Lesson plan (Polish)
Temat: Nasza mała ojczyzna
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
VI. Społeczność lokalna.
Uczeń:
5) znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
znajduje informacje na temat miejscowości i gminy, w której mieszka.
przedstawia zalety swojej miejscowości/gminy.
wyjaśnia wyzwania stojące przed jego miejscowości/gminą i sugeruje możliwe rozwiązania.
tworzy prezentację/folder przedstawiający jego miejscowość/gminę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, schematu,
WebQuest.
Formy pracy:
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Sprawdzicie, jakie wyzwania stoją przed waszą miejscowością oraz gminą oraz jakie są możliwości jej rozwoju. Odkryjecie też, z czego możecie być dumni jako jej mieszkańcy.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o miejscowości Annopole Stare. Zaprasza uczniów do obejrzenia galerii zdjęć z tej miejscowości, na których mieszkańcy prezentują, z czego w swojej gminie są dumni. Następnie pyta uczniów, czym oni by się pochwalili, gdyby mieli przedstawić swoją miejscowość/gminę, region. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel dzieli klasę na 3–4‑osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji Google Prezentacje, na temat miejscowości lub gminy, w której mieszkają. Każda z grup wybiera jeden z elementów prezentacji (kto pierwszy, ten lepszy):
Historia mojej małej ojczyzny.
Piękna nasza Polska cała…
Kultura i nauka w mojej miejscowości.
Na sportowo!
Aby zdrowo żyć w... (tu nazwa twojej miejscowości).
Droga, którą idę…
Inwestycje, których nie widać…
Nasza duma!
W prezentacji może się też znaleźć opis działań policji, straży pożarnej, ochrony przeciwpowodziowej, władz gminnych, najważniejszych przedsiębiorstw, sklepów itp. Nauczyciel zachęca uczniów, by przedstawili również pomysły na to, jakie potrzeby mieszkańców należałoby zaspokoić.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocny będzie film „How to present your little homeland?” z abstraktu. Prosi uczniów, aby w trakcie emisji zwrócili szczególną uwagę na te fragmenty, które dotyczą ich części prezentacji.
3. Następnie nauczyciel pyta uczniów, gdzie zamierzają szukać informacji na temat swojej miejscowości. Po zapisaniu ich pomysłów na tablicy zwraca uwagę (jeśli uczniowie nie wskazali tego źródła), że warto też zajrzeć na strony Biuletynu Informacji Publicznej. Wspólnie z uczniami wyjaśnia:
co to jest BIP,
kto publikuje na stronach BIP,
jakie informacje można tam znaleźć.
W tej rozmowie nauczającej wykorzystuje schemat „Where to look for information?”.
4. Grupy przystępują do pracy. Nauczyciel pomaga uczniom w odnajdywaniu informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji. Nauczyciel lub uczniowie dodają też do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny.
5. Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy. Następnie wspólnie z uczniami montuje wszystkie części prezentacji.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel odtwarza całą prezentację jako animację z podkładem muzycznym, już bez komentarzy uczniów. Wspólnie oglądają powstały materiał o ich miejscowości.
2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi.
3. Propozycja zadania domowego:
a. Dowiedz się, kiedy odbędzie się najbliższa sesja rady gminy i jakie sprawy będą na niej omawiane. Następnie napisz wiadomość do wybranego radnego z propozycją wprowadzenia w waszej gminie jakiejś zmiany, która ułatwiłaby życie mieszkańców lub uczyniła je przyjemniejszym. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy wypowiedzi.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
Uwagi dla nauczyciela:
Jeśli uczniowie mieliby trudności z pracą w chmurze lub szkoła nie byłaby odpowiednio wyposażona, prezentacja może być przygotowana w formie drukowanej – jako folder.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
tożsamość
wyjątkowy
wyrastać
wspaniały
imponujący krajobraz
spełnienie marzeń
mieszkaniec
ścieżka dydaktyczna, szlak krajobrazowy (przyrodniczy)
popisywać się, chwalić
Teksty i nagrania
Our little homeland
Do you like the place you live in? Opinion polls (CBOS) show that most Polish people would not change their towns for anything else! How would you answer that question?
Often – even if we are aware that our surroundings are not the most beautiful place in the world – we are able to see a lot of advantages. We like the places we grew up in. Some towns have wonderful architecture, some – gorgeous nature, others – an impressive landscape. There are places with great, well‑equipped schools or sport centres. Some communities invested in roads, others decided that good water supply was the most important.
Look at the gallery to find out what the inhabitants of Annopole Stare in Zduńska Wola community (łódzkie voivodeship) are proud of.
Split into groups and prepare folders about your communities. The task of each group will be to cover one of the subjects. Here are some ideas:
The history of our little homeland.
Our beautiful Poland.
Culture and science in (name of your town/community).
Sports in (name of your town/community)!
To live a healthy lifestyle in (name of your town/community).
The road I take in (name of your town/community).
The investment you can’t see in (name of your town/community).
Our pride!
You can also present the functioning of the police, the fire brigade, flood protection, the most important authorities and offices, companies, factories, shops, etc. in your community. And maybe it would be a good idea to create something new in your community that would be a dream come true for the inhabitants. In a separate point in your folder, design something that your community needs and would benefit from like a hi‑tech cinema, sports hall, nature trail, tennis court, or simply fixing something that has not been working for a long time, planting trees, improvement of aesthetics, etc. If there are any problems, conflicts, controversies in your community concerning local issues, present them in your folder as well with a title “Controversies over...” or “Consent builds”.
After you have all the information write an introduction to your folder, and stress the advantages of your community. Show off! Invite others to visit your little homeland!
Watch a presentation with examples and suggestions on what you could show and describe in your folder. Good luck!