Lesson plan (Polish)
Temat: Wolontariat nie zna granic
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
3) przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce; wyjaśnia ideę wolontariatu i przedstawia formy działalności wolontariuszy.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń współpracuje z innymi – dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia zalety pracy wolontaryjnej – zarówno dla tych, którym udzielana jest pomoc, jak i dla samego wolontariusza.
rozpoznaje kilka organizacji międzynarodowych zajmujących się organizacją wolontariatu i opisuje zakres ich działania.
wyszukuje oferty pracy dla nastoletnich wolontariuszy za granicą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu, ćwiczeń interaktywnych,
mapa myśli,
WebQuest.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, na czym polega praca wolontariusza w międzynarodowej organizacji pozarządowej i jak znaleźć wolontariat odpowiedni dla siebie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy mają już jakieś wakacyjne plany. Następnie pyta, czy rozważali wyjazd na wolontariat i czy znają takie możliwości. Informuje uczniów, że podczas lekcji zapoznają się z kilkoma sprawdzonymi organizacjami międzynarodowymi, które organizują wolontariat dla nastolatków.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie mapy myśli, np. na platformie coggle.it, na podstawie informacji o jednej z czterech międzynarodowych organizacji pozarządowych organizujących wolontariat dla nastolatków. Uczniowie mogą korzystać z tekstu z abstraktu „Volunteering without borders”, zdjęć i logotypów w nim zamieszczonych oraz innych źródeł internetowych (WebQuest). Na stronie logowania coggle.it umieszczono krótki screencast w języku angielskim wyjaśniający w przystępny sposób, jak tworzyć mapy myśli na tej platformie. Nauczyciel może go wykorzystać w czasie lekcji jako instrukcję.
2. Po wykonaniu zadania liderzy grup prezentują efekty pracy całej klasie. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania dotyczące danej organizacji. W razie potrzeby nauczyciel weryfikuje i uzupełnia informacje.
3. Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z treścią schematu interaktywnego „Volunteer code of ethics”. Przedstawiono w nim zasady, którymi powinien kierować się wolontariusz w swojej działalności. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy zgadzają się z tymi regułami. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty. Potem nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie korzyści z wolontariatu wynosi sam wolontariusz. Po zakończeniu debaty chętny/wybrany uczeń podsumowuje ją.
4. W kolejnym kroku uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 i odpowiadają na pytanie, ile trzeba mieć lat, by móc być wolontariuszem w programie European Voluntary Service.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Poszukaj w internecie informacji o wolontariacie zagranicznym dla nastolatków lub osób dorosłych, w który chciałbyś się w przyszłości zaangażować. Opisz problem, z którym mierzy się organizacja, działania podejmowane przez wolontariuszy i ich efekty.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zakres zainteresowań
pracodawca
cenić
praca społeczna
być docenianym
kilkanaście
brzeg
Zalew Zegrzyński
ułatwiać spójność społeczną
dziedzictwo kulturowe
zwalczać rasizm
zagrożone wyginięciem
morświn
alarmować
ssaki
Teksty i nagrania
Volunteering without borders
Thanks to voluntary work you can not only help others, but also meet new people, visit new places around the world, and gain professional experience. Employers value such activity a lot. Remember, your community work might be appreciated much sooner – students, who worked as volunteers, receive extra points when applying to high schools! If you decide to become a volunteer you have to follow certain rules. These rules are not stated in any laws or regulations. They are a set of informal principles of conduct, every volunteer should respect.
Workcamps is a long‑term project coordinated in Poland by Volunteerism Promotion Association (Stowarzyszenie Promocji Wolontariatu) and the FIYE Poland International Youth Exchange and Voluntary Service Centre (Centrum Międzynarodowej Wymiany Młodzieży i Wolontariatu). The purpose of the project is to integrate people from different countries through working together for the benefit of the local community. For example in 2013, a dozen or so people from seven countries came to Wieliszew to clean up rubbish from the shores of the Zegrze Reservoir and to carry out an information campaign on recycling and various forms of creative waste processing.
Polish youth can participate in similar projects around the world. All you have to do is go to the Workcamps website, choose the country you would like to go to, find your nearest interests in the form of volunteering (you can look after children or people with disabilities, organize various events, help with archaeological work) and sign up to one of the camps. You can participate in some of the camps already once you are 14 years old.
European Voluntary Service (EVS) is one of the Erasmus+ programmes created and financed by the European Commission. The aim of EVS is to develop a sense of solidarity in young people, promoting the idea of tolerance for cultural diversity, which should facilitate social cohesion in the European Union in the future. EVS achieves this through the joint work of volunteers outside their own country. Young people work with children, seniors, join various projects aimed at protecting cultural heritage or combating racism. People aged 18 to 30 can spend from 2 to 12 months abroad, assisting free of charge the implementation of various projects for local communities. You can find more information on the programme on the Erasmus website, and read more about specific projects on the European Youth Portal website (English version, tab: Volunteering).
World Wildlife Fund is an international foundation, whose mission is to stop the degradation of the Earth’s natural environment. The dream of WWF employees is a world where people live in harmony with nature. In Poland, the organization contributed to, among others, the creation of the Biebrza National Park. Another interesting WWF action is the possibility of virtual adoption of animals threatened with extinction: wolves, porpoises, bears, seals, but also tigers and elephants. Virtual adoption increases the chances of these species to survive. WWF alerts – every fourth species of mammals, every eighth species of birds and every third species of amphibians can soon disappear from the face of the Earth. See more on the website.
Amnesty International is an international non‑governmental organization, whose aim is to prevent violations of human rights. Amnesty, on the one hand, organizes peaceful civic campaigns, and on the other – provides financial and legal assistance to persecuted persons. The organization received the Nobel Prize in 1977 for its contribution to strengthening the foundations of freedom, justice, and thus peace throughout the world. Amnesty International Poland organizes the Letter Writing Marathon. Every year, volunteers write hundreds of thousands of letters to defend people whose rights are violated. It is the largest action in Poland involving such a large number of people in the defense of human rights. This event, invented by the Polish section of Amnesty International, has become an inspiration for other countries and is now an international event – we read on the AI website.