Temat: Kampania polska czyli wrześniowa

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

XXXII. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:

1. charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;

2. opisuje i omawia etapy wojny obronnej i wskazuje na mapach położenia stron walczących;

3. podaje przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać najważniejsze wydarzenia w czasie kampanii wrześniowej;

  • wskazywać miejsca najważniejszych bitew na mapie;

  • rozróżniać wrogów i sojuszników Polski we wrześniu 1939 r. oraz ich przywódców;

  • wymieniać bohaterów i dowódców polskiej armii w czasie kampanii wrześniowej;

  • rozumieć i wyjaśniać pojęcia związane z II wojną światową (kampania, enigma, kapitulacja, bilans sił);

  • wyjaśniać czym był pakt Ribbentrop‑Mołotow.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie przypominają sobie walkę Polaków o odzyskanie niepodległości. Nauczyciel prosi, by dodatkowo poszukali informacji na temat wojny obronnej Polski w 1939 r.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kiedy i po ilu latach Polska odzyskała niepodległość oraz jakie wydarzenia do tego doprowadziły.

Faza realizacyjna

  1. Przedstawiając temat prowadzący zajęcia prosi, by uczniowie wymienili swoje skojarzenia z II wojną światową (burza mózgów), a w szczególności z wrześniem 1939 r., a następnie przeprowadza krótkie wprowadzenie na temat wybuchu II wojny światowej. Zaznacza, że sytuacja w 1939 r. w Europie była bardzo napięta i nieuchronnie zmierzała do konfliktu.

  2. Jednym z takich wydarzeń zaostrzających sytuację i stawiających Polskę w coraz to trudniejszym położeniu był Pakt Ribbentrop‑Mołotow, który był ostatnim etapem przygotowań III Rzeszy do wojny – uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną.

  3. Według planów niemieckich wojna z Polską miała być wojną błyskawiczną (Blitzkrieg). Nauczyciel tłumaczy koncepcję takiej wojny, omawiając postępy wojsk niemieckich i radzieckich oraz bohaterską obronę żołnierzy polskich (Westerplatte, Wizna, Modlin itp). Następnie uczniowie wykonują **Polecenie 1** oraz **Cwiczenia 1** i **2**. Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni mieć możliwość poproszenia o pomoc nauczyciela. Prowadzący zajęcia kontroluje i komentuje pracę uczniów, udzielając w razie potrzeby prawidłowych odpowiedzi.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z **Ćwiczeniami** **3**, **4**, **5** i **6**: przedstawienie bilansu sił w uzbrojeniu i sile wojsk Polski, III Rzeszy oraz ZSRR. Pyta uczniów –”Czy osamotniona Polska miała szansę wygrać z agresorami?”.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie dowiedzieli się, czy ktoś z ich rodziny brał udział w bitwach kampanii wrześniowej lub pamięta wydarzenia tamtych dni. Jeśli nie, to prosi, by poszukali np. w internecie (lub e‑podręczniku – fragment „Wprowadzenie”) krótkich wspomnień dotyczących pierwszych dni wojny.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

war
war
R1HQ5iPJDzgtd
Nagranie dźwiękowe słówka.

wojna – konflikt zbrojny, walka między państwami, narodami lub innymi grupami, która prowadzi do realizacji ich celów.

campaign
campaign
RxTpOeo7sZvnt
Nagranie dźwiękowe słówka.

kampania – zaplanowane działania zbrojne (etap wojny), które odbywają się na jakimś terytorium o określonym czasie. agresja – aggression – napaść jednego państwa na drugie.

occupation
occupation
RRpgKGF65BPXO
Nagranie dźwiękowe słówka.

okupacja – zajęcie obcego terytorium i sprawowanie nad nim kontroli i władzy. wojna obronna – defensive war – działania zbrojne, których celem jest obrona przed najeźdźcą.

invasion
invasion
R1BJX30hQXTAe
Nagranie dźwiękowe słówka.

inwazja – gwałtowny i niespodziewany atak na osobę lub państwo w celu obrabowania, pobicia (osoba) lub zagarnięcia jego terenów (państwo).

Allies
Allies
RkaYqODWCTtY3
Nagranie dźwiękowe słówka.

alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.

Ribbentrop‑Molotow Pact
Ribbentrop‑Molotow Pact
R1X0egSh7dcvM
Nagranie dźwiękowe słówka.

pakt Ribbentrop‑Mołotow – porozumienie zawarte między ZSRS i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.

Third Reich
Third Reich
RmBJJulrmJHCH
Nagranie dźwiękowe słówka.

III Rzesza – nazwa państwa niemieckiego pod rządami Adolfa Hitlera w latach 1933‑1945.

Soviet Union
Soviet Union
R1Sj7YJQSYbMv
Nagranie dźwiękowe słówka.

Związek Sowiecki – Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich, komunistyczne państwo istniejące w latach 1922‑1991 na terenie Europy i Azji.

Nazi Germany
Nazi Germany
R1M9xCYbTAZ7N
Nagranie dźwiękowe słówka.

nazistowskie Niemcy – potoczna nazwa III Rzeszy pochodząca z ideologii nazistowskiej.

Teksty i nagrania

RfD7nUr23VNhO
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

The Polish or September campaign

One of Hitler's main catch cries was revenge for the losses of the First World War and gathering all German people within the borders of a single state (Greater Germany). After he came to power, he quickly built up the German army (Wehrmacht) and began acts of aggression, occupying Austria and Czechoslovakia (where the Western powers, Britain and France, remained passive). In 1939, Germany made territorial demands on Poland. The Polish government refused these. At the end of August the Third Reich and the USSR concluded a secret agreement. The result was that on 1st September,1939, Germany invaded Poland without a declaration of war. A defensive war began, in which the Germans used their rapid war tactics (in German Blitzkrieg). Poland's allies, Britain and France, did not provide Poland with armed assistance. They limited themselves to declaring war on Germany. The Polish army fought bravely, but given the numerical and material advantages of the enemy, as well as some errors by commanders, they were quickly forced onto the defensive. The largest battle of the September campaign was the Battle of the Bzura, which ended with the Polish troops being defeated. On the 17th of September, 1939, the Soviet Red Army (acting together with Germany) attacked Poland from the east. The government fled to Romania. Poland was unable to fight on two fronts and capitulated. After three weeks of fighting, the German army captured Warsaw. The final battles took place in early October.