Temat: Turystyka

Adresat

Uczeń II klasy liceum ogólnokształcącego i technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo- rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

5) wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie;

6) korzystając z danych statystycznych analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • objaśniać, czym jest turystyka;

  • wyjaśniać, czym jest zagospodarowanie turystyczne;

  • wymienić rodzaje turystyki;

  • omawiać przyczyny i skutki rozwoju turystyki.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • atlasy geograficzne.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, czym jest turystyka? Dyskusja.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyjaśnia, że dynamiczny rozwój turystyki sprawiał, że jest ona nazywana gospodarczym i społecznym fenomenem współczesnego świata. Według Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO) zyski z turystyki wraz z usługami transportowymi, które jej towarzyszą, stanowią 1/3 wszystkich wpływów z usług.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „Liczba turystów na świecie” zamieszczony w e‑podręczniku. Dyskusja i określenie przyczyn szybkiego wzrostu liczby turystów na świecie.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „Struktura turystyki międzynarodowej wg środków transportu” zamieszczony w e‑podręczniku. Wszyscy uczniowie analizują schemat.

  • Praca w parach. Korzystając z podręcznika oraz z zasobów internetu, uczniowie opracowują rodzaje turystyki, biorąc pod uwagę cel podróży (wypoczynkowy, krajoznawczy, zdrowotny, religijny, biznesowy, konferencyjny, handlowy, sportowy, rodzinny). Wskazana para omawia wybrany rodzaj turystyki.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „Struktura turystyki międzynarodowej wg celów” zamieszczony w e‑podręczniku. Uczniowie wyciągają wnioski i podają przyczyny.

  • Nauczyciel wyświetla filmy z e‑podręcznika „Rejs wycieczkowcem po Norwegii” oraz „Hotel w Sharm el Sheikh”. Pyta uczniów, czy takie przekazy zachęcają ludzi do przyjazdu. Dyskusja.

  • Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Dwa zespoły opracowują zagadnienie „Przyczyny rozwoju turystyki”, a kolejne dwa zespoły - „Skutki rozwoju turystyki”. Uczniowie korzystają z materiałów źródłowych, takich jak podręcznik do nauczania geografii, zasoby internetu, atlasy geograficzne. Efekty swojej pracy prezentują na tablicy interaktywnej zamieszczonej w e‑podręczniku.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: „Co przyczyniło się do gwałtownych zmian dotyczących zagranicznych wyjazdów turystycznych Polaków?”. Dyskusja.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „Wyjazdy zagraniczne z Polski”. Uczniowie analizują schemat i określają państwa najczęściej wybierane przez Polaków jako cele wyjazdów na przestrzeni lat. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych (takich jak podręcznik lub zasoby internetu ) wskazują przyczyny takiego stanu. Dyskusja.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

UNWTO
UNWTO
R1Jyds0J3rEn8
Nagranie dźwiękowe słówka

United Nations World Tourism Organization – Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych. - Organizacja międzynarodowa założona w 1975 roku, mająca na celu wspieranie rozwoju turystyki jako ważnego czynnika rozwoju społeczno‑gospodarczego i współpracy międzynarodowej. Od 2003 roku jest organizacją wyspecjalizowaną ONZ. Jej siedziba znajduje się w Madrycie.

tourist facilities
tourist facilities
RN7HcGqJPUppy
Nagranie dźwiękowe słówka

obiekty turystyczne - przystosowanie obszaru do tego, by turyści mogli jak najlepiej skorzystać z walorów turystycznych, np. hotele, schroniska, restauracje, bary, drogi dojazdowe, parkingi, szlaki turystyczne

Teksty i nagrania

R1Wt8Me43Ae5m
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Tourism

Tourism is not only a short vacation on a beach in Turkey or visiting an art museum. The definition published by the World Tourism Organization is very broad. According to this, tourism is the movement of people from their usual place of residence to other places for personal or professional reasons.

The international mass tourism is a rather modern phenomenon. In 1950, barely 25 mln people worldwide travelled for turistic purposes from their countries. In 2013 there were already over 40 times more people travelling – almost 1,1 mld.
Tourism became the largest and fastest growing sector of the economy, offering employment for about 9% of people and creating about 9% of the world GDP.

The reasons for such development of tourism were countless and they influenced each other. In highly developed countries legislation guaranteed increasingly long paid leave. The weekly working hours became shorter. The expansion of the automotive industry and the development of passenger aviation allowed for faster movement.

Information and communication technologies make it easy to gather information that is necessary or useful for people to travel. The knowledge of foreign languages became popular, particularly the knowledge of English. Political changes have led to increased freedom of movement and reduced border crossing procedures. International trade and economic cooperation and business travel have increased.

The chart below shows the structure of international tourism according to its purpose.

There are two main groups of factors, which influence the decision to visit the given place: the advantages and the development. Advantages are the attractions both natural (e.g. mountains, climate), and human‑made (e.g. castles, music festivals). Tourist facilities allows the use of the attractions thanks to access roads, tourist accommodation, tourist offices, etc. The ditinction between them is fluid, e.g. in case when a hotel with its amenities becomes an attraction.

Larger‑scale foreign trips of Poles began after the changes in 1989. Passports could be kept at home, the Polish zloty became convertible – the value of foreign currencies was made realistic. The income increased. The requirement for entry visas for Poles was gradually abolished. Poland’s accession to the European Union and the Schengen Agreement was a great change. Important role played also the low‑cost airlines.

The travelling purposes in Poland are similar to the world's average. Half of them are tourist and leisure trips. The Poles go abroad more often for occupational reasons and, on the other hand, they visit their families and friends less often. About 15% of people, who travel for tourist purposes, choose to travel abroad.