Lesson plan (Polish)
Temat: Reformy państwa w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
XIII. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku. Uczeń:
omawia przyczyny i charakteryzuje przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
omawia zjawiska świadczące o postępie gospodarczym, rozwoju kultury i oświaty;
ocenia pozycję międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich.
XVI. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Uczeń:
podaje przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, w tym osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej;
charakteryzuje cele i konsekwencje konfederacji barskiej;
sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
wyjaśnia okoliczności zawiązania konfederacji targowickiej i przedstawia jej następstwa;
rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają ostatnie lata istnienia Rzeczypospolitej Polskiej oraz próby reform ostatniego króla – Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak wyglądała sytuacja polityczna w Polsce pod koniec XVII i w XVIII wieku;
jakim królem był Stanisław August Poniatowski;
czym się charakteryzowała kultura polskiego oświecenia;
jakie reformy próbował wprowadzić Stanisław August Poniatowski;
jaka była historia uchwalenia Konstytucji 3 maja i konsekwencje tego aktu;
jakie znaczenie miało uchwalenie Konstytucji 3 maja.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przygotowując się do lekcji uczniowie powinni przeczytać z e‑podręcznika fragmenty „Spadek znaczenia Rzeczypospolitej w XVIII wieku” oraz „Stanisław August Poniatowski królem Rzeczypospolitej”.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel nawiązując do zadania domowego prosi uczniów by w parach (bądź niewielkich grupach) wypisali na kartkach jakie były przyczyny spadku znaczenia i utraty potęgi Rzeczypospolitej jaką miała jeszcze w XVII wieku? Uczniowie prezentując wyniki swojej pracy powinni wymienić brak reform, korupcję, demoralizację demokracji szlacheckiej, liberum veto itp. Nauczyciel uzupełnia ich odpowiedzi dodając, że miało to miejsce przede wszystkim za czasów rządów Sasów, których nie interesowała Rzeczypospolita, a rodzinna Saksonia. Ponadto polska szlachta sprzeciwiająca się zapędom absolutystycznym szukała obrony swoich wolności wśród władców państw sąsiednich, co umożliwiało im ingerencję w wewnętrzne sprawy Polski. Doprowadziło to zacofania i zapaści gospodarczej i wojskowej kraju. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1**. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję – co należało zrobić by uzdrowić Rzeczypospolitą dręczoną problemami, które uczniowie wymienili przed chwilą. Następnie rozpoczyna wykład na temat reform państwowych – utworzenia Szkoły Rycerskiej, KEN‑u i jej działań, reform Sejmu Czteroletniego, Prawie o miastach itp..
Nauczyciel opowiada o najważniejszym efekcie podjętych reform - Konstytucji 3 Maja. Uczniowie wykonują **Polecenie 1** i **Ćwiczenie 2**. Zwraca uwagę na jego autorów i twórców (najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenie) oraz przełomowość aktu prawnego i jego nowoczesną formę, np. możliwość jego zmian i nowelizacji, czego nie przewidywała Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Nauczyciel opowiada, że na efekty wprowadzenia Konstytucji 3 maja nie trzeba było długo czekać, zawiązana przez zdrajców konfederacja targowicka zwróciła się do carycy Katarzyny II z prośba o interwencję i obronę szlacheckich wolności i praw. Rozpoczęła się wojna polsko‑rosyjska. Nauczyciel wyjaśnia konsekwencje reform Sejmu Wielkiego i katastrofalną w skutkach wojnę z Rosją. Wspomina o wygranej bitwie pod Zieleńcami i ustanowieniu Orderu Virtuti Militari.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje poznane przez uczniów fakty i informacje. Jednocześnie opowiada, że zupełnie inaczej prezentowała się sytuacja w kulturze. XVIII wiek to czasy oświecenia i rozkwitu Warszawy. Przyczynił się do tego szczególnie król Stanisław August Poniatowski, który jako wszechstronnie wykształcony władca potrafił docenić rolę kultury i sztuki. Nauczyciel wspomina o obiadach czwartkowych, Ignacym Krasickim, Stanisławie Konarskim, budowie Łazienek Królewskich oraz założeniu Teatru Narodowego. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 3** i **Ćwiczenie 4**. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa
Zadanie domowe dla zainteresowanych: Dowiedz się, co takiego głosiła Konstytucja 3 maja, że wywołała tak wielkie poruszenie w niektórych kręgach szlachty i magnaterii. Co zmieniała i jakie wprowadzała reformy? Dowiedz się również, jakie prawa gwarantowała chłopom, mieszczanom i niekatolikom.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Wolna elekcja – w Rzeczypospolitej Obojga Narodów był to wybór monarchy przez szlachtę, nieprzestrzegający zasad sukcesji dynastycznej. Pierwsza wolna elekcja miała miejsce w 1573 roku i wybrano na króla Polski Henryka Walezego.
