Temat: Efekt cieplarniany

Adresat

Uczeń klasy II szkoły ponadpodstawowej (zakres podstawowy)

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.

Wymagania szczegółowe

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Ogólny cel kształcenia

Dowiesz się czym jest efekt cieplarniany.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • podawać przykłady gazów cieplarnianych;

  • wyjaśniać mechanizm powstawania efektu cieplarnianego;

  • omawiać korelację pomiędzy wzrostem stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze a wzrostem temperatury powietrza na Ziemi.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • wykład.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący omawia zjawisko efektu cieplarnianego oraz wymienia gazy, przyczyniające się do kumulacji energii cieplnej w atmosferze.

  • Uczniowie dyskutując na forum klasy próbują rozstrzygnąć, czy efekt cieplarniany jest zjawiskiem korzystnym czy niekorzystnym. Każdy uczeń może przedstawić własne stanowisko i podać argumenty na jego poparcie a pozostali uczniowie ustosunkowują się do podanej argumentacji.

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom powód wzrostu stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze i podaje związki pomiędzy pochodzeniem poszczególnych gazów a aktywnością człowieka (przemysł, rolnictwo).

  • Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.

  • Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i pyta uczniów, jak oceniają swoje umiejętności zdobyte na zajęciach.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

greenhouse effect
greenhouse effect
RucaLUltuQDy1
Nagranie dźwiękowe słówka

efekt cieplarniany - naturalne zjawisko polegające na podwyższeniu temperatury planety, które jest powodowane obecnością gazów cieplarnianych w atmosferze.

Teksty i nagrania

R1AQzseX6fPkd
Nagranie abstraktu

Greenhouse effect

Calculations suggest that if the air temperature on Earth depended only on the dose of solar radiation, the average temperature would be about 33°C lower than it is today. This is not the case thanks to the composition of the atmosphere and the properties of some of the gases that make it up: water vapour, carbon dioxide (CO2), alsow methane (CH4), nitrogen oxide (N2O), freons (CFC) and others. We call them greenhouse gases, and the phenomenon where they block the re‑emission of energy that comes from the Sun and is reflected by the Earth – the greenhouse effect. This is a completely natural phenomenon.

The short‑wave radiation emitted by the Sun passes through the atmosphere unobstructed, heating the Earth’s surface. However, even a strongly heated surface is much cooler than the Sun, so it emits radiation with a significantly longer wavelength. Greenhouse gases do not let this radiation through, so thermal energy accumulates in the atmosphere, increasing its temperature.
Results of studies on the composition of the atmosphere show that, over the last several decades, concentrations of CO2, CH4, N2O and freons have increased significantly.

The main source of anthropogenic carbon dioxide is the burning of fossil fuels in power plants, production processes, by means of transport, and when heating houses. Methane comes mainly from agriculture – it is a product of the process of digestion of cellulose by animals. Much of it is formed by decomposing organic matter, for example, in rice fields or landfills. The fuel industry also contributes its share. Nitrogen compounds enter the soil as fertilizers and, from there, enter the atmosphere when they are unused by vegetation. Their another source is animal excrement.

  • Greenhouse effect is a completely natural phenomenon.