Temat: W sieci reklamy

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

X. Środki masowego przekazu.

Uczeń:

3) przedstawia funkcje reklamy i krytycznie analizuje wybrany przekaz reklamowy.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia funkcje reklamy.

  • przedstawia polskie regulacje prawne dotyczące reklam i analizuje, w jakim stopniu są one przestrzegane.

  • analizuje, na czym polega lokowanie produktu.

  • wyjaśnia, czym jest kryptoreklama i rozpoznaje jej przykłady.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • wykład interaktywny,

  • burza mózgów,

  • metoda kuli śniegowej,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, widżetów interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • w parach,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: W sieci reklamy, Surrounded by advertising,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jak odróżnić reklamę od kryptoreklamy oraz jakie regulacje prawne dotyczą reklam.

2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie funkcje ich zdaniem powinna pełnić reklama. Propozycje uczniów zapisuje na tablicy. W razie potrzeby komentuje, koryguje i uzupełnia.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli jakieś zasady, przepisy prawne dotyczące reklam. Odpowiednimi pytaniami naprowadza uczniów, pomagając im ustalić obowiązujący stan prawny w tym zakresie. Następnie prowokuje krótką dyskusję, czy zdaniem uczniów przepisy te są przestrzegane.

2. Nauczyciel informuje uczniów, że wykonają Ćwiczenie 1 z abstraktu „Surrounded by advertising”. Ich zadaniem jest odróżnienie reklamy od kryptoreklamy. Następnie omawiają odpowiedzi z nauczycielem i uzasadniają je.

3. W następnym etapie nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem w każdym programie telewizyjnym mogą pojawiać się reklamy. Inicjuje dyskusję na ten temat z wykorzystaniem tablicy interaktywnej z abstraktu. Uczniowie mają zdecydować, w których programach telewizyjnych może pojawiać się lokowanie produktu, a w jakich nie powinno. Nauczyciel prosi, by za każdym razem uczniowie uzasadniali swój wybór.

4. Nauczyciel mówi, że kolejne zadanie będzie polegało na znalezieniu najskuteczniejszej reklamy i zrealizowane zostanie metodą kuli śniegowej. Najpierw uczniowie pracują w parach. Korzystając z internetu, znajdują przykłady skutecznych i nieskutecznych ich zdaniem reklam wizualnych i audiowizualnych. Następnie łączą się czwórki, przedstawiają sobie swoje pomysły wraz z uzasadnieniem i spośród tych propozycji wybierają najskuteczniejszą ich zdaniem reklamę. W kolejnym etapie łączą się z innymi czwórkami w grupy ośmioosobowe i ponownie wybierają najskuteczniejszą reklamę. Nauczyciel wyznacza czas na realizację poszczególnych etapów zadania. Ostatecznie cztery wybrane podczas pracy grupowej reklamy prezentowane są przez liderów grup na forum klasy. Lider wskazuje, na czym polega skuteczność danej reklamy. Następnie odbywa się głosowanie, w którym wybierana jest najlepsza propozycja skutecznej reklamy.

5. Nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie filmu „The History of Advertising in 60 Seconds” (Historia reklamy w 60 sekund) z zasobów internetowych. Prosi, by w czasie emisji zwrócili uwagę na to, w jaki sposób zmieniały się reklamy i jak reklamodawcy docierali do odbiorców. Następnie inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czy zmiany w świecie reklam zmierzają w pożądanym kierunku, czy też nasz świat zmienia się przez nie na gorsze.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Wybierz przykład reklamy (telewizyjnej, radiowej, prasowej, internetowej), która jest twoim zdaniem skuteczna, i wyjaśnij, co decyduje o tej skuteczności.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to invigorate
to invigorate
R11Mbt7SFJbRi
Nagranie słówka: to invigorate

krzepić

buzz marketing
buzz marketing
RDBsvGDLSWecx
Nagranie słówka: buzz marketing

marketing szeptany

surreptitious advertising
surreptitious advertising
R2vKu6dUwVJ4V
Nagranie słówka: surreptitious advertising

kryptoreklama

product placement
product placement
R1OKkKkoRQgzb
Nagranie słówka: product placement

lokowanie produktu

precious
precious
Ri2He7JbGEuLe
Nagranie słówka: precious

cenny

announcement
announcement
R1SRUeblmPeJe
Nagranie słówka: announcement

ogłoszenie

to convince
to convince
RZQbOnWUr606T
Nagranie słówka: to convince

przekonywać

attitude
attitude
RpwiiM6d3NTCm
Nagranie słówka: attitude

postawa

to provoke emotions
to provoke emotions
RYtxop39TTjm7
Nagranie słówka: to provoke emotions

wywołać, sprowokować emocje

to discourage
to discourage
REGFFAw6F19VL
Nagranie słówka: to discourage

zniechęcić

advertorial
advertorial
R1827b6JVCQjr
Nagranie słówka: advertorial

tekst sponsorowany

in fine print
in fine print
RXcvS8S7thhuS
Nagranie słówka: in fine print

drobnym drukiem

incorporated
incorporated
R1XpO8tbXgBRa
Nagranie słówka: incorporated

włączone

intent
intent
R2MmwHknBwiM0
Nagranie słówka: intent

zamiar

to encourage
to encourage
R12fgankLvomU
Nagranie słówka: to encourage

zachęcać

subconscious mind
subconscious mind
R10sNLkznpEW0
Nagranie słówka: subconscious mind

podświadomość

Teksty i nagrania

R17srtu6inLsY
nagranie abstraktu

Surrounded by advertising

We complain about the omnipresence of advertising in our lives. It is worth remembering that advertising has a long history. It began as early as trade began. Before the second world war, there was a very famous slogan “Sugar invigorates!”. A writer, Melchior Wańkowicz received an honorarium of 5000 zł (which was 500 dollars at that time) for each word. This is how precious words can be!

Texts, illustrations, announcements in the media do not only have an informative function. The authors often want to convince us to something, influence our attitude, provoke emotions and actions, or discourage us from something. According to the Polish press law, advertising should be clearly marked (“advertisement” or “advertorial”). In practice often those words are put in fine print, and on the internet, they are nowhere to be found. A lot of bloggers publish positive reviews of products and are paid for that. The web if full of “buzz marketing”, and the internet message boards are dominated by paid users. These kinds of actions are known as surreptitious advertising.

Product placement is a marketing technique in which references to specific brands or products are incorporated into another work, such as a film or television program, with a specific intent to promote the product. The program or film does not encourage us directly to buy the product or is not trying to convince us they are the best, but the products are always presented positively, which is supposed to influence the subconscious mind of the viewer.