Lesson plan (Polish)
Temat: Rola gęstości substancji – obliczenia
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
I. Substancje i ich właściwości. Uczeń:
10) przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać na podstawie budowy wewnętrznej, dlaczego gęstość ciał stałych jest większa niż gęstość gazów;
przeprowadzać obliczenia dotyczące masy, gęstości i objętości.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali ćwiczenie nr 1. Rozpoczyna krótką dyskusję, zadając uczniom pytania zawarte w poleceniu zadania.
Prowadzący lekcję zapowiada film pod tytułem „States of matter: Oxygen”. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby samodzielnie przeczytali fragmenty abstraktu: „Masa”, „Objętość” i „Gęstość”. Następnie odtwarza nagranie lektora. W dalszym etapie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wzajemnie odpytują się ze znajomości fragmentów.
Prowadzący lekcję poleca uczniom obejrzenie prezentacji dotyczących obliczeń masy, objętości i gęstości, zamieszczonych w abstrakcie i wykonanie ćwiczeń nr 2–4. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Pod koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych – praca indywidualna. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
masa – miara ilości substancji, w układzie SI (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w kilogramach
gęstość – właściwość fizyczna określająca masę lub substancji, wyraża się w jednostkach lub
Teksty i nagrania
Density of substances and their mixtures in an everyday life: calculations
Expand the next tabs and read information about mass.
Expand the next tabs and recall the information about volume.
Expand the next tabs and read information about density.
One of the physical properties of the substance is density.
Density is the value that characterizes a substance and its equal to the quotient of the mass and volume of a given substance.
We can determine the substance given object was made of by experimentally determining the density of it.
The density of a substance depends on the temperature – it generally decreases with increasing temperature.