Lesson plan (Polish)
Temat: Co nam zagraża?
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
5. Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
2. opisuje drogi wnikania czynników chorobotwórczych do organizmu człowieka, opisuje sposoby zapobiegania chorobom;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie wskazują drobnoustroje jako czynniki wywołujące choroby.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
objaśniać, czym są bakterie i wirusy oraz jakie powodują choroby;
wyjaśniać, jak zapobiegać chorobom i jak je leczyć;
opisywać pozytywne i negatywne znaczenie mikroorganizmów.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
książeczki zdrowia ze szczepieniami;
karty pracy z tabelą.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby na lekcję przynieśli książeczkę zdrowia, w której mają udokumentowane szczepienia, którym zostali poddani.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy i objaśnia pięć lub więcej nowych dla uczniów słówek związanych z tematem lekcji. Następnie odtwarza nagranie audio abstraktu, prosząc uczniów, by podnieśli do góry dłoń, kiedy usłyszą któreś z zanotowanych na tablicy słów. Uczestnicy zajęć mogą również notować, ile razy udało im się dane słówko wychwycić.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali wskazany fragment abstraktu i postarali się zapamiętać jego treść. Następnie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wzajemnie odpytują się ze znajomości fragmentu.
Praca w parach. Analiza danych w tabeli. Uczniowie w parach dyskutują, a następnie zapisują swoje wyjaśnienia. Wskazane pary omawiają swoje opracowania na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby sprawdzili w książeczkach zdrowia na jakie choroby zostali do tej pory zaszczepieni – zapisuje choroby na tablicy. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcia: objawy i powikłania. Następnie wyświetla uczniom Tabelę 1 Choroby wieku dziecięcego i prosi uczniów, aby przeczytali, przed czym uchroniło ich szczepienie na określona chorobę.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
antybiotyk – lek, którym leczy się infekcje wywołane przez bakterie; nieskuteczny w przypadku chorób wirusowych
bakteria – najmniejszy żywy organizm jednokomórkowy; niektóre z bakterii mogą powodować choroby
drobnoustrój – mikroorganizm – organizm widoczny jedynie pod mikroskopem, najczęściej jednokomórkowy; niektóre z nich mogą być pożyteczne, a inne – chorobotwórcze
objawy – oznaki, po których można rozpoznać rodzaj choroby, np. kaszel, katar gorączka, ból itp.
powikłania – choroby lub dolegliwości, które powstają na skutek innych chorób lub na przykład operacji
szczepienie – podanie preparatu, dzięki któremu organizm staje się niewrażliwy na daną chorobę
wirus – zbudowany z białek czynnik chorobotwórczy; wirusy nie są organizmami żywymi, ale mogą się namnażać w ciele roślin i zwierząt
Teksty i nagrania
What threatens us?
What is disease? Simply put, it is a condition when the body is not healthy, i.e. it does not function properly.There may be many reasons for this, but one of the most common is the effect of harmful microorganisms called pathogens. Our body can fight them. However, sometimes, for example due to an unhealthy lifestyle, we can not cope with them. Then we are sick.
What are microbes? They are very diverse organisms of small size, usually built from one cell. They can only be seen under a microscope, therefore they are also called microorganisms. We include among them bacteria and viruses. Bacteria are found all around us: in the earth, in the water, and even in the air. They are often useful – many of them live in the bodies of animals (including us!), facilitating the digestion of foods and the production of vitamins. Some may, however, cause diseases, e.g. angina, otherwise known as pharyngitis. Others, living in the ground, break down dead parts of plants and animals.
Other pathogens are viruses. Many of them are dangerous to us. Viruses have a simple structure, which is why they are subject to frequent and rapid changes. Therefore, combating them is very difficult – sometimes it turns out that effective medicines in one year, by the next year do not work anymore.
We also include some fungi as microorganisms. They cause diseases called fungal infections. Most often these are skin diseases, but some fungi can also affect the lungs.
There are diseases that most of us go through at a young age, we call them childhood diseases. They are usually caused by viruses and have one thing in common: after a single illness, the body is immune to them for life! Despite this, children are vaccinated for some of these diseases because after vaccination the symptoms are milder. Children's diseases are troublesome but not dangerous for people at an early age, it can be worse if they happen to an adult.
Many diseases are caused by harmful microorganisms (eg bacteria and viruses).
Diseases caused by bacteria are treated with antibiotics.
Some bacteria are useful for us and the environment.
Diseases transmitted at a young age are called childhood diseases.