Temat: Różnorodność wśród roślin – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

II Różnorodność życia.

5. Różnorodność i jedność roślin:

1) tkanki roślinne – uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca);

3) paprociowe, widłakowe, skrzypowe – uczeń:

A) dokonuje obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) oraz przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,

B) na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,

C) wyjaśnia znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie.

4) rośliny nagonasienne – uczeń:

A) przedstawia cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny,

B) rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,

C) wyjaśnia znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.

5) rośliny okrytonasienne – uczeń:

A) rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa),

B) dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat),

C) opisuje modyfikacje korzeni, łodyg i liści jako adaptacje roślin okrytonasiennych do życia w określonych środowiskach,

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Różnorodność wśród roślin.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • utrwalać materiał z lekcji: „Kwiat”, „Rośliny iglaste”, „Rośliny okrytonasienne”, „Paprocie”, „Klasyfikacji tkanek roślinnych”;

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące siedlisk roslin okrytonasiennych, roślin nagonasiennych, paproci i omawiać podstawowe funkcje poszczególnych tkanek roślinnych

  • utrwalać słownictwa związanego z tematem kwiatów, roślin okrytonasiennyh, roślin nagonasiennych, paproci i klasyfikacji tkanek roślinnych

Metody/techniki kształcenia

  • problemowe: aktywizujące: gra dydaktyczna

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika

  • praktyczne: ćwiczeń przedmiotowych

Formy pracy

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik

  • zeszyt i kredki lub pisaki

  • tablica interaktywna, tablety/komputery

Przebieg zajęć

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu „Różnorodność wśród roślin”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Nauczyciel lub wskazany uczeń odtwarza wybrane nagranie. Zatrzymuje je po jednym‑dwóch zdaniach, prosząc wybranego kolegę o opowiedzenie tego, co przed chwilą usłyszał, własnymi słowami.

  • Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat siedliska glonów i ich cech.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali ćwiczenie interaktywne

  • Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji – uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów

Zadanie domowe:

  • Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.