Lesson plan (Polish)
Temat: Różnorodność wśród roślin – lekcja powtórzeniowa
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
II Różnorodność życia.
5. Różnorodność i jedność roślin:
1) tkanki roślinne – uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca);
3) paprociowe, widłakowe, skrzypowe – uczeń:
A) dokonuje obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) oraz przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,
B) na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
C) wyjaśnia znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie.
4) rośliny nagonasienne – uczeń:
A) przedstawia cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny,
B) rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,
C) wyjaśnia znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
5) rośliny okrytonasienne – uczeń:
A) rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa),
B) dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat),
C) opisuje modyfikacje korzeni, łodyg i liści jako adaptacje roślin okrytonasiennych do życia w określonych środowiskach,
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Różnorodność wśród roślin.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
utrwalać materiał z lekcji: „Kwiat”, „Rośliny iglaste”, „Rośliny okrytonasienne”, „Paprocie”, „Klasyfikacji tkanek roślinnych”;
zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące siedlisk roslin okrytonasiennych, roślin nagonasiennych, paproci i omawiać podstawowe funkcje poszczególnych tkanek roślinnych
utrwalać słownictwa związanego z tematem kwiatów, roślin okrytonasiennyh, roślin nagonasiennych, paproci i klasyfikacji tkanek roślinnych
Metody/techniki kształcenia
problemowe: aktywizujące: gra dydaktyczna
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika
praktyczne: ćwiczeń przedmiotowych
Formy pracy
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik
zeszyt i kredki lub pisaki
tablica interaktywna, tablety/komputery
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu „Różnorodność wśród roślin”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Nauczyciel lub wskazany uczeń odtwarza wybrane nagranie. Zatrzymuje je po jednym‑dwóch zdaniach, prosząc wybranego kolegę o opowiedzenie tego, co przed chwilą usłyszał, własnymi słowami.
Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat siedliska glonów i ich cech.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali ćwiczenie interaktywne
Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji – uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów
Zadanie domowe:
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.