Lesson plan (Polish)
Temat: Polska i świat w okresie II wojny światowej – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy II liceum
Podstawa programowa
Polska i świat w okresie II wojny światowej – powtórzenie wiadomości Uczeń:
1. posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: okres p.n.e., n.e., tysiąclecie, wiek, rok; przyporządkowuje fakty historyczne datom; oblicza upływ czasu i umieszcza je na linii chronologicznej; dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością.
2. odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.
3. tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się poznanymi pojęciami; przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Polska i świat w okresie II wojny światowej
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z tematów związanych z okresem II wojny Światowej, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Na mapie uczniowie samodzielnie wykonują zadanie wskazane w poleceniu.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.
Autorytaryzm – system rządów, w którym władza skoncentrowana jest w ręku cieszącego się autorytetem przywódcy, najczęściej opierającego swoje rządy na wojsku. Decyzje są zatwierdzany przez kontrolowany przez władzę parlament. W odróżnieniu od totalitaryzmu, w państwa autorytarnych nie stosuje się terroru i kontroli na masową skalę.
Militaryzm – dążenie do realizacji celów na drodze działań wojennych, w której wojsko wywiera decydujący wpływ na politykę.
Wielki kryzys – największy kryzys gospodarczy w XX wieku. Rozpoczął się w USA w 1929 roku i trwał do 1933. Objął swym zasięgiem prawie cały świat.
Azja dla Azjatów – głoszone przez propagandę japońską hasło nieakceptowania obcokrajowców.
Pakt antykominternowski – układ z 25.11.1936 zawarty między Niemcami i Japonią, którego celem było zwalczanie działań partii komunistycznych.
Przestrzeń życiowa (Lebensraum) – nacjonalistyczna i rasistowska niemiecka koncepcja polityczna zakładająca i usprawiedliwiająca ekspansję terytorialną Niemiec dla zdobycia niezbędnej przestrzeni do życia.
Aneksja – zagarnięcie i przyłączenie, najczęściej siłą, przez jedno państwo części lub całości terytorium innego państwa. Dokonywana jest najczęściej w wyniku wygranej wojny.
Pakt Ribbentrop‑Mołotow - porozumienie zawarte między ZSRR i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
Faszyzm – doktryna polityczna i ustrojowa powstała na początku lat 20. XX we Włoszech. Głosiła kult państwa i solidaryzm społeczny, występując przeciwko demokracji, liberalizmowi i pluralizmowi politycznemu. Był ustrojem totalitarnym.
Nazizm – narodowy socjalizm, rasistowska, antydemokratyczna, antysemicka i antykomunistyczna ideologia stworzona i głoszona przez NSDAP – partię Adolfa Hitlera. Głosiła hasła wyższości rasy germańskiej nad innymi ludźmi.
Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.
Ultimatum – żądanie wysunięte przez jedno państwo wobec drugiego wzywające do spełnienia określonych żądań pod groźbą wybuchu wojny lub innych sankcji. Stawiane jest przeważnie w sytuacji, gdy zawiodą inne formy dyplomatyczne.
Legion Condor – niemiecka jednostka wojskowa walcząca po stronie gen. Francisco Franko w wojnie domowej w Hiszpanii. Najbardziej znana jest z udziału w bombardowaniu Guerniki.
Caudillo – termin oznaczający przywódcę politycznego lub wojskowego używany przez dyktatora w Hiszpanii za czasów rządów gen. Francisco Franko.
Mobilizacja – postawienie armii w stan najwyższej gotowości bojowej oraz przygotowanie gospodarki i administracji państwowej do wybuchu wojny. Ogłasza się ją w momencie zagrożenia państwa konfliktem zbrojnym.
Sojusz – układ dwóch lub więcej państw lub organizacji, który ma doprowadzić do wspólnego zamierzonego celu.
wojna obronna – działania zbrojne, których celem jest obrona przed najeźdźcą.
Blitzkrieg – inaczej wojna błyskawiczna, termin oznaczający szybki i zmasowany atak siłami zbrojnymi, najczęściej wszystkich typów (lotnictwo, marynarka, wojska lądowe), w celu zajęcia kraju.
