Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Złoty wiek

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:

  1. przedstawia największe osiągnięcia polskiego renesansu i reformacji, uwzględniając twórczość Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego, Andrzeja Frycza Modrzewskiego; rozpoznaje obiekty sztuki renesansowej na ziemiach polskich;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o rozwoju Polski w „Złotym wieku”.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego XVI wiek nazywany jest w Polsce „złotym wiekiem”;

  • jak rozwijała się sztuka i nauka w tym czasie;

  • o głównych przedstawicielach polskiego renesansu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie wskazują wydarzenie ich zdaniem najistotniejsze dla „złotego wieku” w Polsce. Następnie argumentują swój wybór na forum klasy. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Wykorzystując dostępne źródła, takie jak internet, odszukują informacje dotyczące osiągnięć polskiego renesansu. Dzielą je na trzy kategorie: literackie, naukowe i myśli politycznej. Następnie odczytują je na forum klasy.

  6. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Arcade
Arcade
RjvEwg8t91v5x
Nagranie dźwiękowe słówka

Arkady – kolumny połączone półokrągłymi łukami.

Tapestries
Tapestries
RirYZUmIQMgiu
Nagranie dźwiękowe słówka

Arrasy – dekoracyjne tkaniny ścienne, przypominające obrazy.

Patronage
Patronage
RLa0G4t1FU3yb
Nagranie dźwiękowe słówka

Mecenat – opieka nad artystami i twórczością artystyczną sprawowana przez osoby majętne i wpływowe.

Oratory
Oratory
R1PL6p74yfWUU
Nagranie dźwiękowe słówka

Oratorstwo – krasomówstwo, sztuka pięknego mówienia i wygłaszania mów.

Renaissance
Renaissance
R1BhR05tq7edj
Nagranie dźwiękowe słówka

Renesans – (wł. rinascita – odrodzenie, obudzenie się, rozkwit) – epoka trwająca w Europie w XV – XVI w.

Teksty i nagrania

R5NSekfAKlTkq
Nagranie dźwiękowe abstraktu

The Golden Age

The 16th century is often referred to in Poland as the “golden age”. It was the time of reign of the Jagiellonian dynasty, the time of stabilisation, economic growth and blooming of culture and science. The greatest prosperity occurred during the reign of Sigismund I the Old and Sigismund II Augustus. The first one married Italian princess Bona Sforza, and consequently brought to his court architects and artists from Italy.  He brought not only artists, but also ready works of art. A special Renaissance style called Sigismund’s style developed in Poland thank to it. Its examples are remaking of the Royal Wawel Castle and the Sigismund's Chapel. The son of Sigismund I the Old was also surrounded by artists and eminent people. He ordered tapestries, which he then brought to Poland. During his reign, the Krakow Cloth Hall with characteristic arcade was built. Renaissance artists had powerful patrons. It gave birth to patronage. Thanks to the financial support of the Jagiellonian dynasty kings, Krakow was the most important centre of culture and art. It the place where many branches of science developed at the Jagiellonian University (the University of Krakow). Thanks to Renaissance writers, the Polish language flourished. This time is associated with famous sentence by Mikołaj Rej “...Polacy nie gęsi, iż swój język mają” (Eng.: “Poles are no geese – they have a tongue of their own”). Rich Polish youth travelled across Western European countries, studies at their universities, and broadened their knowledge getting acquainted with foreign cultures and customs. The University of Krakow was also attended by students from Germany, Hungary or Bohemia. It was the time of the apogee of the development in mathematics, astronomy and geography in Poland. The most renowned scientist of the golden age was Nicolaus Copernicus. He proved his work “On the Revolutions of the Celestial Spheres” that Earth was circling around the Sun. Another scientist enjoying fame was Maciej of Miechów who published his work describing the geography of Eastern Europe entitled “Treatise on the Two Sarmatias – Asiatic and European”. It was the time of development of political writing. The most eminent publicist was Andrzej Frycz Modrzewski, who distinguished himself with his work “On the Improvement of the Commonwealth”. He described in it the situation of the Polish state, pointing out the inequality of the estates, the deterioration of the situation of peasants, or the relaxation of manners. Another writer, Stanisław Orzechowski, was in turn the defender of the nobles' democracy. He believed that the system of the Commonwealth did not require any improvements, and freedom of the nobles was a gift from God. During Renaissance, the oratory art became popular and developed in two directions – preaching, and secular (political) speeches. Rhetoric became one of the core classes in Polish education.