Lesson plan (Polish)
Temat: Jak je rozwiązać? Problemy współczesnej Polski
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Wiedza o społeczeństwie
IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
5) uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad etycznych w życiu publicznym; rozpoznaje przejawy ich łamania i podaje skutki takich działań.
X. Środki masowego przekazu. Uczeń:
2) znajduje w mediach wiadomości na wskazany temat; odróżnia informacje o faktach od komentarzy i opinii; wyjaśnia, na czym powinna polegać rzetelność dziennikarzy;
5) wykazuje znaczenie opinii publicznej; znajduje w internecie komunikaty z badań opinii publicznej oraz odczytuje i interpretuje proste wyniki takich badań.
Historia
XLI. Narodziny III Rzeczypospolitej. Uczeń:
2. charakteryzuje przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90.;
3. wyjaśnia przyczyny napięć społecznych.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają, jakie są najważniejsze problemy współczesnej Polski
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać, jakie problemy ma współczesna Polska i jej obywatele;
wyjaśniać, czym jest emigracja i dlaczego Polacy nadal opuszczają kraj;
tłumaczyć, jak analizować problemy i szukać metod ich rozwiązania.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie powinni przypomnieć sobie, jakie były najważniejsze problemy Polski i Polaków przed 1989 rokiem.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nawiązując do zadania domowego, pyta uczniów, jakie problemy miała Polska Ludowa. Następnie pyta, czy istnieją one nadal czy może nastąpiła ich zmiana.
Faza realizacyjna
Aby ułatwić uczniom analizę problemów PRL i współczesnej Polski, nauczyciel wyświetla tablicę interaktywną (**Polecenie 1**), na której zestawia odpowiedzi uczniów, uzupełniając je swoją wiedzą. Dzieli je na: Problemy PRL, Problemy RP..
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują tablice. Wśród problemów współczesnej Polski powinny się pojawić: bieda, bezrobocie, emigracja Polaków, korupcja, niski przyrost naturalny, bezpieczeństwo na drogach (wypadki drogowe), brak poszanowania prawa. Nauczyciel zwraca uwagę i wyjaśnia różnice problemów między „dwiema” Polskami, np. bezrobocie, którego tylko teoretycznie przed 1989 rokiem nie było, będąc ukrytym przez władze.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy i każda z grup otrzymuje (losowo) jeden ze współczesnych problemów. Liczba grup i problemy zależą od gestii nauczyciela. Następnie ich zadaniem jest stworzenie metaplanu wg wzoru: Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski i pomysły na rozwiązanie.
Uczniowie analizują swoje odpowiedzi i dyskutują na temat rozwiązań, które pomogą rozwiązać problemy. Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.
Faza podsumowująca
Podsumowując zajęcia, nauczyciel skupia się na wyjeździe Polaków z kraju. Tłumaczy uczniom powody wyjazdów i uzupełnia wiadomości uczniów. Ewentualnie, problem ten nie zostaje przydzielony uczniom i jest w szerszy sposób prezentowany przez nauczyciela. Uczniowie zapoznają się z informacjami i mapą z **Polecenia 2**, a następnie wykonują **Ćwiczenie 1**, dopasowując definicje do rodzajów bezrobocia.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Jednym z najpoważniejszych problemów współczesnego społeczeństwa jest problem korupcji. Zastanów się, jakie konsekwencje niesie ona dla społeczeństwa, państwa i gospodarki?.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Konstytucja – inaczej zwana ustawą zasadniczą. Jest to akt prawny, który najczęściej jest najważniejszym i najwyższym dokumentem stanowiącym prawo w państwie.
Emigracja – wyjazd, opuszczenie kraju na jakiś czas lub na stałe, może być dobrowolna lub przymusowa.
Korupcja – negatywne zjawisko w życiu społecznym, którego celem jest uzyskanie osobistych korzyści wykorzystując swoją pozycję, wpływy lub stanowisko. Prowadzi do marnotrawienia środków publicznych, pozbawia obywateli poczucia bezpieczeństwa i hamuje rozwój kraju.
Nepotyzm – faworyzowanie członków własnej rodziny lub znajomych przy obsadzaniu stanowisk. Najczęściej wiąże się również z brakiem wymaganych kwalifikacji.
Kumoterstwo – wzajemne popieranie się ludzi związanych z własnym środowiskiem, grupą i więzami towarzyskim w celu osiągnięcia pozycji społecznej lub korzyści materialnych, opierające się nie ma umiejętnościach i kwalifikacjach, a na fakcie znajomości.
Bezrobocie – dosłownie brak pracy, zjawisko polegające na braku zatrudnienia przez grupę ludzi posiadających kwalifikację i zdolności do jej wykonywania, a pragnących ją znaleźć.
Patriotyzm – umiłowanie ojczyzny, postawa uznająca ojczyznę za jedną z najważniejszych wartości człowieka oraz szacunek dla kultury, historii i dziedzictwa narodowego.
Teksty i nagrania
How to solve them? Problems in modern Poland
Modern Poland is troubled with many political, economic and social issues. They include: poverty, unemployment, emigration (millions of young Poles have already left the country to look for better jobs), low birth rate (fewer and fewer Poles decide to have children), corruption, waste of public resources by the authorities, imbalanced development of the country (big cities develop much faster than smaller towns and the countryside) and huge debt of the country and local authorities. The political scene is divided and in conflict.