Temat: Dlaczego chronimy przyrodę?

Adresat

Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstwa programowa

Wymagania ogólne

V. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski.

Wymagania szczegółowe

XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:

3. wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacja rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie omawiają główne motywy oraz podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać cele ochrony przyrody wskazane w ustawie o ochronie przyrody;

  • podawać definicję ochrony przyrody przyjętą w ustawie o ochronie przyrody;

  • wymieniać i opisywać wybrane motywy ochrony przyrody.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja;

    • burza mózgów.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel poleca uczniom, żeby zapoznali się z treścią abstraktu oraz zwrócili szczególną uwagę na definicję ochrony przyrody w świetle ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r., a także na motywy ochrony przyrody..

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach..

Faza realizacyjna

  • Osoby wyznaczone przez nauczyciela omawiają następujące zagadnienia poznane przed zajęciami: ochrona przyrody w Polsce; motywy ochrony przyrody;.

  • Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, a następnie omawia motywy ochrony przyrody: egzystencjalne, ekonomiczne (gospodarcze), estetyczne, etyczne, naukowe.

  • Prowadzący lekcję prosi uczniów, aby w drodze głosowania każdy z nich opowiedział się za motywem ochrony przyrody wynikającym z jego osobistych przekonań. Klasa wspólnie z nauczycielem podlicza głosy, a następnie analizuje uzyskane wyniki. Na ich podstawie uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, opracowują propozycje działań mających na celu edukację jak najszerszych kręgów społeczeństwa w zakresie konieczności ochrony przyrody.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

nature conservation
nature conservation
R1E9B5CVHYBdM
Nagranie dźwiękowe słówka nature conservation

ochrona przyrody – ogół działań mających na celu zachowanie w niezmienionym lub optymalnym stanie przyrody ożywionej i nieożywionej, zrównoważone gospodarowanie jej zasobami i zapewnienie możliwości ich odnawiania się

Teksty i nagrania

RO9qTKKa17fO9
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Why do we protect nature?

The Polish Nature Conservation Act of 16 April 2004 defines the nature conservation as a set of actions aimed at the maintenance, the sustainable management and the recovery of resources, formations and elements of nature. Among them, there are:

  • wild species of plants, animals and fungi, especially the protected ones;

  • migratory animals;

  • natural habitats (especially those of plants, animals and fungi endangered with extinction);

  • animated, inanimate and forms of nature and fossilised remains of plants and animals;

  • landscape;

  • trees and the greenery landscape in towns and villages.

The Act also specifies the most important aims of nature conservation. These are:

  1. maintenance of ecological processes and the stability of ecosystems;

  2. conservation of biodiversity;

  3. maintenance of the geological and paleontological heritage;

  4. ensuring the continuity of species' existence, including plants, animals and fungi and their habitats, by means of their maintenance, or restoration of the proper state of nature conservation;

  5. protection of trees and the greenery landscape in towns and villages;

  6. maintenance or restoration of the proper protection of natural habitats and other resources, forms and elements of nature;

  7. shaping of the proper attitude of people towards the nature conservation by means of education, explanation and promotion concerning the nature conservation.

There may be various reasons for which people undertake activities aimed at nature conservation. The nature abounds in non‑renewable and renewable resources, which we can use provided that we take care of them. Among the reasons for nature conservation, there are: existential, economic, aesthetic, ethical and scientific reasons.

  • The nature conservation are all actions aimed at the maintenance of animated and inanimate nature in an unchanged state, the sustainable management of its resources and the provision of a possibility of their recovery.