Temat: Jak dbać o słuch?

Autor: Elżbieta Szedzianis

Adresat

Uczeń klasy VII szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

10. Narządy zmysłów. Uczeń:

4) opisuje wpływ hałasu na zdrowie człowieka;

Cel lekcji

Uczniowie opisują wpływ dźwięków i sposobu ich słuchania na jakość słyszenia.

Kryteria sukcesu

  • omówisz dźwięki niebezpieczne dla ucha;

  • opiszesz sposoby ochrony słuchu przed uszkodzeniem;

  • wyjaśnisz, jak działa narząd równowagi.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, praca z filmem, metoda kuli śniegowej.

Praca indywidualna, praca w parach oraz praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery.

Fazy lekcji

Wstępna

Nauczyciel podaje temat lekcji i kryteria sukcesu oraz przedstawia planowany przebieg zajęć.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby wypełnili formularz ankietowy zamieszczony
    w abstrakcie. Następnie uczniowie porównują swoje odpowiedzi – najpierw w parach, potem w czwórkach, a na końcu w ósemkach. Omawiają poszczególne twierdzenia i dyskutują na temat ich prawdziwości. Wskazują jedno, z którym wszyscy się zdecydowanie zgadzają oraz jedno, z którym wszyscy się zdecydowanie nie zgadzają.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu i wykonują ćwiczenia interaktywne.

  3. Uczniowie analizują ilustrację interaktywną ukazującą dźwięki bezpieczne dla ucha oraz takie, które grożą uszkodzeniem słuchu. Nauczyciel zwraca uwagę na skalę natężenia dźwięku
    oraz zaznaczony na ilustracji dopuszczalny czas słuchania poszczególnych rodzajów dźwięków.

  4. Uczniowie wyjaśniają, które słuchawki są bezpieczniejsze: dokanałowe czy nauszne. Omawiają sposoby ochrony słuchu przed uszkodzeniem.

  5. Uczniowie wyszukują w zasobach Internetu film pt „Cool Hearing Test: Are You a Superhuman?” i  zapisują w zeszytach najważniejsze informacje.

  6. Uczniowie wykonują „Polecenie 3”. Ochotnicy dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, żeby odnieśli się do wypełnionej na początku lekcji ankiety i zweryfikowali swoje błędne odpowiedzi.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

tympanic membrane
tympanic membrane
Rlyu4SugPc3po
Nagranie słówka: tympanic membrane

błona bębenkowa -- cienka, elastyczna błona łącznotkankowa oddzielająca ucho zewnętrzne od ucha środkowego, odpowiedzialna za wzmacnianie drgań i przekazywanie ich na kosteczki słuchowe

auditory ossicles
auditory ossicles
R2NKqirKtPThW
Nagranie słówka: auditory ossicles

kosteczki słuchowe – młoteczek, kowadełko, strzemiączko; najmniejsze elementy kostne organizmu połączone ze sobą stawowo; przekazują drgania z błony bębenkowej do ucha wewnętrznego

middle ear
middle ear
RSXVx9s8uRSqA
Nagranie słówka: middle ear

ucho środkowe – część ucha składająca się z błony bębenkowej, jamy bębenkowej i 3 kosteczek słuchowych: młoteczka, kowadełka i strzemiączka; częścią ucha środkowego jest też trąbka słuchowa, który łączy jamę bębenkową z gardłem; ucho środkowe odpowiada za wzmacnianie drgań i przekazywanie ich do ucha wewnętrznego

inner ear
inner ear
RbJ7xmTl84VwX
Nagranie słówka: inner ear

ucho wewnętrzne – część ucha, w której znajduje się właściwy narząd słuchu (przewód ślimakowy) oraz zmysł równowagi (kanały półkoliste)

outer ear
outer ear
Rs5owEQUJDYMK
Nagranie słówka: outer ear

ucho zewnętrzne – część ucha odpowiedzialna za wychwytywanie i przekazywanie dźwięków do ucha środkowego

auditory tube
auditory tube
RROAeeWOgRLWy
Nagranie słówka: auditory tube

trąbka słuchowa – przewód łączący jamę bębenkową z gardłem; odpowiada za wyrównywanie różnicy ciśnień między uchem zewnętrznym i środkowym