Demokracja szlachecka – panujący na ziemiach polskich system polityczny, gwarantujący stanowi szlacheckiemu prawo głosowania i decydowania o sprawach państwa. Był przykładem równości praw w stanie szlacheckim bez względu na pochodzenie, majątek czy zasługi szlachcica.
Elektor – tytuł książęcy przysługujący władcom posiadającym prawo wyboru cesarza. Tytuł taki nosili władcy Saksonii, w tym polscy królowie elekcyjni z dynastii Wettinów.
Absolutyzm – forma rządów, w której monarcha sprawuje pełną władzę nad wszystkimi dziedzinami administracji państwowej. Monarcha ogłaszając się „pierwszym sługą państwa” dąży do umocnienia swoich rządów.
Unia personalna – związek dwóch lub węcej państw posiadających wspólnego władcę przy zachowaniu odrębności państwowej.
Liberum veto – zasada panujące na sejmach w dawnej Rzeczypospolitej dająca prawo zrywania i unieważniania podjętych na nich uchwał każdemu posłowi – przedstawicielowi szlachty.
Oświecenie – epoka w kulturze i sztuce, przypadająca na koniec XVII wieku do początku XIX wieku, ceniąca rozum i głosząca, że ma być on drogą do poznania prawdy o świecie i człowieku.
Konstytucja – inaczej zwana ustawą zasadniczą Jest to akt prawny, który najczęściej jest najważniejszym i najwyższym dokumentem stanowiącym prawo w państwie. Polska Konstytucja 3‑go Maja z 1791 roku była pierwszą w Europie i drugą, po amerykańskiej, na świecie.
Klasycyzm – styl w architekturze wzorujący się na formach antycznej Grecji i Rzymu. Rozwinął się w przede wszystkim w XVIII wieku.
Manufaktura – zakład produkcyjny, w którym produkcja opiera się na pracy ręcznej wyspecjalizowanych w etapie (elemencie) wytwórstwa specjalistów. W Polsce pojawiły się na początku XVII wieku, a rozwinęły za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, jako próba ożywienia gospodarczego kraju.
Konfederacja – zawiązywany przez szlachtę, duchowieństwo lub miasta czasowy związek zbrojny (do osiągnięcia swoich celów), którego celem była realizacja własnych postulatów.
Virtuti Militari – order wojenny ustanowiony po zwycięskiej bitwie pod Zieleńcami w 1792 roku przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego dewizą były słowa – Rex et Patria (Król i Ojczyzna). Jest najwyższym polskim odznaczeniem wojskowym i najstarszym na świecie orderem nadawanym do chwili obecnej.
Teksty i nagrania
Reforms of the State During the Times of Stanisław II Augustus
In the eighteenth century, Poland’s political system was anachronic. The Polish‑Lithuanian state was growing weaker. It did not pursue an active foreign policy; it was more of an object than a subject on the international stage. The nobility kept blocking the reform project by abusing the liberum veto. All it took to dissolve a Sejm session was one deputy voicing his opposition to a single proposed law. Representatives of the nobility often accepted bribes from foreign powers that wished to render Poland weak. Russia had ever more say in the Polish matters. When Staniław August Poniatowski was elected King, some of the patriotic nobility revolted and formed the Bar Confederation. The portions of the Polish army loyal to the King quelled the uprising. Using the opportunity, Russia, Austria, and Prussia took parts of the Polish territory (the First Partition of Poland). The reign of Stanisław II Augustus saw a number of reforms aiming to reinforce the state. The ideas of Enlightenment, popular in the West, gained ever more traction. On 3 May 1791, Poland adopted its Constitution, that is a law of the Sejm that regulated the state’s political system. Free election and the liberum veto have been abolished. The burgesses received political rights. This led to a war with Russia in defence of the Constitution – a war Poland lost. The Constitution was abolished, and Russia, together with Prussia, conducted the Second Partition of Poland in 1793.