Lesson plan (Polish)
Temat: Białka – skład pierwiastkowy
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. Uczeń:
5) wymienia pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiuje białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wymienia i identyfikuje pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jakie pierwiastki wchodzą w skład białek;
czym są białka;
wskazywać, w jakich produktach spożywczych występują białka;
podawać znaczenie białek w organizmie.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie budowy białek pod kątem ich składu pierwiastkowego.
Nauczyciel odwołuje uczestników zajęć do abstraktu i prosi o zapoznanie się z instrukcją eksperymentu. Uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę, a następnie zapisują ją w formularzu w abstrakcie. Nauczyciel wyświetla film „Badanie składu pierwiastkowego białek”, uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski (w formularzu). Nauczyciel zachęca klasę do dyskusji nad poczynionymi spostrzeżeniami.
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
białka – wielkocząsteczkowe związki zbudowane z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi; w skład białek wchodzą głównie takie pierwiastki, jak: węgiel, wodór, tlen i azot
wiązanie peptydowe – powstaje w wyniku połączenia się aminokwasów; tworzą je grupy karboksylowa i aminowa łączących się cząsteczek aminokwasów
Teksty i nagrania
Proteins – elemental composition
How is the human body built?
The main components of the human body are water (approx. 65%) and proteins (approx. 20%).
What are proteins and what elements are they made of?
Proteins are substances, the molecules of which are composed mainly of carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen atoms.
The unpleasant smell of spoiled eggs is caused by the formation of hydrogen sulphide, a compound with the formula . Based on this, we can make a conclusion that proteins also contain sulfur. Some proteins also contain phosphor, less frequently copper, iron, zinc, magnesium and iodine.
Molecules of all proteins are composed mainly of atoms of four elements: carbon hydrogen, oxygen and nitrogen. Some proteins may contain atoms of sulfur, phosphor and other elements.
Proteins are substances, the molecules of which are composed mainly of carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen atoms.