Teksty i nagrania

R17TTwtxPEd0l
Nagranie abstraktu

How to care for your hearing and balance organ

Sensitivity to sounds and the ability to hear them is an individual feature. Human ear reacts to sounds between 16‑20 thousand Hz, and it is most sensitive to sounds between 500‑5 thousand Hz. The volume of sounds (intensity), which is measured in decibels (dB), affects how we perceive them. The amount of stimulated receptor cells in the cochlear duct and neural impulses caused depends on the volume of the sound. Human ear reacts to sounds with the volume up to 130 dB. Going over this limit initially causes pain, then it causes permanent mechanical damage of hearing caused by high air pressure (sound wave).

Annoying sounds, sounds that are too loud, sounds that irritate the nervous system, are described as noise. It accompanies us every day at school, at home, in the street. Too long listening to too loud noises may result in loss of sensitivity to quiet sounds and high frequencies. This happens because a noise of high intensity causes the loss of elasticity of the cilia found on sensory cells, and, in consequence, their death. This process is gradual, which is why a person with hearing loss is unaware of the problem initially. People that are at risk of hearing loss are e.g. bikers, workers who work with loud machines, musicians and people going to rock concerts. People who work in the environment with a lot of noise should have ear plugs or ear‑muffs. As a protection against noise in cities and along busy streets we build noise barriers or plant trees that limit the inconveniences caused by noise.

Young people usually listen to music that is too loud and they are convinced that they are not harmed by the noise. However, the research shows that 20‑30% of young people risk early hearing loss. One of the biggest threats is listening to music using headphones, especially the in‑ear ones. Air trapped between the headphone and the tympanic membrane acts as a piston and can lead to damage to the tympanic membrane. What is more, headphones introduce various germs and pollutants into the ear, which have perfect conditions for development there. This is why people using headphones are prone to ear infections which can lead to hearing loss.

Loud and unwanted noises cause strong mobilization to your body –-- stress reaction. As a result, you start feeling worse, you get tired more easily, you have headaches and dizziness, problems with cardiovascular systems appear, muscles are more tense and you have problems concentrating. The reason for hearing loss or hearing damage can be not only a long‑term noise but also ear wax deposition in ear canal, repeated ear infections of the middle ear, stiffness of the ossicles, thickening of the tympanic membrane and age.

People with hearing loss use hearing aids to help them with sounds. Those are electronic devices with a microphone, which receives sounds from the environment, a sound amplifier and a speaker. In case when most of the hearing receptors don’t work, we use hearing implants. Electronic devices that transfer sounds to electric signals which are transferred directly to the hearing nerve.

Ear, besides being the organ of hearing, has also the organ of balance. It is a part of the inner ear. It registers the movements connected with head movements and changes of the body position. Its part are semi‑circular canals, arranged in 3 parallel planes. These canals are filled with fluid and the grains present in the fluid (otoliths), move as we move our head. Otoliths irritate certain areas of the semi‑circular canals, and the information about it travels to the brain. The fluid in the semi‑circular canals (and the otoliths) is in motion when you walk, which allows the brain to register the changes of position, control the body posture and the placement of your body in the space. Brain and cerebellum continuously assess the positioning of the body and can initiate the reaction to protect us from falling over.

  • Ear is the organ of hearing and balance.

  • The actual organ of balance are the receptor cells found inside the cochlear canal.

  • Receptor cells of the organ of hearing receive information in form of vibrations of the fluid that fills in the inside of the cochlear canal, whereas the cells of the organ of balance – the movement of the otoliths present in the fluid in semicircular canals.

  • Auditory sensations are created in the auditory centre in the cerebral cortex.

  • 3 semicircular canals that are the part of inner ear are responsible for receiving the stimuli connected with head movement or change in body position.

  • Human ear reacts to sounds with the frequency of 16 Hz‑20 thousand Hz and the volume up to 130 dB.