Tytuł: Stop hejterom!

Opracowanie scenariusza: Magdalena Trysińska

Temat zajęć:

Stop hejterom! O netykiecie i sposobach na hejterów.

Grupa docelowa:

Uczniowie klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

1) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, w tym rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (np. terminy naukowe, archaizmy, kolokwializmy); rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone, zna typy skrótów i skrótowców – określa ich funkcje w tekście;

3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:

1) rozumie, na czym polega grzeczność językowa i stosuje ją w wypowiedziach.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;

7) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;

8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie uczą się rozpoznawać hejt i szukają sposobów, aby mu przeciwdziałać.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wzbogaca umiejętności komunikacyjne;

  • charakteryzuje zmiany w komunikacji językowej związane z rozwojem jej form (tu: komunikacji internetowej);

  • określa różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez Internet;

  • określa cechy stylu wypowiedzi internetowych oraz wartościuje wypowiedzi tworzone przez internautów;

  • stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji.

Metody/techniki kształcenia

  • problemowa: rozmowa kierowana, dyskusja;

  • programowane: z użyciem komputera i e‑podręcznika;

  • praktyczna: ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność zbiorowa jednolita;

  • aktywność w grupach.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel określa cel zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

2. Burza mózgów: plusy i minusy komunikacji internetowej. Swoje odpowiedzi uczniowie notują w zeszytach lub na tablicy szkolnej, np. w tabeli. Powinni zwrócić uwagę na pozytywy, np. internet umożliwia komunikację ludziom z całego świata, natychmiastowość kontaktu, oraz na negatywy, np. bycie anonimowym uczestnikiem komunikacji internetowej sprzyja zachowaniom obraźliwym lub nieuczciwym.

Faza realizacyjna

1. Kontynuując, nauczyciel prowokuje dyskusję na temat roli internetu w codziennym życiu. Pyta uczniów:

  • Czy internet jest dla was ważny?

  • Jak często z niego korzystacie?

  • Czy wyobrażacie sobie życie bez dostępu do sieci?

  • Czy jesteście biernymi odbiorcami internetu, czy również tworzycie swoje komunikaty?

  • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z hejtem w internecie? Jakie to były sytuacje?

2. Wykonanie ćwiczenia 2 polegającego na dopasowaniu fragmentów tekstu do śródtytułów. W ten sposób uczniowie tworzą tekst o roli internetu i netykiecie.

3. Uczniowie rozmawiają na temat etykiety w elektronicznych środkach komunikacji. Odpowiadają na pytania:

  • Czy dobre maniery są tam potrzebne?

  • Czy anonimowość sprzyja grzeczności?

  • W jaki sposób internauci obrażają innych?

Następnie wspólnie zapisują zasady, które uznają za konieczne przy korzystaniu z elektronicznych środków komunikacji.

4. Uczniowie w grupach tworzą dwie listy emotikonów: pierwsza będzie zawierała tylko emotikony „przyjazne”; druga będzie zawierała tylko emotikony „wrogie”. Uczniowie porównują swoje listy, ewentualnie je uzupełniają.

Nauczyciel pyta: z którymi emotikonami spotykacie się częściej? Jakie są przyczyny stosowania „wrogich” emotikonów? Co można zrobić, aby ograniczyć w komunikacji internetowej negatywne emocje?

5. Uczniowie na tablicy tworzą wspólną mapę skojarzeń ze słowem HEJT. Zastanawiają się, jaki związek ma zjawisko hejtu z netykietą. Następnie tworzą własną definicję hejtu.

6. Wykonanie plakatu o netykiecie. Uczniowie w grupach tworzą plakat informacyjny dotyczący sposobów zapobiegania hejtowi oraz zasad netykiety.

7. Dla zainteresowanych: nauczyciel uruchamia nagranie z piosenką „Przytul hejtera”, a następnie filmy „Dodaj znajomwego” oraz „Nie hejtuj” (autorstwa uczniów z Bielska Podlaskiego). Uczniowie rozmawiają na temat tych akcji i sposobów walki z hejtem.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel pyta uczniów, czego się dziś nauczyli, czy lekcja była dla nich ciekawa. Prosi ich o ocenę pracy własnej na lekcji. Może w tym celu posłużyć się przygotowaną wcześniej ankietą lub drzewkiem decyzyjnym albo przeprowadzić ewaluację ustnie.

2. Uczniowie zapisują w zeszytach słowa klucze dotyczące lekcji, które uważają za najważniejsze.

Praca domowa

Jak walczyć z hejtem w internecie? Zapisz swoje propozycje w zeszycie (co najmniej 6 zdań).

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

aggressive
aggressive
R1XoO2SVUvngO
Nagranie słówka: aggressive

agresywny

anonymity
anonymity
R1dgmxadnEk0C
Nagranie słówka: anonymity

anonimowość

emoticon
emoticon
Raw90C3p9Dmqu
Nagranie słówka: emoticon

emotikon

hate
hate
R1GFmwCjC11x6
Nagranie słówka: hate

hejt

Internet communication
Internet communication
RUR0SnRdMpR5K
Nagranie słówka: Internet communication

komunikacja internetowa

intrusive
intrusive
RVYxk3kTyrkNh
Nagranie słówka: intrusive

natrętny

netiquette
netiquette
R18cEvoU5u0Hl
Nagranie słówka: netiquette

netykieta

profile update
profile update
RNDCgG61LojJN
Nagranie słówka: profile update

aktualizacja profilu

social media
social media
RPnLmSs4N7oY9
Nagranie słówka: social media

media społecznościowe

user
user
R9CxaocDExBv6
Nagranie słówka: user

użytkownik

virtual world
virtual world
RTiiNtucBNHHt
Nagranie słówka: virtual world

świat wirtualny

Teksty i nagrania

RM1thZbnBtjTn
Nagranie abstraktu

Stop the haters!

The Internet enables people from all over the world to communicate, but it also carries a high risk, associated with the fact, that the network users are anonymous. Being an anonymous participant of the Internet communication favours the offensive or dishonest behaviour. Some people try to create a false image of themselves, they want to demonstrate that they mean something, and so they become obtrusive and aggressive.