stygmatyzacja
Wyszukanie informacji w wybranych dostępnych źródłach na temat stygmatyzacji osób psychicznie chorych
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z psychologiem z poradni psychologiczno – pedagogicznej na temat stygmatyzacji osób psychicznie chorych
w środowiskach szkolnychPrzygotowanie referatu z prezentacją multimedialną (na podstawie tekstów źródłowych oraz wywiadu) na temat przyczyn i skutków stygmatyzacji osób psychicznie chorych (do przedstawienia na szkolnej konferencji)
Opracowanie przemówienia rozpoczynającego szkolną konferencję
Przygotowanie plakatu informacyjnego o konferencji i rozwieszenie go w szkole
Sprzątnięcie sali po konferencji
zespół IV – dyskryminacja
Zbadanie poziomu wiedzy młodzieży nt. praw człowieka – opracowanie quizu dla uczniów klas I oraz opracowanie wyników. Omówienie quizu oraz wręczenie nagród laureatom quizu podczas szkolnej konferencji
Opracowanie ankiety badającej opinie uczniów klas III na temat funkcjonowania zasady fair play w życiu codziennym. Przeprowadzenie badania, opracowanie wyników
Przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną w oparciu o wynik badania ankietowego (do przedstawienia na szkolnej konferencji)
Przygotowanie miejsc siedzących na szkolną konferencję (miejsca dla uczniów, nauczycieli i zaproszonych gości, miejsca dla prelegentów, mównica)
Stworzenie listy zaproszonych gości oraz monitorowanie potwierdzeń przybycia gości na konferencję
Prowadzenie konferencji, opracowanie przemówienia na zakończenie konferencji
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator, zespoły projektowe | koniec września pierwszy tydzień października 45 minut pierwszy tydzień października 45 minut drugi i trzeci tydzień października trzeci tydzień października od trzeciego tygodnia października trzeci tydzień listopada 3. grudnia 4. grudnia |
Załącznik: Checklista dla organizatorów szkolnej konferencji
OBSZAR DO PRZYGOTOWANIA | POTWIERDZENIE PRZYGOTOWANIA (√) |
Miejsca siedzące dla uczestników konferencji | |
Miejsca siedzące dla zaproszonych gości | |
Miejsca dla prelegentów | |
Mównica | |
Nagłośnienie | |
Sprzęt multimedialny | |
Lista zaproszonych gości | |
Potwierdzenia przybycia zaproszonych gości | |
Organizacja recepcji konferencji | |
Sesja plakatowa | |
Wystawa wlepek | |
Przemówienie wstępne | |
Przemówienie końcowe | |
Prowadzący konferencję |