Lesson plan (Polish)
Temat: Kampania polska czyli wrześniowa
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
XXXII. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:
1. charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;
2. opisuje i omawia etapy wojny obronnej i wskazuje na mapach położenia stron walczących;
3. podaje przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
opisywać najważniejsze wydarzenia w czasie kampanii wrześniowej;
wskazywać miejsca najważniejszych bitew na mapie;
rozróżniać wrogów i sojuszników Polski we wrześniu 1939 r. oraz ich przywódców;
wymieniać bohaterów i dowódców polskiej armii w czasie kampanii wrześniowej;
rozumieć i wyjaśniać pojęcia związane z II wojną światową (kampania, enigma, kapitulacja, bilans sił);
wyjaśniać czym był pakt Ribbentrop‑Mołotow.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie przypominają sobie walkę Polaków o odzyskanie niepodległości. Nauczyciel prosi, by dodatkowo poszukali informacji na temat wojny obronnej Polski w 1939 r.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kiedy i po ilu latach Polska odzyskała niepodległość oraz jakie wydarzenia do tego doprowadziły.
Faza realizacyjna
Przedstawiając temat prowadzący zajęcia prosi, by uczniowie wymienili swoje skojarzenia z II wojną światową (burza mózgów), a w szczególności z wrześniem 1939 r., a następnie przeprowadza krótkie wprowadzenie na temat wybuchu II wojny światowej. Zaznacza, że sytuacja w 1939 r. w Europie była bardzo napięta i nieuchronnie zmierzała do konfliktu.
Jednym z takich wydarzeń zaostrzających sytuację i stawiających Polskę w coraz to trudniejszym położeniu był Pakt Ribbentrop‑Mołotow, który był ostatnim etapem przygotowań III Rzeszy do wojny – uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną.
Według planów niemieckich wojna z Polską miała być wojną błyskawiczną (Blitzkrieg). Nauczyciel tłumaczy koncepcję takiej wojny, omawiając postępy wojsk niemieckich i radzieckich oraz bohaterską obronę żołnierzy polskich (Westerplatte, Wizna, Modlin itp). Następnie uczniowie wykonują **Polecenie 1** oraz **Cwiczenia 1** i **2**. Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni mieć możliwość poproszenia o pomoc nauczyciela. Prowadzący zajęcia kontroluje i komentuje pracę uczniów, udzielając w razie potrzeby prawidłowych odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z **Ćwiczeniami** **3**, **4**, **5** i **6**: przedstawienie bilansu sił w uzbrojeniu i sile wojsk Polski, III Rzeszy oraz ZSRR. Pyta uczniów –”Czy osamotniona Polska miała szansę wygrać z agresorami?”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa
Nauczyciel prosi, by uczniowie dowiedzieli się, czy ktoś z ich rodziny brał udział w bitwach kampanii wrześniowej lub pamięta wydarzenia tamtych dni. Jeśli nie, to prosi, by poszukali np. w internecie (lub e‑podręczniku – fragment „Wprowadzenie”) krótkich wspomnień dotyczących pierwszych dni wojny.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
wojna – konflikt zbrojny, walka między państwami, narodami lub innymi grupami, która prowadzi do realizacji ich celów.
kampania – zaplanowane działania zbrojne (etap wojny), które odbywają się na jakimś terytorium o określonym czasie. agresja – aggression – napaść jednego państwa na drugie.
okupacja – zajęcie obcego terytorium i sprawowanie nad nim kontroli i władzy. wojna obronna – defensive war – działania zbrojne, których celem jest obrona przed najeźdźcą.
inwazja – gwałtowny i niespodziewany atak na osobę lub państwo w celu obrabowania, pobicia (osoba) lub zagarnięcia jego terenów (państwo).
alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.
pakt Ribbentrop‑Mołotow – porozumienie zawarte między ZSRS i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
III Rzesza – nazwa państwa niemieckiego pod rządami Adolfa Hitlera w latach 1933‑1945.
Związek Sowiecki – Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich, komunistyczne państwo istniejące w latach 1922‑1991 na terenie Europy i Azji.
nazistowskie Niemcy – potoczna nazwa III Rzeszy pochodząca z ideologii nazistowskiej.
Teksty i nagrania
The Polish or September campaign
One of Hitler's main catch cries was revenge for the losses of the First World War and gathering all German people within the borders of a single state (Greater Germany). After he came to power, he quickly built up the German army (Wehrmacht) and began acts of aggression, occupying Austria and Czechoslovakia (where the Western powers, Britain and France, remained passive). In 1939, Germany made territorial demands on Poland. The Polish government refused these. At the end of August the Third Reich and the USSR concluded a secret agreement. The result was that on 1st September,1939, Germany invaded Poland without a declaration of war. A defensive war began, in which the Germans used their rapid war tactics (in German Blitzkrieg). Poland's allies, Britain and France, did not provide Poland with armed assistance. They limited themselves to declaring war on Germany. The Polish army fought bravely, but given the numerical and material advantages of the enemy, as well as some errors by commanders, they were quickly forced onto the defensive. The largest battle of the September campaign was the Battle of the Bzura, which ended with the Polish troops being defeated. On the 17th of September, 1939, the Soviet Red Army (acting together with Germany) attacked Poland from the east. The government fled to Romania. Poland was unable to fight on two fronts and capitulated. After three weeks of fighting, the German army captured Warsaw. The final battles took place in early October.