Temat: Uczymy się

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

2. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.

5. Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

6. Doskonalenie umiejętności w zakresie komunikowania się, współpracy i działania oraz pełnienia roli lidera w zespole.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:

1. opisuje sposoby poznawania przyrody, podaje różnice między eksperymentem, doświadczeniem a obserwacją;

2. podaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określa ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza);

3. podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji przyrodniczych;

4. stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych;

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

4. wymienia podstawowe zasady ochrony zmysłów wzroku i słuchu;

6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:

10. opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie opisują odpowiednio przygotowane miejsce nauki i wymieniają korzyści płynące z systematycznej pracy.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • odpowiednio przygotowywać miejsce do nauki;

  • wymieniać korzyści płynące z systematycznej pracy.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję, nawiązując do poprzednich zajęć, prosi wybraną osobę, żeby przedstawiła czynniki, które negatywnie wpływają na ich samopoczucie i utrudniają naukę.

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący lekcję zachęca uczniów, żeby wyobrazili sobie, że za trzy dni będą musieli na lekcji języka polskiego wyrecytować pięciozwrotkowy wiersz. Pyta podopiecznych, co mogłoby pomóc im w nauce wiersza, a co przeszkadzałoby.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  • Nauczyciel prosi ochotników, żeby przedstawili warunki sprzyjające nauce. Komentuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  • Prowadzący lekcję wypisuje i wyjaśnia zasady efektywnego uczenia się: 1) pozytywne nastawienie (w tym aktywność na lekcji); 2) koncentracja (w tym słuchanie na lekcji); 3)systematyczność; 4) wielokrotne powtarzanie nowo poznanych wiadomości; 5) notowanie.

  • Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  • Nauczyciel prezentuje i omawia galerię zdjęć w abstrakcie. Uczniowie analizują ilustracje i odpowiadają na pytania nauczyciela.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 3.

  • Nauczyciel prosi podopiecznych o określenie czasu jednorazowej sesji uczenia się. Następnie prosi wybraną osobę o głośne przeczytanie informacji zamieszczonej w abstrakcie, oznaczonej jako „Ważna!”.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 2, nr 4, nr 5.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

focus
focus
RAVatT09yse3r
Nagranie dźwiękowe słówka

zmysły – zdolność do odbierania bodźców i informacji z otoczenia

physical activity
physical activity
R5HO8agDGIL9O
Nagranie dźwiękowe słówka

aktywność fizyczna – dowolna, zamierzona forma ruchu ciała lub jego części, podejmowana na przykład w celu poprawy kondycji fizycznej i zapewnienia zdrowia

Teksty i nagrania

RIuiUi5mk8yQz
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Learning

Every day you spend several hours at school, learning new things. It is of course not possible to acquire all the information from various fields at once. It is enough, however, to adhere to some good advice, so that knowledge stays in our mind more easily.

You already know from the previous lesson that it is harder to concentrate when you feel tired or hunger. So if you want to have a fresh mind, take a good night's sleep and nutritious breakfast in the morning. Remember, too, that in the course of learning that you are not distracted, because learning in noise has no effect.

Always try during the lesson to focus on words of the teacher or on the tasks you perform. Then you will understand the new content best, and if in doubt, you can ask questions - not only to the teacher, but also to friends. Together, it is easier to solve many complicated problems. Making experiences together, solving puzzles, discussing difficult issues are good methods, so as not to be bored in lessons, remember as much as possible.

Certainly some school subjects you like more and others less. However, even learning less liked ones can also be easy. Learning to deal with a more a difficult subject is favored by working together with colleagues who are interested in the field and who do not struggle with it.

Also remember to learn systematically, that is, regularly – mastering the material from one lesson is often necessary to understand the next. Thanks to systematic learning, you do not need to learn all the material before the test – just a quick revision!

Before you sit down to do homework, make sure your place of study is properly prepared. The chair you are sitting on should have an adjustable backrest to support your back well. The desk top should be well lit: sunlight works best. If you study in artificial lighting, make sure you have a good light bulb. Remember that right‑handed people should set the lamp on the left side of the desk, and left‑handed people – on the right.

Before you start learning, think about what you may need. Prepare the necessary aids so that their search does not distract you and does not detract from your work. They shouldn't be in the way – it's important that they have their own place. Also, make sure that there are no unnecessary items on the desk.

For long‑term sitting at the desk, you do not get tired and do not adversely affect your posture,every now and then (eg every half hour) get up from the desk and do 1‑2 stretches. Also take care of your eyes, especially when working with a computer or tablet. Every half hour it is worth to take your eyes off the screen and look into the distance (preferably the green landscape outside the window) to let your eyes rest.

  • During the lesson, listen carefully to the teacher and actively participate in classes.

  • When learning, you must systematically repeat the content already acquired. This allows them to be fixed and prevents them from being quickly forgotten.

  • When sitting at a desk, you should take care of the correct posture and proper lighting.