Lesson plan (Polish)
Temat: W sieci reklamy – akcje społeczne mediów
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
X. Środki masowego przekazu.
Uczeń:
4) wskazuje cele kampanii społecznych; analizuje materiały z wybranej kampanii tego rodzaju.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie kampanii społecznej.
prezentuje przykłady kampanii społecznych popularnych obecnie w Polsce i przedstawia, czego one dotyczą.
wyjaśnia, dlaczego kampanie społeczne są istotne.
analizuje znaczenie środków masowego przekazu dla powodzenia kampanii społecznych.
wskazuje, jakie czynniki decydują o skuteczności kampanii społecznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
burza mózgów,
metoda rozwiązywania problemów,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, ćwiczeń interaktywnych,
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
kartki w kolorach zielonym i żółtym dla każdego ucznia,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, dlaczego kampanie społeczne są ważne i co decyduje o ich skuteczności.
2. Nauczyciel inicjuje dyskusję, pyta uczniów, czy słyszeli o akcjach takich jak „Bezpieczna droga do szkoły”, „Rodzić po ludzku” czy „Święta bez granic”, a następnie, czy wiedzą, jak nazywa się tego rodzaju działania i czy znają inne przykłady kampanii społecznych w mediach. Uczniowie dzielą się swoją wiedzą i zapisują na tablicy spostrzeżenia, które kojarzą się im z kampanią społeczną.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie obejrzeli film „SEKRET – kampania dla Fundacji Dzieci Niczyje” (w zasobach internetowych) i przede wszystkim zwrócili uwagę na to, jakie emocje w nich budzi. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali zadanie na tablicy interaktywnej „Emotions” z abstraktu „Surrounded by advertising – social campaigns in the media”. Uczniowie mają określić emocje, jakie wywołał w nich film i porozmawiać o nich.
2. Nauczyciel prosi klasę, by podzieliła się na pięcioosobowe grupy. Uczniowie będą pracować metodą rozwiązywania problemów. Zadaniem każdej grupy będzie zaprojektowanie medialnej kampanii społecznej w ważnej dla nich sprawie (np. hejt w internecie, dopalacze, pijani kierowcy itp.). Nauczyciel informuje, że grupy powinny podzielić prace na trzy fazy:
a. Diagnoza problemu: Jaki jest problem? Kto jest w niego uwikłany? Komu może zależeć na jego rozwiązaniu? Jakie informacje są potrzebne i gdzie można je znaleźć?
b. Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jakie są sposoby rozwiązania problemu? Jakie są ich wady i zalety? Jakie szanse i zagrożenia ze sobą niosą?
c. Wybór rozwiązania: Które rozwiązanie jest najlepsze ze względu na przyjęte wartości (np. sprawiedliwość) oraz inne kryteria (np. niski koszt lub prostotę)? Jakie trudności mogą się pojawić przy jego realizacji? Jak powinny wyglądać kolejne kroki przy wprowadzaniu go w życie? Kto lub co może je utrudnić lub uniemożliwić? Na kogo można liczyć jako na sojusznika?
Po przeanalizowaniu problemu uczniowie wybierają grupę docelową – do kogo ma być skierowana ich kampania; wymyślają hasła i logo kampanii; projektują plakat i tworzą krótki scenariusz spotu reklamowego; dokonują wyboru znanej osobistości, którą mogliby zaprosić do wsparcia ich projektu.
3. Grupy prezentują rezultaty swojej pracy reszcie klasy. Uczniowie z pozostałych grup wskazują, co jest najsilniejszą, a co najsłabszą stroną wymyślonej kampanii.
4. Nauczyciel prosi uczniów, by wykorzystując swoją wiedzą na temat kampanii społecznych, przygotowali interaktywną krzyżówkę, której głównym hasłem jest słowo „CAMPAIGN”, a definicje pozostałych haseł mają być związane z kampaniami społecznymi w mediach. Na zakończenie pracy najciekawsze propozycje mogą być rozwiązane przez całą klasę na tablicy multimedialnej.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Znajdź w internecie lub telewizji przykład kampanii społecznej, która wyda ci się ważna, ciekawie zrealizowana, potrzebna. Opisz, na czym polegała kampania i czego dotyczyła oraz uzasadnij swój wybór.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zwracać uwagę
urodzenie dziecka
godność
skuteczny
Teksty i nagrania
Surrounded by advertising – social campaigns in the media
The media can also organize big campaigns, that point attention to unsolved social problems. Many of them already brought wonderful results, a lot will need to be repeated. “Childbirth with Dignity”, “Safe way to school” or “Christmas without borders” are just a couple of examples of such media activity.
Watch a short movie „SEKRET – kampania dla Fundacji Dzieci Niczyje” (on YouTube) prepared for a social campaign of the Empowering Children Foundation (Fundacja Dzieci Niczyje, from 2016 Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę). Do you think it is an effective campaign?