Temat: Sprawa polska w 1917 roku

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej

XXVI. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:

2) omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada 1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.;

3) ocenia polski wysiłek zbrojny i dyplomatyczny, wymienia prace państwowotwórcze podczas wojny.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna i opisze poglądy zwolenników różnych orientacji politycznej oraz pozna międzynarodowe uwarunkowania sprawy polskiej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować poglądy zwolenników różnych orientacji politycznych;

  • wyjaśniać międzynarodowe uwarunkowania sprawy polskiej;

  • opisywać przyczyny i skutki “kryzysu przysięgowego”.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie Polecenia 1 w epodręczniku.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie **Polecenia 1**. Uczniowie czytają fragment wspomnień Wicentego Witosa i na ich podstawie oceniają stosunek państw centralnych do Polaków.

  2. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie słuchają miniwykładu nauczyciela i notują najistotniejsze informacje na temat stanowiska Stanów Zjednoczonych oraz państw europejskich (państw ententy i państw centralnych) wobec sprawy polskiej w 1917 r. Nauczyciel wyjaśnia politykę prezydenta Wilsona jako rewanż za głosy amerykańskiej Polonii.

  2. Następnie uczniowie na dużym arkuszu papieru w rozrysowanej tabeli zestawiają – korzystając z notatek, spisanych w trakcie miniwykładu oraz z materiałów anglojęzycznych w Internecie – propozycje i oczekiwania państw centralnych, ententy i USA w kwestii polskiej w 1917 roku. Porównują je, i omawiają z nauczycielem wnioski.

  3. Nauczyciel wyjaśnia im rolę Komitetu Narodowego Polskiego oraz znaczenie „kryzysu przysięgowego”, polityczne skutki decyzji Piłsudskiego – reakcję Niemiec.

  4. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1** oraz **Ćwiczenie 2**. Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie w domu analizy materiałów źródłowych: dwa druki ulotne z czasów I wojny światowej, fragmenty relacji Władysława Grabskiego i Józefa Piłsudskiego (**Polecenie 2, Ćwiczenie 3, Polecenie 3**). Celem zadania będzie przedstawienie przez uczniów polskich reakcji na osobę i aktywność militarną Józefa Piłsudskiego oraz kryzys przysięgowy.

Praca domowa

  1. Zadanie domowe (Uwaga, zadanie domowe nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Uczniowie mogą wykonać prezentację multimedialną, sumująca wnioski z analizy materiałów źródłowych zawartych w lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Oath crisis
Oath crisis
R1F6DdnFqwz0F
Nagranie słówka: Oath crisis

kryzys przysięgowy – kryzys polityczny z lipca 1917 r., związany z odmową złożenia przysięgi na wierność cesarzowi Niemiec przez żołnierzy Legionów Polskich, głównie I i III Brygady.

Polish National Committee
Polish National Committee
R4wiInw7n1C1s
Nagranie słówka: Polish National Committee

Komitet Narodowy Polski – organizacja założona w Lozannie przez Romana Dmowskiego, działała w latach 1917–1919, z siedzibą w Paryżu; uznana przez rządy Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch za namiastkę rządu polskiego na emigracji

Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies
Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies
RTHb6B24JTz87
Nagranie słówka: Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies

Rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – utworzona w trakcie rewolucji lutowej 1917 r. władza rewolucyjna, element systemu dwuwładzy w Rosji w okresie po rewolucji lutowej.

Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)
RsI7bcuonfFNN
Nagranie słówka: Ignacy Jan Paderewski (1860---1941)

Ignacy Jan Paderewski (1860–1941) – wybitny pianista, kompozytor, polityk; w latach 1917–1918 był przedstawicielem paryskiego Komitetu Narodowego Polskiego w USA; w 1917 roku złożył prezydentowi USA memoriał o Polsce i potrzebie jej odbudowy.

Teksty i nagrania

RUmaYIK4KaX90
Nagranie abstraktu

The Polish Cause in 1917

At the beginning of the war, the Partitioning states did not raise the question of Polish independence. It was only the stance of the United States that made a breakthrough. On 22 January 1917, President Wilson addressed the Congress, stating that an united, independent, “autonomous” Poland needed to be created. A great role in this was played by the exceptional Polish pianist and politician, Ignacy Jan Paderewski. As a consequence of the Act of 5th November, the Provisional Council of State (TRS) was instituted in the Kingdom of Poland on 14 January 1917. German authorities agreed to create a new military formation under the name Polnische Wehrmacht (Polish Armed Forces). As a condition for one to enter their ranks, he had to swear an oath. In July 1917, Piłsudski refused to swear the oath of loyalty to the German Emperor. This event became known in history as the Oath crisis. In August 1917, the official Polish representation – the Polish National Committee – was created in Lausanne (in neutral Switzerland), with Roman Dmowski as its chairman. Paderewski became his close collaborator. The Polish National Committee commenced endeavors to create Polish units in France.