Ofensywa – gwałtowne uderzenie w przeciwnika, mające na celu przełamanie jego obrony i wdarcie się w głąb jego wojska lub terenu.
Luftwaffe – niemieckie lotnictwo wojskowe.
Wermacht – siły zbrojne III Rzeszy z lat 1935‑1945, w jej skład wchodziła armia lądowa, lotnictwo i marynarka wojenna.
Armia Czerwona – siły zbrojne Rosji Radzieckiej w latach 1918‑1946.
Dziwna wojna – określenie sytuacji trwającej od września 1939 do maja 1940 r. wojny na froncie zachodnim. Gdzie po formalnym wypowiedzeniu wojny przez Wielką Brytanię i Francję nie nastąpiły działania zbrojne.
Westerplatte – półwysep, na którym znajdowała się polska eksklawa (część terytorium) ze składnicą amunicji i jednostką wojskową. Symbol bohaterskiej obrony w czasie kampanii wrześniowej 1939 r. Jednostka skapitulowała dopiero po 7 dniach ciągłych ataków niemieckich, w obliczu ogromnej przewagi wroga i braku amunicji.
Kresy Wschodnie – określenie wschodnich terenów Rzeczypospolitej w okresie międzywojennym, stanowiących dzisiaj ziemie należące do Ukrainy, Białorusi i Litwy.
Kapitulacja – poddanie się części lub całości wojska przeciwnikowi. Może być bezwarunkowa lub pod pewnymi wcześniej ustalonymi warunkami. Najczęściej kończy konflikt zbrojny.
Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.
Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.
Front – terytorium, na którym walczą ze sobą wrogie armie.
Naloty dywanowe – zmasowany atak bombowy mający na celu całkowite zniszczenie danego obszaru lub celu, bez wybierania konkretnych obiektów. Taktyka ta była stosowana głównie podczas II wojny światowej.
Kontrybucja – danina nałożona na przegraną w wojnie stronę, np. państwo.
Holokaust – zaplanowany, instytucjonalnie zorganizowany i systematycznie przeprowadzony przez nazistowskich Niemców i ich pomocników mord na prawie 6 milionach europejskich Żydów w latach II wojny światowej.
Wielka Trójka – określenie przywódców mocarstw alianckich podczas II wojny światowej (Stanów Zjednoczonych – Roosevelt; Wielkiej Brytanii – Churchill; ZSRR - Stalin), którzy omawiali sprawy wojenne i kształt przyszłego świata na konferencjach międzynarodowych w Teheranie (1943), Jałcie i Poczdamie (obie 1945).
Sojusznicza Rada Kontroli – urząd powołany do życia po kapitulacji Niemiec w maju 1945 r., w skład którego wchodzili przedstawiciele zwycięskich mocarstw – Wielkiej Brytanii, USA, ZSRR oraz Francji. Był najwyższym organem prawodawczym i administracyjnym działającym na terenie okupowanych Niemiec. Jego powołanie przewidziano na konferencji w Jałcie w lutym 1945 r.
Migracja – proces przemieszczania się ludności związany ze zmianą ich zamieszkania lub czasowego pobytu. Możemy podzielić ją na wewnętrzną – w granicach państwa/obszaru lub zewnętrzną.
Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.
Mocarstwo – państwo posiadające silny potencjał gospodarczy i ekonomiczny, które pozwalają mu na pełnienie dominującej roli w swoim regionie lub na całym świecie (supermocarstwo).
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: The International Military Tribunal in Nuremberg
Międzynarodowym Trybunałem Wojskowym w Norymberdze – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Rzeszy Niemieckiej. Działał od listopada 1945 do października 1946 r.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: International Military Tribunal for the Far East in Tokyo
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy dla Dalekiego Wschodu w Tokio – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Cesarstwa Japonii.
ONZ – Organizacja Narodów Zjednoczonych – organizacja międzynarodowa, następczyni Ligii Narodów, powstała w październiku 1945 r. Jej głównymi celami są zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz promocja przestrzegania praw człowieka.
Pakt Ribbentrop‑Mołotow - porozumienie zawarte między ZSRR i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
Generalne Gubernatorstwo – utworzone na części ziem polskich, nie wcielonych do III Rzeszy jednostka terytorialna nad którą władzę cywilną i wojskową sprawowały hitlerowskie Niemcy.
