Temat: Linia zmiany daty

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VI Geografia
V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi. Uczeń:
3) wyjaśnia związek między ruchem obrotowym a widomą wędrówką i górowaniem Słońca, istnieniem dnia i nocy, dobowym rytmem życia człowieka i przyrody, występowaniem stref czasowych;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wskazują linie zmiany daty i wyjaśniają jej istnienie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać czas słoneczny danego miejsca na podstawie jego długości geograficznej.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • globusy.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel nawiązuje do wiadomości z poprzedniej lekcji, prosząc wybranego ucznia, aby podał czas słoneczny wskazanych punktów.

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na globusie/mapie świata odszukali południk 0° oraz 180°. Nauczyciel wyświetla mapę świata i prosi wybranego ucznia, aby zaznaczył na tablicy interaktywnej kolorem czerwonym południk 0° oraz zielonym południk 180°.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali treść abstraktu, a następnie zapisali w zeszycie wyjaśnienie pojęcia czas uniwersalny.

  • Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego na początku lekcji odszukali i zaznaczyli przebieg południków 0° oraz 180°?.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  • Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

universal time
universal time
Rd9iVffaIzI4e
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka universal time.

czas uniwersalny – czas słoneczny południka zerowego

International Date Line
International Date Line
R7ri9NDy9bEzH
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka international date line.

linia zmiany daty – umowna linia przebiegająca w przybliżeniu wzdłuż południka 180⁰ (z niewielkimi odchyleniami), po której obu stronach data różni się o 1 dobę

Teksty i nagrania

R1f2LavojyVeT
Nagranie dźwiękowe dotyczy czasu uniwersalnego i linii zmiany daty.

International Date Line

What time does the new year begin? The simple answer is at 12 at night. But if you think about it, you will find that it can be at 00:00? In addition, on the eastern borders of our country, the New Year begins earlier than on the west, and we just agree that we welcome it at the same time.

Changes in the way of life of people on Earth in the 19th century, travel facilitation, telephone communication, radio and other forms of communication have forced the order of time. It was difficult to function in a situation where there was a different time in almost every place in each country. The concept of universal time was introduced. An international agreement was then adopted, according to which the 0 meridian passing through Greenwich in the United Kingdom is a universal time and all other meridians have a time appropriate to the difference in longitude.

At the moment when the Sun is towering highest on the Greenwich meridian it is midday, on the opposite side of the globe it is midnight. Therefore, it was considered that the day ended there. The end of the day means that the next day begins and the date changes. The 180⁰ meridian line was therefore considered the International Date Line. However, this meridian crosses inhabited areas, so the course of the date change line was moved in places so that there was no situation that two places lying on the same land that have two different dates. Crossing the date change line from west to east, we repeat the same day. However, if we cross it from east to west, we have to add one day.

  • The 180⁰ meridian line became the basis for determining the date change line.