Temat: Płazy

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie opisują cechy charakterystyczne dla płazów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać cechy budowy płazów;

  • odróżniać cechy pomagające płazom przeżyć na lądzie i w wodzie;

  • rozpoznawać niektóre płazy;

  • opisywać znaczenie płazów w środowisku.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • kartki;

  • stemple z kolejnymi etapami rozwoju żaby oraz poduszki z tuszem.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment pt. „Czym wyróżniają się płazy?”. Uczniowie sporządzają notatkę odpowiadającą na pytanie zawarte w tytule fragmentu.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  • Nauczyciel rozdaje podopiecznym kartki, stemple z poszczególnymi etapami rozwoju żaby oraz poduszki z tuszem. Uczniowie za pomocą stempli przedstawiają cykl rozwojowy żaby i odpowiednio go opisują .

  • Po wykonaniu zadania uczniowie porównują efekty swojej pracy z ilustracją interaktywną. Uzupełniają ewentualne braki, korygują błędy .

  • Uczniowie czytają fragment pt. „Jakie płazy żyją w Polsce?”. Nauczyciel prezentuje fotografie przedstawiające wybrane gatunki płazów ( „Galeria 1”). Uczniowie opisują charakterystyczne dla nich cechy .

Faza podsumowująca

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2.

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

tadpole
tadpole
R1d1zbKPjEfVu
Nagranie słówka: tadpole

kijanka – larwalna postać płaza żyjąca w środowisku wodnym i oddychająca skrzelami

spawn
spawn
R1FkXzwHoBk99
Nagranie słówka: spawn

skrzek – zapłodnione jaja płazów; zwykle zlepione galaretowatą substancją w pakiety lub sznury

amphibians
amphibians
RhGBhukQ9vgVY
Nagranie słówka: amphibians

płazy – zwierzęta o cienkiej, wilgotnej skórze, żyjące na lądzie, a rozmnażające się w wodzie; należą do nich m.in. żaby i ropuchy

Teksty i nagrania

RIZqASZekY7fG
Nagranie abstraktu

Amphibians

Amphibians are an animal which lives both on land and in water. They have two pairs of limbs, which make it possible for them to move around on land and in water. Certain amphibians rarely leave the water, others live on land in thick vegetation or on trees and only return to the water during reproduction. Amphibians' skin is covered in mucus, which reduces resistance in the water and on land and prevents them from drying out. The fingers of their limbs have a tight membrane, which makes it easier for them to swim. Their shellless eggs, called spawn, are laid in water. From the eggs, larvae called tadpoles hatch. They develop in the water and breathe using gills.

Adult amphibians are predators. They feed on insects and other tiny invertebrates; some of them are even able to hunt mice. They themselves are food for many aquatic animals (for example predatory fish) and land animals (birds, snakes and certain mammals). Among amphibians, newts and the spotted salamander, who are equipped with tails, are counted, along with the tailless frogs, common toads, fire‑bellied toads, and tree frogs.

Currently, only 18 species of amphibian occur in Poland. Because, for example, small ponds in which they can breed have been filled in and due to environmental pollution, there are less and less of them. This is why all species of amphibian are under protection in Poland.

Among tailed amphibians, the most common in the country are newts. This is a small animal which lives in overgrown ponds and lakes. With the end of the summer, they come out onto land and hide in damp places. They usually hunt at night. From autumn, they search for a winter hideout, most commonly burying themselves in the ground. Certain specimens winter at the bottom of reservoirs, buried in the mud.

The spotted salamander lives completely differently. It is a land animal, encountered in the South of Poland in damp leafy forests. Their fertilised eggs develop inside the females' bodies. When the larvae hatch, the female carries them straight to a slow flowing stream or puddle. Adult salamanders can't swim very well, and sink in fast flowing or deep water.

Frogs in Poland are divided into green and brown. Green frogs, for example, the pool frog, spend most of their time in water. Brown frogs, for example, the common frog, are happy to come out onto land, and mainly return to the water during the mating season.

Toads are amphibians which live on land. They defend themselves against predators with the help of venom, which is produced in glands in their skin. They feed on insects, but they are even able to hunt rodents, for example mice. Fire‑bellied toads are somewhat similar to small common toads, but they have vividly coloured bellies: yellow and black or orange and black. These colours are a warning, because fire‑bellied toads have glands in their skin which produce venom.

The tree frog is a small green amphibian, which is similar to the common frog, and spends most of its life on trees and other plants. It has discs on its fingers, which help it to climb trees. It hunts for insects there, which it often collects from leaves. It also eats beetles and spiders.

  • Amphibians are an organism that live on both earth and land, they live in damp environments or in the vicinity of water.

  • 18 species of amphibian live in Poland.