Temat: Co zrobić, by nie śmiecić?

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

7. Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez:

1) właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym;

2) współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy;

3) działania na rzecz środowiska lokalnego;

4) wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy;

5) świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:

4. stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych;

6. korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wskazują śmieci nadające się do recyklingu oraz uzasadniają potrzebę segregacji i przetwarzania odpadów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać śmieci nadające się do recyklingu;

  • jak należy dokonywać zakupów przyjaznych środowisku;

  • uzasadniać potrzebę segregacji i przetwarzania odpadów;

  • samodzielnie przeprowadzać segregację śmieci w domu.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • zdjęcia produktów nadających się do recyklingu i niekwalifikujących się do niego;

  • fotografie produktów otrzymanych w rezultacie recyklingu;

  • kredki ołówkowe: białe, zielone, żółte, niebieskie, pomarańczowe, czerwone, szare.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, prosi wybranych uczniów, żeby opisali materiały, z których wykonane są przedmioty znajdujące się w ich piórnikach oraz żeby określili właściwości rzeczy, które nazywamy śmieciami.

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący lekcję prezentuje ilustrację „Ile czasu rozkładają się śmieci?”. Pyta podopiecznych, ile średnio żyje człowiek i które ze śmieci przedstawione na ilustracji pozostaną „pamiątką” po nim.

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyszukali w abstrakcie definicję słowa „recykling”. Ochotnik wyjaśnia jego znaczenie, a prowadzący lekcję zapisuje je na środku tablicy. Następnie na podłodze rozsypuje zdjęcia różnych produktów nadających się do recyklingu oraz niekwalifikujących się do niego.

  • Uczniowie wybierają te fotografie, na których widnieją produkty nadające się do recyklingu. Zdjęcia wywieszają na tablicy.

  • Nauczyciel prezentuje fotografie rzeczy otrzymanych w wyniku recyklingu i pyta podopiecznych, z jakich produktów zostały wytworzone. Uczniowie wskazują odpowiednie przedmioty, spośród tych, które wcześniej określili jako kwalifikujące się recyklingu.

  • Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  • Uczniowie wypisują w zeszytach przedmioty, które najczęściej znajdują się w ich domowych kubłach na śmieci.

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby uważnie obejrzeli ilustracje zamieszczone w galerii „Segregacja odpadów” i pokolorowali kredkami wypisane w zeszytach domowe śmieci na kolor pojemnika, do którego powinny zostać wrzucone.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  • Prowadzący lekcję prosi uczniów, żeby przeczytali fragment pt. „Czy śmieci mogą być niebezpieczne?” oraz wyjaśnili, co należy zrobić ze zużytymi lub przeterminowanymi bateriami, lekami, świetlówkami i innymi odpadami zawierającymi szkodliwe dla środowiska substancje.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy śmieci mogą być przydatne.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

composting
composting
RjH9zvd9VEG4n
Nagranie dźwiękowe słówka

kompostowanie – rozkład szczątków organizmów przez drobnoustroje zachodzący w odpowiedniej temperaturze i wilgotności

recycling
recycling
RTRYxiuQmdCM2
Nagranie dźwiękowe słówka

recykling – zbieranie i przetwarzanie surowców wtórnych w celu ponownego ich wykorzystania

waste segregation
waste segregation
R1629AN4v8388
Nagranie dźwiękowe słówka

segregacja odpadów – wyrzucanie posegregowanych śmieci do specjalnie oznaczonych pojemników

secondary raw materials
secondary raw materials
RplA5SBdTUFBi
Nagranie dźwiękowe słówka

surowce wtórne – zużyte produkty i materiały, które nadają się do ponownego przerobu, np. makulatura

Teksty i nagrania

RZVvRpsiXHJ9P
nagranie dźwiękowe abstraktu

What can we do to produce less garbage?

Is it worth paying attention to where we throw rubbish? Of course it is! It does not look nice when the autumn wind brings plastic bags with falling leaves. When we see plastic bottles floating in a river, we ask ourselves: Why are we surrounded by so much rubbish? Perhaps we can do something to reduce its amount?

We produce a lot of rubbish every day. It includes waste of all kinds – food leftovers, discarded everyday items like old pens and broken toys, disposable plates and cutlery from fast‑food outlets. Just think that nearly every product we buy comes in some sort of packaging, which is thrown away as soon as our purchases are unpacked, and finally it ends up in a landfill. In addition, garbage contains many poisonous substances which contaminate water and soil. 

One of the ways to look after the environment of our planet is to segregate waste. It makes it possible to process and reuse a lot of rubbish, that is to recycle it. In this way, we reduce the amount of waste destined for disposal in landfills or incineration facilities. It should also be remembered that some waste (e.g. food leftovers) decomposes. This makes it possible to recycle waste in a process called composting. The resulting compost is rich in nutrients and can be used as a soil conditioner (for example, in urban green areas or in gardens).

Reusable materials are called secondary raw materials. They include paper, glass, metal and plastic waste. Their reuse enables us to save water, energy and raw materials needed for producing different products. This is why commonly used products should be reused whenever possible.

Every type of waste should be disposed of in appropriate containers. To make it simple, they are usually colour coded. In addition, containers have labels with information what waste should be placed in each of them and what should not. Most often, containers are intended for the disposal of specific waste materials. In some places, there are also containers for dry and wet garbage, i.e. garbage that can be used for composting.

Some things such as batteries and accumulators cannot be disposed of in a landfill. This is because they contain harmful substances such as lead and cadmium which might penetrate and contaminate water and soil. Hazardous waste also includes fluorescent lamps, electronic equipment, drugs past their expiration date as well as packaging of paints and other chemicals. They may not be disposed of together with other waste.

What should we do with such materials? In many places, for example in some shops and schools, there are special containers for waste batteries. Separate collection of batteries helps to reduce environmental pollution. You can also recover many valuable raw materials from them. All hazardous waste should be taken to special waste collection points.

  • Waste segregation is a process of collecting garbage and waste products in specially marked bags or containers. We segregate waste by sorting them into categories such as white and colored glass, waste paper, plastics and metals. Food leftovers, which can be used for composting, can be collected separately.

  • Sorted waste can be used to produce new items – this process is called recycling.

  • By segregating waste and recycling, we can limit the consumption of natural resources, energy and water and reduce environmental pollution.