Germanizacja – element polityki niemieckiego okupanta, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury niemieckiej.
Roboty przymusowe – prace wykonywane przez pracowników wbrew swojej woli, za którą nie otrzymują oni wynagrodzenia lub było ono bardzo niewielkie.
Lebensraum – dosłownie przestrzeń życiowa; nacjonalistyczna i rasistowska niemiecka koncepcja polityczna zakładająca i usprawiedliwiająca ekspansję terytorialną Niemiec dla zdobycia niezbędnej przestrzeni do życia.
Deutsche Volksliste – niemiecka lista narodowościowa podzielona na 4 kategorie oznaczające stopień pochodzenia niemieckiego. Osoby wpisane na Volkslistę, w zależności od kategorii, miały pewne przywileje w porównaniu z ludnością polską.
Prasa gadzinowa – polskojęzyczna prasa wydawana pod kontrolą okupanta w miejsce zlikwidowanych polskich tytułów. Wychwalała politykę okupanta i jego dokonania.
Represje – niesprawiedliwe kary nakładane przez państwo wobec obywateli lub prześladowania w formie odwetu na jakiejś grupie.
Prześladowania – celowe nękanie, szykanowanie i wyrządzanie krzywdy wybranym osobom lub grupie osób, którego celem jest ich upokorzenie lub wyniszczenie.
Hitlerjugend – niemiecka, nazistowska organizacja młodzieżowa o charakterze paramilitarnym mająca służyć szkoleniu i rekrutowaniu przyszłych członków bojówek Oddziałów Szturmowych (SA).
Łapanka – potoczne określenie dla zatrzymań przypadkowych mieszkańców miast przez Niemców w czasie II wojny światowej w celu ich przesiedlenie, wysłania na roboty przymusowe lub uwięzienia.
Tajne komplety – określenie nielegalnych zajęć i wykładów organizowanych poza szkołami w okresie zaborów lub okupacji. Najczęściej odbywało się w prywatnych domach.
Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.
Paszportyzacja – obowiązek uzyskania paszportu (dowodu osobistego) przez każdego mieszkańca okupowanych terenów, który ukończył 16 lat.
Nacjonalizacja – inaczej upaństwowienie, przejęcie przez państwo majątków, przedsiębiorstw i kapitału prywatnego.
Zbrodnia katyńska – zbrodnia popełniona przez policję polityczną Związku Radzieckiego na Polakach wiosną 1940 roku. Wzięci do niewoli Polacy (ponad 21 tys. ludzi) uznani za „wrogów władzy sowieckiej” zostali zamordowani strzałem w tył głowy. Przez 50 lat (1940‑1990) władze ZSRR zaprzeczały swojej odpowiedzialności za ten czyn.
Alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.
Polskie Siły Zbrojne (PSZ) – polskie formacje wojskowe utworzone jesienią 1939 r. na Zachodzie Europy, na podstawie porozumień z Francją i Wielką Brytanią. Dowodził nimi Naczelny Wódz. Istniały do 1947 r., kiedy to zostały rozwiązane przez Brytyjczyków.
Internowanie – przymusowe aresztowanie i osadzenie osób w miejscu odosobnienia bez możliwości jego opuszczania.
Cyrk Skalskiego – potoczna nazwa Polskiego Zespołu Myśliwskiego biorącego udział w kampanii w Północnej Afryce w 1943 r. Swoją nazwę zawdzięcza dowódcy – Stanisławowi Skalskiemu.
Bitwa o Anglię – kampania lotnicza toczona między lotnictwem niemieckim i brytyjskim od lipca do października 1941 r. Jej celem była obrona Anglii przed atakami niemieckimi i planowanym desantem morskim. Zakończyła się zwycięstwem wojsk alianckich, co uniemożliwiło III Rzeszy desant na Wyspy Brytyjskie.
Układ Sikorski‑Majski – porozumienie z 30 lipca 1941 r. przywracające stosunki dyplomatyczne między Polską i ZSRR. Miał na celu rozpoczęcie współpracy i wspólną walkę w ramach koalicji antyhitlerowskiej.
Teksty i nagrania
Poland and the world during the Second World War - repeating Lesson
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5