Temat: Dbamy o oczy i uszy

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.

5. Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

3. Właściwe reagowanie na niebezpieczeństwa zagrażające życiu i zdrowiu.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

4. wymienia podstawowe zasady ochrony zmysłów wzroku i słuchu;

6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego należy chronić oczy przed nadmiernym światłem;

  • w jaki sposób bronić się przed hałasem.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • różne rodzaje okularów;

  • miernik natężenia dźwięku.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel z uczniami mierzą natężenie dźwięku w wybranych miejscach (np. podczas przerwy lekcyjnej, na dyskotece, wzdłuż ruchliwej ulicy, w parku, na placu zabaw, podczas meczu). Dane zapisują w tabeli przygotowanej przez uczniów.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby przeczytali fragment pt. „Chronimy uszy”. Następnie uczniowie zapisują na tablicy uzyskane przed lekcją wyniki pomiarów natężenia dźwięku. Korzystając z „Tabeli 1”, identyfikują te miejsca, w których przebywanie jest niebezpieczne dla zdrowia (grozi uszkodzeniem narządu słuchu). Podkreślają je kolorem czerwonym.

  • Prowadzący lekcję poleca uczniom, żeby wskazali możliwości ochrony narządu słuchu przed hałasem. Wszystkie pomysły zapisuje na tablicy. Uczniowie przez głosowanie wybierają trzy najlepsze propozycje.

  • Uczniowie odszukują w abstrakcie opis sposobu chronienia oczu podczas obserwacji zaćmienia Słońca. Nauczyciel prezentuje różnego rodzaju okulary (okulary do oglądania zaćmienia słońca, okulary przeciwsłoneczne, okulary robocze, okulary korekcyjne itp.) i prosi podopiecznych, żeby określili sytuacje, w których należy ich używać.

  • Prowadzący lekcję wspólnie z uczniami analizuje ilustrację interaktywną wyjaśniającą, jak ograniczyć szkodliwe działanie komputera na oczy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

astigmatism
astigmatism
Rx2G9b7eH72ZQ
nagranie dźwiękowe słówka

astygmatyzm – widzenie obrazów rozmazanych (niezależnie od odległości)

farsightedness
farsightedness
RmuzGQbTChsNy
nagranie dźwiękowe słówka

dalekowzroczność – niezdolność do wyraźnego widzenia przedmiotów położonych blisko oka

myopia
myopia
Ro22im1hzHbg1
nagranie dźwiękowe słówka

krótkowzroczność – niezdolność do wyraźnego widzenia przedmiotów położonych daleko od oka

eyesight defects
eyesight defects
R1Q6GhMKvh4jd
nagranie dźwiękowe słówka

wady wzroku – schorzenia oczu objawiające się niezdolnością do wyraźnego widzenia

solar eclipse
solar eclipse
R1cZvTpV0u140
nagranie dźwiękowe słówka

zaćmienie Słońca – zjawisko astronomiczne, podczas którego Księżyc znajduje się między Ziemią a Słońcem, przesłaniając tym samym jego światło

Teksty i nagrania

RepEeC9leTYsi
nagranie dźwiękowe abstraktu

Take care of your eyes and ears

Solar eclipse, this is a very spectacular phenomenon, which is why it is readily watched by many people. However, special safety measures must be taken during such a show! The eyes are a very sensitive sense organ.

Sight is a very important sense. The eyes are extremely sensitive. Focusing your eyes on objects lying close to them is exhausting. When using the computer or reading books, let your eyes rest sometimes: close every hour for a while, intensively blink a few times and look into the distance without looking at the object.
Remember also that the sun can not only harm us if we look straight at it. Sunglasses with a high UV filter are very useful (that is, protecting against ultraviolet radiation). These glasses should be worn not only in the summer, but also in winter, because the light reflecting off the snow can damage the eyes!

Nowadays there are very common problems with human eyesight: myopia, farsightedness and astigmatism. It may happen that initially the eye defect is not serious, but it increases over time. The eyes get tired when using the computer and watching TV, as well as when reading with too little light. Remember that the room may be dark, but the text you read must be well lit.

It is not only the eyes that need to be protected! Another of our senses, hearing, is as equally important and vulnerable. If you live in a city, you hear noise caused by traffic every day. The road works or the taking‑off and landing of planes are even louder. Even some toys can cause hearing damage!
We already know that the volume is measured in decibels (dB). The more decibels, the louder the sound, and thus the more dangerous to health.

Fortunately, the ears can also be protected. In conditions of high noise (eg when the renovation is in house and the drill is very loud), it is best to use special protective earmuffs. You can also use ear plugs. Try not to listen to music too loud. It is most harmful to listen to it through the earphones.

  • Our eyes and ears are exposed to damage even during everyday activities.

  • To protect against eye damage, we use goggles and allow the eyes to rest during the day. We also do not read when the light is too dim.

  • To protect against ear damage, we use protective earmuffs and avoid noise.