Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Białka – skład pierwiastkowy

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. Uczeń:

5) wymienia pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiuje białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wymienia i identyfikuje pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jakie pierwiastki wchodzą w skład białek;

  • czym są białka;

  • wskazywać, w jakich produktach spożywczych występują białka;

  • podawać znaczenie białek w organizmie.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie budowy białek pod kątem ich składu pierwiastkowego.

  2. Nauczyciel odwołuje uczestników zajęć do abstraktu i prosi o zapoznanie się z instrukcją eksperymentu. Uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę, a następnie zapisują ją w formularzu w abstrakcie. Nauczyciel wyświetla film „Badanie składu pierwiastkowego białek”, uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski (w formularzu). Nauczyciel zachęca klasę do dyskusji nad poczynionymi spostrzeżeniami.

  3. Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

proteins
proteins
R1btNRFEso5N8
Nagranie dźwiękowe słówka 

białka – wielkocząsteczkowe związki zbudowane z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi; w skład białek wchodzą głównie takie pierwiastki, jak: węgiel, wodór, tlen i azot

peptide binding
peptide binding
RBiI2PHnowDbl
Nagranie dźwiękowe słówka 

wiązanie peptydowe – powstaje w wyniku połączenia się aminokwasów; tworzą je grupy karboksylowa i aminowa łączących się cząsteczek aminokwasów

Teksty i nagrania

RfX2IBOMAfw2v
nagranie dźwiękowe dotyczące abstraktu

Proteins – elemental composition

How is the human body built?

The main components of the human body are water (approx. 65%) and proteins (approx. 20%).

What are proteins and what elements are they made of?

Proteins are substances, the molecules of which are composed mainly of carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen atoms.

The unpleasant smell of spoiled eggs is caused by the formation of hydrogen sulphide, a compound with the formula H2S. Based on this, we can make a conclusion that proteins also contain sulfur. Some proteins also contain phosphor, less frequently copper, iron, zinc, magnesium and iodine.

  • Molecules of all proteins are composed mainly of atoms of four elements: carbon hydrogen, oxygen and nitrogen. Some proteins may contain atoms of sulfur, phosphor and other elements.

  • Proteins are substances, the molecules of which are composed mainly of carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen atoms.