Temat: Ekoproblemy – zagospodarowanie odpadów

Adresat

Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa:

Nowa podstawa programowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety;
11) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań.

Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres rozszerzony:

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety;
11) proponuje sposoby zagospodarowania odpadów; opisuje powszechnie stosowane metody utylizacji.

Stara podstawa programowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

9) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety;
10) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia różne sposoby zagospodarowania odpadów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • uzasadnić potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań;

  • omawiać różne sposoby zagospodarowania odpadów: składowanie na wysypiskach, segregację, recykling, utylizację, działalność spalarni;

  • wyjaśnić pojęcie opakowań biodegradowalnych i uzasadnisz potrzebę wprowadzania ich do obiegu w jak największej ilości.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel poleca uczniom, żeby przeczytali fragment pt. „Odpady – problem czy biznes w XXI wieku?”.

  2. Praca w parach. Analiza schematów zamieszczonych w abstrakcie. Uczniowie w parach dyskutują, a następnie zapisują swoje wyjaśnienia. Wskazane pary omawiają swoje opracowania na forum klasy.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali polecenie nr 1.

  4. Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  5. Uczniowie czytają fragment pt. „Biodegradacja”, a następnie wyjaśniają to pojęcie.

  6. Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  7. Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

biodegradation
biodegradation
R1FqxezxnmHvF
Nagranie dźwiękowe słówka.

biodegradacja – biochemiczny rozkład związków organicznych na prostsze składniki chemiczne zachodzący pod wpływem organizmów żywych

recycling
recycling
R138OAWVdyKdG
Nagranie dźwiękowe słówka.

recykling – system obiegu materiałów zawartych w odpadach, które mogą być wielokrotnie przetwarzane i wykorzystywane

waste disposal
waste disposal
R1AyiW82hGAUg
Nagranie dźwiękowe słówka.

unieszkodliwianie odpadów – przekształcenie odpadów w celu doprowadzenia ich do stanu, który nie stwarza zagrożeń dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska

waste utilization
waste utilization
RZPtGLyc9C6Sy
Nagranie dźwiękowe słówka.

utylizacja odpadów – całkowite lub częściowe zniszczenie odpadów w wyniku celowej działalności człowieka

Teksty i nagrania

RSQ1vXlCmkHV8
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Environmental issues – waste management

Waste and associated hazards are nowadays becoming a more and more noticeable environmental issue. For example, a tiny watch battery may contaminate 1 mIndeks górny 3 of soil or 400 litres of water. On the other hand, the majority of garbage can be transformed into energy or processed into new raw materials (for example fibres – from PET bottles, zinc – from zinc batteries), and some of them can be re‑used (for example glass can be re‑processed indefinitely). Ultimately, waste management consists in their disposal, which means that waste are processed to that they do not pose threat to human health and life and to the environment. Over the centuries, waste management has taken various forms.

Municipal waste disposal consists in their landfilling or incineration. Modern landfills and incinerating plants are one of the most ambitious tasks of construction engineering. However each of these methods contributes to the irretrievable loss of many valuable raw materials that are found in waste. In the interests of the natural environment, pictograms are often placed on the packaging. They make it easier to find out what in fact they are and inform the consumer on how to handle the packaging and articles that are in them.

Depending on the source of waste, various provisions are laid down in legal acts regarding the rules for handling these wastes. And so, municipal waste is subject to the obligation of separate collection. The following fractions are selectively collected:

  1. paper;

  2. glass;

  3. metals;

  4. plastics;

  5. biodegradable waste, with particular reference to bio‑waste.

The waste fractions mentioned above are collected in containers, and it is also allowed to collect selected fractions of waste at the place of their production in sacks.

The waste fraction, consisting of paper waste, including cardboard, paper waste from packaging and packaging waste from cardboard, is collected in blue containers marked with the words „Paper”. The waste fraction, consisting of glass waste, including packaging waste made of glass, is collected in green containers marked „Glass”. If glass is collected in color and colourless glass, clear glass is collected in white containers marked „Clear glass” and coloured glass in green containers marked „Coloured glass”. Waste factions, which include metal waste, including metal packaging waste, plastic waste, including plastic packaging waste, and multi‑material packaging waste, are collected in yellow containers marked „Metals and plastics”. The fraction of biodegradable waste is collected in bronze containers marked with the word „Bio”.

Other legal regulations apply to the handling of medical waste: infectious, dangerous and other than infectious and dangerous. Medical waste is collected in containers or bags at the place of their formation and pre‑stored, taking into account their properties, the manner of their disposal or recovery.

Alternatively waste can be recycled thanks to which waste materials can be repeatedly processed and used. It contributes to reduced consumption of natural resources, energy savings and as a consequence has impact on environmental protection. Several types of recycling are distinguished: raw material (chemical), material (physical), organic and energy recycling. Selective waste collection is a starting point since virtually any waste can be a potential raw material.

Each waste management methods has both advantages and disadvantages. Rational waste management in our country should significantly reduce the quantity and type of waste going to landfills.

Omnipresent plastic bags which are produced in only 1 second have been used on average for 18 minutes and decomposed in the environment for 10–40 years. PET bottles need even more time. Degradation of polymer products in the natural environment is a long‑term process. Therefore, materials decomposed by microorganisms (fungi and bacteria), i.e. biodegradable polymers are introduced, if possible. A polymer may be considered biodegradable if it completely decomposes in soil or water within 6 months. Biodegradation may take place under aerobic or anaerobic conditions and it yields the following products: carbon dioxide, water and humus.

  • There are the following municipal waste management methods: landfills, incineration, recycling (raw material, material, organic and energy recycling).

  • Composting and fermentation are examples of organic waste management (organic recycling).

  • Production of disposable packaging from biodegradable polymers contributes to waste reduction. Production of these polymers from renewable raw materials helps to reduce the consumption of fossil fuels and the emission of carbon dioxide.