Lesson plan (Polish)
Temat: Czarny czwartek i wielki kryzys
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII szkoły podstawowej
XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich.
Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej (stara podstawa programowa)
Gospodarka i społeczeństwo II Rzeczypospolitej. Uczeń:
porównuje przejawy kryzysu gospodarczego na świecie i w Polsce, wskazując jego specyficzne cechy.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają przejawy kryzysu gospodarczego na świecie i w Polsce, wskazując jego specyficzne cechy.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować przyczyny kryzysu gospodarczego przełomu lat 20. i 30. XX wieku;
opisywać skutki kryzysu gospodarczego przełomu lat 20. i 30. XX wieku;
charakeryzować specyficzne cechy kryzysu gospodarczego w Polsce.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o powtórzenie informacji na temat stanu gospodarki po I wojnie światowej.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel wyświetla uczniom wykres z e‑podręcznika (Wskaźnik Dow Jones Industrial Average od października 1928 roku do stycznia 1933 roku). Na tym i innych przykładach wyjaśnia, co stało się w Czarny Czwartek na giełdzie nowojorskiej. Wspólnie z uczniami zastanawia się, dlaczego kryzys, który rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych, stał się kryzysem światowym?.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1 (definicja i skutki zjawiska “nożyc cenowych”) oraz Ćwiczenia 1 (analiza szkicu). Materiał ikonograficzny prezentuje na tablicy multimedialnej. Przypomina, że głównym zadaniem uczniów w czasie lekcji będzie analiza skutków wielkiego kryzysu. Nauczyciel zachęca uczniów do notowania swoich spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 2. Uczniowie analizują wiadomości z wysłuchanej audycji. Nauczyciel ponownie zachęca uczniów do notowania swoich spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jakie działania podjęto w Stanach Zjednoczonych oraz na zachodzie Europy (zwłaszcza w Niemczech pod rządami Hitlera) w celu przezwyciężenia kryzysu. Uczniowie analizują przykład promocji polskich produktów (Polecenie 3), a jako podsumowanie wykonują Ćwiczenie 2, uzupełniając poprawnie tekst. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Uczniowie odczytują zapisane na kartkach przykłady skutków kryzysu oraz działań w założeniu go uśmierzających, następnie przyklejają je do tablicy. Następnie wszyscy wspólnie wraz z nauczycielem zastanawiają się, według jakiego kryterium można je uszeregować. Kartki samoprzylepne na tablicy są porządkowane według wspólnych ustaleń, z zachowaniem przyjętej hierarchii ważności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Wykonanie Polecenia 4 z e‑podręcznika. Uczniowie sprawdzają, czy po II wojnie światowej doszło do krachu gospodarczego o podobnym charakterze. Efektem poszukiwań powinien być krótki esej na temat wybranego powojennego kryzysu ekonomicznego..
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Autarkia – samowystarczalność gospodarcza, ekonomiczny cel polityki gospodarczej państwa lub grupy państw.
Interwencjonizm – system polityki gospodarczej państwa polegający na jego bezpośrednim oddziaływaniu na gospodarkę.
Konsumpcja – wydatki ponoszone przez gospodarstwa domowe na zakup dóbr i usług
Nowy ład - antykryzysowa polityka społeczno‑gospodarcza, realizowana w USA przez administrację prezydenta F.D. Roosevelta w latach 1933–39
nożyce cenowe – są jednym z podstawowych wskaźników pokazujących zmiany poziomu cen, a także możliwości nabywcze rolników; w okresach kryzysów agrarnych, gdy rolnicy w celu uzyskania gotówki zwiększali produkcję (podaż), pogłębiając tym spadek cen, podczas gdy ceny produktów (przemysłowych i innych) przez nich kupowanych ulegały obniżce dużo mniejszej (tzw. rozwieranie się nożyc cen).
Teksty i nagrania
Black Thursday and the Great Depression
October 24, 1929, went down in economic history as Black Thursday. After the crash on Wall Street, the world economy entered a period called the Great Depression in the US, and the Great Economic Crisis in other countries. Production fell sharply and unemployment rose. The prices of agricultural commodities fell too. As a result of the continuing crisis, the economic policies of the affected countries were changed significantly, making it possible to overcome the collapse. In 1933, thanks to the New Deal policy implemented by US President Roosevelt, the situation on the American market began to improve. The first stage of the program’s implementation was to organize public works. The army was modernized. In order to increase the attractiveness of American goods on foreign markets, the value of the dollar was reduced. Also, social legislation was introduced. The US decided to increase its budget deficit and reduced its expenditure on administration.