Lesson plan (Polish)
Tytuł: Chytre szyfry – w kręgu skrótowców i emotikonów
Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak
Temat zajęć
Chytre szyfry, czyli język w internecie.
Grupa docelowa
Uczniowie klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
II. Kształcenie językowe.
1. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
2) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, w tym rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (np. terminy naukowe, archaizmy, kolokwializmy); rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone, zna typy skrótów i skrótowców –określa ich funkcje w tekście;
3) zna sposoby wzbogacania słownictwa;
5) wyróżnia środowiskowe i regionalne odmiany języka;
6) rozróżnia treść i zakres znaczeniowy wyrazu;
7) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny, naukowy, publicystyczny.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
4) rozumie, na czym polega grzeczność językowa i stosuje ją w wypowiedziach;
5) rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich;
III. Tworzenie wypowiedzi.
6. Elementy retoryki. Uczeń:
1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
7) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
7. rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;
8. rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają cechy języka w internecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje język internetu;
wskazuje charakterystyczne cechy komunikacji za pośrednictwem internetu;
rozumie funkcje emotikonów i wie, jakie emocje wyrażają;
wyjaśnia, co to są akronimy.
Metody/techniki kształcenia
podająca: pogadanka;
praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy
aktywność indywidualna jednolita;
aktywność w parach;
aktywność zbiorowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie porozmawiają o języku internetu. Wspólnie z uczestnikami ustala kryteria sukcesu.
2. Prowadzący pyta uczniów, czy często używają w swoich wiadomościach emotikonów i skrótowców. Pyta też o przyczyny tego stanu rzeczy. Co ułatwia ich stosowanie? Uczniowie notują swoje spostrzeżenia w formularzu w abstrakcie (Polcenie 1) lub w zeszytach.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie wykonują zadanie nr 1 – czytają różne przykłady e‑maili i odpowiadają na pytania (m.in. o funkcje emotikonów, cechy nadawców i odbiorców itp.).
2. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne nr 2, które polega na łączeniu w pary emotikonów i nazw emocji bądź stanów.
3. Nauczyciel zachęca uczniów, aby ułożyli historię za pomocą emotikonów (co najmniej kilkunastu) oraz osobno spisali ją słowami, a następnie wymienili się w parach historiami obrazkowymi i spróbowali je rozszyfrować. Na koniec uczniowie porównują swoje wersje.
4. Nauczyciel w ramach ciekawostki informuje uczniów, że emotikon „Face with tears of Joy” został wybrany słowem roku 2015 przez Oxford Dictionaries.
5. Uczniowie zapoznają się z fragmentem rozmowy dwóch graczy „League of Legends” i odpowiadają na pytania: o czym rozmawiają gracze, czy treść rozmowy byłaby dla wszystkich zrozumiała (bez objaśnień), czy objaśnienia umożliwiają pełne zrozumienie dialogu. Następnie rozmawiają w parach o języku graczy internetowych i próbują wskazać jego charakterystyczne cechy.
6. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne polegające na przyporządkowaniu wyrażeń używanych przez graczy do odpowiednich grup: wyrazy z języka potocznego, wyrazy z języka angielskiego, wyrazy z języka angielskiego z elementami polskiej gramatyki, skróty utworzone od pierwszych liter wyrazów.
7. Nauczyciel wprowadza termin akronim, a następnie zachęca uczniów do wykonania zadania interaktywnego, w którym należy połączyć w pary akronimy używane w komunikacji internetowej i ich rozwinięcia (np. IMO, OMG, LOL).
8. Uczniowie, aby podsumować nabytą na lekcji wiedzę, wykonują zadanie interaktywne – zaznaczają elementy, które nie są charakterystyczne dla slangu internetowego.
9. Jeżeli wystarczy czasu, nauczyciel może zaproponować uczniom grę w kalambury z emotikonami. Uczniowie, podzieleni na grupy lub w parach mają przedstawić gestami i mimiką twarzy wylosowany z puli (np. z przygotowanych wcześniej obrazków) emotikon. Zadaniem grupy przeciwnej będzie odgadnięcie, o jaki znak chodzi, oraz nazwanie go.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom krótkie ankiety z ewaluacją pracy własnej.
Następnie podsumowuje zajęcia. Pyta uczniów o to, jakie pytania zadaliby, przygotowując kartkówkę z tego tematu.
Praca domowa
W ramach charytatywnej akcji będziesz zajmować się w szkole zbieraniem nieużywanych gier komputerowych i różnych elektronicznych gadżetów. Napisz SMS, w którym poinformujesz o tej akcji i zachęcisz do uczestnictwa w niej koleżankę lub kolegę.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
akronim
chat
e‑język
emotikony
forum
język potoczny
korespondencja
skrótowce
slang internetowy
sms
szyfr
zapożyczenia
Teksty i nagrania
Clever ciphers – around abbreviations and emoticons
The world is rushing forward in an amazing speed. We all want to be the first and to stay on top of things. That is why the technology develops so quickly and its main task is to serve people. At the same time we think that we have less and less time, so we want the information flow to be rapid – we care for the message, not the quality. The language is a living matter and it quickly reacts to the changes in the ways of communication. For older people the language of the contemporary media is very often difficult to understand, even ciphered, but young people treat it as something natural and use it on everyday basis in their e‑mails, SMS, on Skype or in discussions. Is it a cipher or a modern e‑language that some people can use without problems while others struggle to understand?
In pairs discuss the language of the on‑line games players (“gamers”) List its characteristic features.
When we contact people on the Internet chat, forum or via SMS, we usually want to express things quickly and in the shortest possible form. For this purpose we use the abbreviations. Acronyms are abbreviations created from the first letters of the subsequent words.