Lesson plan (Polish)
Temat: Ekosystem i ekologia
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:
2. wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:
1. wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami;
Ogólny cel kształcenia
Dowiesz się jakie zależności wiążą elementy ekosystemu
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskażesz żywe i nieożywione elementy ekosystemu;
wskażesz zależności między ożywionymi i nieożywionymi elementami ekosystemu;
podasz przykłady wpływu organizmów na nieożywioną część ekosystemu.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
akwarium.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Następnie zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach..
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.
Pracując w parach lub niewielkich grupach uczniowie wyszukują w lekcji „Ekosystem i ekologia” definicję ekologii, a następnie w oparciu o tę definicję wykonują polecenie 1. Nauczyciel wyznacza osobę, która przedstawi prawidłowe rozwiązanie polecenia. Pozostali uczniowie mogą się ustosunkować do odpowiedzi, sprostowując ją jeśli wiedzą, że jest błędna lub prosząc o wyjaśnienie, jeśli mają wątpliwości.
Korzystając z zasobów z lekcji „Wzajemne zależności pomiędzy środowiskiem nieożywionym i żywą częścią przyrody” nauczyciel omawia czynniki abiotyczne oraz czynniki biotyczne wpływające na dany ekosystem i zamieszkujące go populacje.
Uczniowie obserwują akwarium znajdujące się w pracowni przedmiotowej lub przypominają sobie obserwacje dokonane np. w domu lub w sklepie zoologicznym. Pracując w grupach wypisują żywe oraz nieożywione elementy ekosystemu akwarium. Następnie ustalają wzajemne zależności pomiędzy tymi elementami.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
ekologia – dział biologii zajmujący się funkcjonowaniem ekosystemów; bada środowiska i zamieszkujące je zespoły organizmów
ekosystem – umownie wydzielony fragment przyrody składający się z elementów ożywionych i nieożywionych powiązanych ze sobą zależnościami, utrzymujący się w dynamicznej równowadze
Teksty i nagrania
Ecosystem and ecology
Everything that surrounds us, except for man‑made products, is colloquially referred to as nature. Elements of the non‑living environment and all of its species are referred to as an ecosystem. All ecosystem elements are interdependent and affect each other.
Ecosystems can be divided into land (field, forest or meadow ecosystems) and aquatic (sea, lake or river ecosystems). Other division criteria apply to natural (such as forest or lake) ecosystems and artificial (e.g. field or pond) ecosystems.
The science of ecosystems and dependencies between their elements is ecology. Ecologists are interested in both individual species (populations) and groups of populations of various species inhabiting a specific area and with food dependencies. Ecology allows us to know rules of functioning of nature on a more complex level than the level of functioning of individual organisms.
The number and type of organisms inhabiting a given area depends, among others, on from the climate, that is why specific types of ecosystems exist in specific climate zones. One abiotic factor, which is of great importance especially to plants, is insolation which is mainly affected by cloudiness and the altitude of the Sun above the horizon. In turn, large precipitation facilitates the existence of ecosystems rich in species, while small precipitation is typical of the opposite ecosystems. The type of substrate is also important for organisms of a given ecosystem. Where rocks are permeable, the groundwater table is deep under the surface and plants need long roots to reach it. The substrate sometimes contains not enough mineral salts and sometimes its salt content is too high for most plant species to live.
In water ecosystems, for example, water temperature and waiving, and oxygen content, which depends on them, are of key importance. Oxygen‑rich streams and cold sea waters are inhabited by other species than warm and standing waters. Water salinity determines the diversity of environments of land (freshwater) and marine reservoirs, and thus their species composition.
Organisms also affect the environment. The first plants played a huge role in shaping the nature of Earth. They released oxygen, i.e. a by‑product of photosynthesis which had previously been absent in the air, into the atmosphere. The change in the composition of the atmosphere enabled the emergence and growth of aerobic organisms. Another example of the significant impact of organisms on the environment is the deposition of shells of aquatic microorganisms on the bottom of reservoirs, lasting millions of years. These sediments formed limestone deposits. In turn, remains of large ferns formed coal, while remains of plants and animals - oil deposits.
Plants and lichens are responsible for the biological erosion of rocks and increasing the thickness of the soil layer. Forests and peat bogs, which are capable of collecting water, mitigate temperature fluctuations and increase air humidity. Plants overgrow lakes and make them shallower, strengthen dunes and rock landslides. Microorganisms decomposing organic remains release chemical compounds and elements into the environment.
Every ecosystem is an abiotic environment together with all its populations of different species, and processes and dependencies between them, and between them and the non‑living environment.
The environment of every ecosystem affects individuals of specific species which change the environment.