Temat: Idziemy na wycieczkę

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).

Podstawa programowa

Klasa IV

I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:

2) podaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określa ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza).

Cel lekcji

Uczniowie właściwie przygotowują się do wycieczki terenowej.

Kryteria sukcesu

  • właściwie dobierzesz rzeczy niezbędne podczas wycieczki terenowej;

  • wymienisz zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas wycieczki, obserwacji terenowej oraz poruszania się po ulicy.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Pogadanka, praca z tekstem, praca z filmem.

Praca indywidualna oraz praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna;

  • tablety/komputery;

  • ekwipunek niezbędny podczas jednodniowej wycieczki oraz odpowiedni strój.

Przed lekcją

Uczniowie przygotowują ekwipunek niezbędny podczas jednodniowej wycieczki oraz odpowiedni strój. W ubraniu tym, z plecakiem zawierającym wszystkie potrzebne według nich rzeczy, przychodzą na lekcję. Nauczyciel informuje rodziców o planowanych zajęciach, żeby pomogli dzieciom w zgromadzeniu przedmiotów.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel, nawiązując do informacji poznanych przez uczniów podczas poprzednich lekcji, pyta uczniów:
    ● Dlaczego warto się ruszać: spacerować, jeździć na rowerze, biegać?
    ● Wyjaśnij, jak ruch na świeżym powietrzu wpływa na nasze samopoczucie?

  2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 1 oraz ćwiczenie interaktywne nr 3.

  3. Nauczyciel zapisuje temat, podaje cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach, w ciągu pięciu minut, przedyskutowali odpowiedź na pytanie: „W jakim celu ludzie chodzą na wycieczki terenowe?”. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i zwraca uwagę na aspekt edukacyjny wycieczki terenowej.

  2. Nauczyciel wyświetla film pt. „Co zabrać na wycieczkę?”.

  3. Uczniowie wypakowują na ławkę przyniesione w plecakach przedmioty. Nauczyciel zachęca podopiecznych, żeby podzielili je na konieczne i zbyteczne. Jeżeli brakuje im jakiejś rzeczy, kartkę z jej nazwą kładą obok zestawu niezbędnego wyposażenia.

  4. Ochotnicy przedstawiają swój ekwipunek. Pozostali uczniowie oceniają, czy skompletowane przez ochotników przedmioty są rzeczywiście przydatne na wycieczce terenowej oraz czy nie brakuje istotnych akcesoriów.

  5. Prowadzący poleca uczniom, aby wyszukali w tekście abstraktu zasady, których powinni przestrzegać, aby uchronić się przed ewentualnymi zagrożeniami na wycieczce.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej listę różnych zachowań podczas wycieczki terenowej, np.:

  • zbieramy wszystkie grzyby;

  • karmimy łabędzie;

  • idziemy lewym skrajem drogi,

  • zjadamy czerwone owoce,

  • idziemy wyznaczonym szlakiem,

  • zatrzymujemy się, gdy patrzymy przez lornetkę.

Uczniowie przepisują do zeszytu tylko te, które zapewnią im bezpieczeństwo. Chętny uczeń przedstawia je na forum klasy. Nauczyciel koryguje błędy, komentuje poprawne odpowiedzi.

Podsumowująca

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie interaktywne nr 2.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o dokończenie zdania:
    ”Dzisiaj na lekcji nauczyłem się, że...”.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

atlas
atlas
RJ51QITzJ7lzX
Nagranie dźwiękowe słówka

atlas – publikacja będąca zbiorem map, ilustracji lub zdjęć dotyczących określonego tematu; może być to atlas zawierający mapy Polski, ale też atlas grzybów

guidebook
guidebook
R1APHCb2oYT9z
Nagranie dźwiękowe słówka

przewodnik – publikacja zawierająca dokładny opis danego obszaru lub umożliwiająca rozpoznawanie roślin i zwierząt po ich charakterystycznych cechach

Teksty i nagrania

RiHLlX7lrCi5G
nagranie dźwiękowe abstraktu

We’re going on a trip

On every hike, you can see many phenomena, animals and plants. Nature is full of surprises waiting to be discovered. You just need to know how to find them. When going on a hike, it is worth equipping yourself with a few helpful instruments that will make it easier for you to observe nature.
One such object is the magnifying glass. For example, you may use it take a close look at small insects or plant leaves.

Remember that while observing nature you cannot interfere in the environment of organisms or disturb their natural rhythm of life. Therefore, to take a closer look at objects far away from you, take your binoculars on the trip. These are particularly useful when observing animals. You don't have to approach or worry them.

If you are planning to observe objects that are very far away, a telescope is certainly a good choice. Thanks to it, you can see not only animals (e.g. birds on a large lake or roe deer grazing far in the field), but also the Moon and stars. The telescope offers magnification even several times greater than that of binoculars, so it won't work in areas where visibility is limited, e.g., in the forest.

If you want to go on a hike, in addition to the instruments for nature observation, you should also prepare other aids. These are atlases and guidebooks, in which you will find a lot of interesting information about the surrounding plants and animals. If you go on a tour of areas of great natural value, such as nature reserves or national parks, you can find out in advance what plants and animals you can encounter there from books or the Internet. You may also find tips on where to look for sites for species that interest you.
It is worth documenting your observations. That's why a naturalist always takes their notebook and pen with them. A photo camera may also come in handy, even if it is very simple. Photographs are a valuable proof of conducted research and, at the same time, a nice souvenir.

For a hike to be a source of pleasure and many interesting observations, you need to prepare for it properly. This is why it is worth taking care of appropriate clothing, especially shoes. Remember that ordinary sneakers are not suitable for long walks in the field. For such expeditions it is best to wear laced boots reaching above the ankles. This will help you avoid injuries in the event of a fall. The sole should be grooved – to prevent slippage. And don't forget to wear a waterproof jacket – so you won't get wet when surprised by rain. Also, get a pair of sunglasses and a hat to protect you from the sun.

Valuable natural areas often lie far from cities and villages. This is why it is very important to plan your transport. Remember that buses and trains follow a timetable. It is therefore good to note at which time our means of transport departs. This will help you to plan the rest of the trip. To ensure that your trip does not end in a hospital visit, you must follow a few basic rules related to traffic safety.

  • Observe the traffic rules already on your way to the starting point of your trip – cross the road in the places designated for doing so. If there are traffic lights at the crossing – do not cross on a red light.

  • Before stepping onto the roadway, carefully look around and let the passing cars go first.

  • Walk on the sidewalk and, if there isn't one – on the left shoulder of the road.

  • If you are, e.g., in a reserve, do not leave the trail – it is illegal to do so and it may have a negative impact on nature.

  • Look at your feet! Large stones, boulders or branches lying on the trail can cause tripping or even serious injury.

It is very important to be careful when observing wild animals – they are rarely aggressive for no reason, but when defending themselves or their young, they can become very dangerous. This also applies to animals that seem to be completely harmless!

Not only animals, but also plants can be dangerous. Many of them contain poisonous compounds that can cause illness or even death. Never eat plants unknown to you, even if their fruits (e.g. berries) look appetizing. Remember that some plants can be dangerous, even if you don't eat them – even contact with them can cause irritation, rash or shortness of breath, for example.

  • The magnifying glass, binoculars and telescope help you make field observations.

  • You can refer to guidebooks and atlases for information on observed plant and animal species.

  • Remember to prepare clothes and equipment suitable for the terrain you will be trekking across.

  • Be careful when walking outdoors.