Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Rola gęstości substancji – obliczenia

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

I. Substancje i ich właściwości. Uczeń:

10) przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać na podstawie budowy wewnętrznej, dlaczego gęstość ciał stałych jest większa niż gęstość gazów;

  • przeprowadzać obliczenia dotyczące masy, gęstości i objętości.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali ćwiczenie nr 1. Rozpoczyna krótką dyskusję, zadając uczniom pytania zawarte w poleceniu zadania.

  2. Prowadzący lekcję zapowiada film pod tytułem „States of matter: Oxygen”. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby samodzielnie przeczytali fragmenty abstraktu: „Masa”, „Objętość” i „Gęstość”. Następnie odtwarza nagranie lektora. W dalszym etapie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wzajemnie odpytują się ze znajomości fragmentów.

  4. Prowadzący lekcję poleca uczniom obejrzenie prezentacji dotyczących obliczeń masy, objętości i gęstości, zamieszczonych w abstrakcie i wykonanie ćwiczeń nr 2–4. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  5. Pod koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych – praca indywidualna. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

mass
mass
RMZNhIVLbwl5L
Nagranie dźwiękowe słówka

masa – miara ilości substancji, w układzie SI (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w kilogramach

density
density
R1CzWxok430O0
Nagranie dźwiękowe słówka

gęstość – właściwość fizyczna określająca masę 1m3 lub 1cm3 substancji, wyraża się w jednostkach kg/m3 lub g/cm3

Teksty i nagrania

RL8CtrRZkWAAv
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Density of substances and their mixtures in an everyday life: calculations

Expand the next tabs and read information about mass.

Expand the next tabs and recall the information about volume.

Expand the next tabs and read information about density.

  • One of the physical properties of the substance is density.

  • Density is the value that characterizes a substance and its equal to the quotient of the mass and volume of a given substance.

  • We can determine the substance given object was made of by experimentally determining the density of it.

  • The density of a substance depends on the temperature – it generally decreases with increasing temperature.