Lesson plan (Polish)
Temat: Bezkręgowce
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
6. Wskazywanie przystosowań organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu.
7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
5. Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
6. wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia;
7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;
11. obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;
Cel lekcji
Uczniowie opisują wygląd i środowisko życia bezkręgowców.
Kryteria sukcesu
na podstawie budowy zewnętrznej rozpoznasz przedstawicieli różnych grup bezkręgowców;
wymienisz po dwie nazwy gatunkowe przedstawicieli poszczególnych grup bezkręgowców oraz opiszesz cechy charakterystyczne ich wyglądu;
omówisz sposoby odżywiania się wybranych bezkręgowców.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów.
Praca indywidualna oraz praca w grupach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Nauczyciel pyta podopiecznych, jakie mają skojarzenia z pojęciem bezkręgowców. Zapisuje na tablicy asocjacje uczniów, a następnie prosi ich, żeby wyszukali w abstrakcie znaczenie tego pojęcia. Uczniowie zakreślają na tablicy te skojarzenia, które odpowiadają definicji bezkręgowców, i zapisują je w zeszytach.
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i omawia cechy poszczególnych grup bezkręgowców.
Prowadzący prosi podopiecznych, żeby w dostępnych sobie źródłach, np. w Internecie, odszukali po cztery nazwy gatunkowe przedstawicieli każdej grupy bezkręgowców, w tym przynajmniej po dwie nazwy gatunków występujących w Polsce. Uczniowie odnotowują je w zeszytach oraz opisują budowę zewnętrzną każdego z gatunków.
Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy i porównują wyniki swojej pracy.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Po dzisiejszej lekcji będę pamiętał...”.
Zadanie domowe
Uczniowie wykonują „Polecenie 1.1”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
bezkręgowce – zwierzęta nieposiadające wewnętrznego szkieletu; należy do nich wiele grup zwierząt o bardzo zróżnicowanej budowie
mięczaki – zwierzęta wodne i lądowe pozbawione wewnętrznego szkieletu, których ciało często osłania muszla
pierścienice – bezkręgowce o ciele podzielonym na wiele pierścieni żyjące w wodzie i glebie
stawonogi – grupa zwierząt posiadających członowane, połączone stawami odnóża i o ciele pokrytym pancerzem
Teksty i nagrania
Invertebrates
Animals inhabiting the Earth are extremely diverse. However, they can be divided into groups with common characteristics, for example, vertebrates and invertebrates. Most animals, e.g. earthworms, wasps and snails, are invertebrates.
Annelids are animals that have an elongated cylindrical body consisting of a series of successive rings from which their name originates. Most of the annelids live in marine and inland waters, and some in the soil. The rings do not form a skeleton. A well‑known representative of the annelids is an earthworm.
Arthropods is the largest group of animals living on Earth. So far, over one million two hundred thousand species have been catalogued. Certainly, there are many more, because new ones are still being discovered. All arthropods have legs made of movable joints. The body of an arthropod is covered in armour. Arthropods include, insects, as well as crayfish and lobsters.
Molluscs is a group of animals with a soft body. Some molluscs produce limestone shells. Most of them live in water. Molluscs include; snails, mussels and octopuses.
Annelids have soft bodies consisting of many rings.
Arthropods have limbs connected by joints.
Many molluscs have a hard shell.