Temat: Porachunki. Wojna secesyjna

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

  1. prezentuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

32.1. opisuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować przyczyny wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych;

  • wyjaśniać znaczenie zmian jakie nastąpiły w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych;

  • charakteryzować skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z zamieszczoną w e‑podręczniku mapą przedstawiającą rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przypomnienie wiadomości dotyczących uzyskania przez nie niepodległości u schyłku XVIII wieku.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Ćwiczenia 1. Po ułożeniu puzzli uczniowie sprawdzają w anglojęzycznych materiałach w Internecie, kim był John Brown.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z problematyką niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych. Uczniowie wykonują Polecenie 1. Po wysłuchaniu audycji w dwuosobowych zespołach opracowują krótką notatkę na temat genezy i wymowy obrazu Teodora Kaufmanna „On to Liberty”. Na jednej kartce uczniowie naprzemiennie zapisują kolejne wnioski, nawiązując do zdania poprzednika. Będzie to zarazem przygotowanie do „debaty naprzemiennej”.

  2. Następnie uczniowie w dwuosobowych zespołach wykonują Polecenie 2. Czytają mowę inauguracyjną Lincolna, zwracając uwagę na to, co jego zdaniem stanowi główną przyczynę sporu między Północą i Południem. Po przeanalizowaniu mowy wykonują Ćwiczenie .

  3. Nauczyciel metodą pogadanki przybliża uczniom konsekwencje wyboru Lincolna na urząd prezydenta, a także jego (niejednoznaczny) stosunek do niewolnictwa. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Analizują mapę przedstawiającą przebieg wojny secesyjnej i odpowiadają na pytania zawarte w poleceniu. Nauczyciel krótko charakteryzuje przebieg wojny secesyjnej i przechodzi wraz z uczniami do kwestii skutków .

  4. Uczniowie ponownie pracują w parach. W oparciu o wykonane zadania i pogadankę nauczyciela na kartce papieru wypisują naprzemiennie negatywne i pozytywne skutki wojny secesyjnej. Każda informacja powinna być podana w kontrze do poprzedniej – możliwie lakonicznie. Na koniec uczniowie oddają kartki nauczycielowi. Ten losuje jedną z nich i odczytuje na forum klasy. Reszta klasy podejmuje rolę ekspertów, w toku swobodnej dyskusji ma możliwość komentowania odczytanych argumentów.

  5. Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Ćwiczenia 3 (podporządkowanie nazwisk dowódców do odpowiedniej strony konfliktu) oraz Ćwiczenia 4 (wskazanie poprawnych odpowiedzi do zadanego pytania).

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): proponuje przygotowanie prezentacji dotyczącej militarnych aspektów wojny secesyjnej, charakteru wojny, uzbrojenia i potencjału Południa i Północy. Przygotowane prezentacje uczniowie przesyłają nauczycielowi drogą elektroniczną do wglądu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

abolitionists
abolitionists
RWLi0oxGeSUnb
Nagranie słówka: abolitionists

Abolicjoniści - członkowie ruchu opowiadającego się za zniesieniem niewolnictwa

Ku Klux Klan
Ku Klux Klan
R1AMF7Tgw3EWn
Nagranie słówka: Ku Klux Klan

Ku Klux Klan – założona w 1866 roku organizacja terroryzująca ludność murzyńską. Jej członkowie, odwołujący się do średniowiecznych rytuałów, nocami katowali na śmierć Murzynów i osoby występujące w ich obronie.

Teksty i nagrania

RZrbLYOeNpcAe
Nagranie abstraktu

The American Civil War

In the first half of the 19th century, the United States expanded rapidly. From the beginning, the American nation was divided in terms of slavery and the approach to the concept of the state system. Election of Abraham Lincoln (an opponent of slavery) as the President of the USA led to the secession of 11 southern states and the outbreak of war. The 4‑year conflict (1861‑1865) ended with the victory of the northern states (the Union). The country remained united, slavery was abolished and confirmed that all citizens regardless of skin color and origin are equal before the law. However, this did not bring any real equality of rights for the Black Americans. Though equal in rights to the white people in theory, they were treated as second‑class citizens. By means of various laws („Black Codes”) which imposed the obligation to conclude annual contracts with landowners, forced labour on plantations, racial segregation and separate education were introduced.