Temat: Jak je rozwiązać? Problemy współczesnej Polski

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wiedza o społeczeństwie

IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:

5) uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad etycznych w życiu publicznym; rozpoznaje przejawy ich łamania i podaje skutki takich działań.

X. Środki masowego przekazu. Uczeń:

2) znajduje w mediach wiadomości na wskazany temat; odróżnia informacje o faktach od komentarzy i opinii; wyjaśnia, na czym powinna polegać rzetelność dziennikarzy;

5) wykazuje znaczenie opinii publicznej; znajduje w internecie komunikaty z badań opinii publicznej oraz odczytuje i interpretuje proste wyniki takich badań.

Historia

XLI. Narodziny III Rzeczypospolitej. Uczeń:

2. charakteryzuje przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90.;

3. wyjaśnia przyczyny napięć społecznych.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają, jakie są najważniejsze problemy współczesnej Polski

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać, jakie problemy ma współczesna Polska i jej obywatele;

  • wyjaśniać, czym jest emigracja i dlaczego Polacy nadal opuszczają kraj;

  • tłumaczyć, jak analizować problemy i szukać metod ich rozwiązania.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie powinni przypomnieć sobie, jakie były najważniejsze problemy Polski i Polaków przed 1989 rokiem.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nawiązując do zadania domowego, pyta uczniów, jakie problemy miała Polska Ludowa. Następnie pyta, czy istnieją one nadal czy może nastąpiła ich zmiana.

Faza realizacyjna

  1. Aby ułatwić uczniom analizę problemów PRL i współczesnej Polski, nauczyciel wyświetla tablicę interaktywną (**Polecenie 1**), na której zestawia odpowiedzi uczniów, uzupełniając je swoją wiedzą. Dzieli je na: Problemy PRL, Problemy RP..

  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują tablice. Wśród problemów współczesnej Polski powinny się pojawić: bieda, bezrobocie, emigracja Polaków, korupcja, niski przyrost naturalny, bezpieczeństwo na drogach (wypadki drogowe), brak poszanowania prawa. Nauczyciel zwraca uwagę i wyjaśnia różnice problemów między „dwiema” Polskami, np. bezrobocie, którego tylko teoretycznie przed 1989 rokiem nie było, będąc ukrytym przez władze.

  3. Uczniowie zostają podzieleni na grupy i każda z grup otrzymuje (losowo) jeden ze współczesnych problemów. Liczba grup i problemy zależą od gestii nauczyciela. Następnie ich zadaniem jest stworzenie metaplanu wg wzoru: Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski i pomysły na rozwiązanie.

  4. Uczniowie analizują swoje odpowiedzi i dyskutują na temat rozwiązań, które pomogą rozwiązać problemy. Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.

Faza podsumowująca

  1. Podsumowując zajęcia, nauczyciel skupia się na wyjeździe Polaków z kraju. Tłumaczy uczniom powody wyjazdów i uzupełnia wiadomości uczniów. Ewentualnie, problem ten nie zostaje przydzielony uczniom i jest w szerszy sposób prezentowany przez nauczyciela. Uczniowie zapoznają się z informacjami i mapą z **Polecenia 2**, a następnie wykonują **Ćwiczenie 1**, dopasowując definicje do rodzajów bezrobocia.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Jednym z najpoważniejszych problemów współczesnego społeczeństwa jest problem korupcji. Zastanów się, jakie konsekwencje niesie ona dla społeczeństwa, państwa i gospodarki?.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Constitution
Constitution
RxnINTG2d8M1B
Nagranie słówka: Constitution

Konstytucja – inaczej zwana ustawą zasadniczą. Jest to akt prawny, który najczęściej jest najważniejszym i najwyższym dokumentem stanowiącym prawo w państwie.

Emigration
Emigration
R18H45jNGJ511
Nagranie słówka: Emigration

Emigracja – wyjazd, opuszczenie kraju na jakiś czas lub na stałe, może być dobrowolna lub przymusowa.

Corruption
Corruption
R12wGFYNut4lo
Nagranie słówka: Corruption

Korupcja – negatywne zjawisko w życiu społecznym, którego celem jest uzyskanie osobistych korzyści wykorzystując swoją pozycję, wpływy lub stanowisko. Prowadzi do marnotrawienia środków publicznych, pozbawia obywateli poczucia bezpieczeństwa i hamuje rozwój kraju.

Nepotism
Nepotism
RwlQvTw7P3SEg
Nagranie słówka: Nepotism

Nepotyzm – faworyzowanie członków własnej rodziny lub znajomych przy obsadzaniu stanowisk. Najczęściej wiąże się również z brakiem wymaganych kwalifikacji.

Cronyism
Cronyism
RlOClhZOO8qIo
Nagranie słówka: Cronyism

Kumoterstwo – wzajemne popieranie się ludzi związanych z własnym środowiskiem, grupą i więzami towarzyskim w celu osiągnięcia pozycji społecznej lub korzyści materialnych, opierające się nie ma umiejętnościach i kwalifikacjach, a na fakcie znajomości.

Unemployment
Unemployment
R13frHbPlYHkU
Nagranie słówka: Unemployment

Bezrobocie – dosłownie brak pracy, zjawisko polegające na braku zatrudnienia przez grupę ludzi posiadających kwalifikację i zdolności do jej wykonywania, a pragnących ją znaleźć.

Patriotism
Patriotism
R1JFPAge9RrT0
Nagranie słówka: Patriotism

Patriotyzm – umiłowanie ojczyzny, postawa uznająca ojczyznę za jedną z najważniejszych wartości człowieka oraz szacunek dla kultury, historii i dziedzictwa narodowego.

Teksty i nagrania

RZaDxhM5PqZrV
Nagranie abstraktu

How to solve them? Problems in modern Poland

Modern Poland is troubled with many political, economic and social issues. They include: poverty, unemployment, emigration (millions of young Poles have already left the country to look for better jobs), low birth rate (fewer and fewer Poles decide to have children), corruption, waste of public resources by the authorities, imbalanced development of the country (big cities develop much faster than smaller towns and the countryside) and huge debt of the country and local authorities. The political scene is divided and in conflict.