Lesson plan (Polish)
Temat: Wędrówki Słońca
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
2. Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki itp.
2. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
1. Uważne obserwowanie zjawisk przyrodniczych, dokładne i skrupulatne przeprowadzenie doświadczeń, posługiwanie się instrukcją przy wykonywaniu pomiarów i doświadczeń, sporządzanie notatek i opracowywanie wyników.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:
6. korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.
II. Orientacja w terenie. Uczeń:
1. opisuje przebieg linii widnokręgu, wymienia nazwy kierunków głównych;
2. wyznacza kierunki główne za pomocą kompasu oraz kierunek północny za pomocą gnomonu i wskazuje je w terenie;
9. wyjaśnia zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia;
10. opisuje zmiany w położeniu Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby i w ciągu roku;
11. wskazuje w terenie oraz na schemacie (lub horyzontarium) miejsca wschodu, zachodu i górowania Słońca w ciągu dnia i w różnych porach roku.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie omawiają zależność między ruchem Ziemi i pozornym ruchem Słońca na niebie.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
odszukiwać na sferze niebieskiej miejsc górowania Słońca i zenitu;
omawiać zależność między ruchem Ziemi i pozornym ruchem Słońca na niebie.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
słownik języka polskiego.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali fragment pt. „Co to jest sklepienie niebieskie?”. Ochotnicy własnymi słowami odpowiadają na pytanie zawarte w tytule. Wskazany uczeń czyta definicję terminu „sklepienie”, zamieszczoną w słowniku języka polskiego. Uczniowie wskazują najtrafniejszą z odpowiedzi udzielonych przez ochotników.
Uczniowie wyjaśniają pojęcia zenitu i horyzontu, a następnie sporządzają w zeszytach notatkę. Prowadzący lekcję pyta podopiecznych, czy słowa „horyzont” i „widnokrąg” oznaczają to samo.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1 oraz nr 2.
Nauczyciel prezentuje ilustrację „Sfera niebieska”. Uczniowie wskazują na sferze niebieskiej miejsca górowania Słońca i zenitu.
Uczniowie czytają fragment pt. „Wędrówka Słońca na niebie” i opisują pozorny ruch Słońca po sklepieniu niebieskim obserwowany w Polsce.
Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Prowadzący lekcję zatrzymuje film w wybranych miejscach i poleca wybranemu uczniowi, żeby odczytał godzinę wskazywaną przez gnomon. Pyta podopiecznych, jak nazywa się czas wynikający z pozycji Słońca na niebie. Jeżeli uczniowie mają kłopot z odpowiedzią, nauczyciel prosi, aby przeczytali fragment pt. „Zegar słoneczny” i odszukali właściwą nazwę tego czasu.
Faza podsumowująca
Wybrana osoba omawia zależność między ruchem Ziemi i pozornym ruchem Słońca na niebie.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 3.
Praca domowa
Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
czas słoneczny – czas wynikający z pozycji Słońca na niebie
górowanie Słońca – moment, w którym Słońce znajduje się danego dnia najwyżej nad linią widnokręgu
sfera niebieska – inaczej sklepienie niebieskie, nieistniejąca w rzeczywistości, ale postrzegana przez nas półkula, na której powierzchni pozornie znajdują się Słońce, Księżyc i gwiazdy
zegar słoneczny – zegar odmierzający czas poprzez wskazania cienia rzucanego przez wskazówkę oświetlaną promieniami Słońca podczas jego ruchu po sklepieniu niebieskim
zenit – punkt leżący dokładnie nad obserwatorem
Teksty i nagrania
Movement of the Sun
Surely you have ridden on a carousel. When we start spinning, we notice that everything around – people, trees, buildings – alternately appear and disappear from our field of view, although they are definitely still in the same place and are not moving. And did you know that the Earth you live on is similar to a carousel that also rotates?
When we look at the sky, it seems as if the sun, moon and stars are on the surface of the hemispherical dome. Such an apparent, non‑existent hemisphere, in the middle of which an observer is located, we call blue sphere or the celestial sphere. Today, of course, we know that there is no ceiling, but it is a convenient concept, facilitating for example a description of the apparent movement of the Sun in the sky or the position of the stars.
We already know that the line of apparent intersection of the earth's surface and the celestial sphere is the horizon. However, the point of intersection of the vertical line from the observer to the celestial sphere is the zenith. In other words – it is a point on the celestial sphere, right above our head.
The apparent movement of the Sun on the celestial sphere observed in Poland looks as follows:
rises every day, emerging from behind the horizon;
by noon it moves along the celestial sphere while rising;
at noon it reaches the highest position above the horizon, this moment is sun‑raising;
for the remaining half‑day the sun is still moving on the celestial sphere, at the same time decreasing;
eventually the sun sets behind the horizon line.
During this journey, the altitude of the Sun changes over the horizon. We can find out about it with a simple device – sun dial.
The shadow cast by the objects shows us the solar time. This enabled the construction of the sundial. If in solar time it is noon, it is enough to indicate the direction of the shadow that is being cast then (this is the shortest shadow during the whole day with a northerly direction) and then sign it as 12.00. Then, every hour, until the evening, just mark and sign the next hours. The next day, it is worth calculating the time 6 - 7 hours earlier than the time of midday sun, then at appropriate moments mark where the shadow is falling, signing the hour. Sundials were made thousands of years ago. They are not very accurate, but they allow you to roughly determine the time.
While on Earth, we observe the apparent movement of the Sun in the sky.
The duration of the day is determined by the apparent movement of the Sun in the sky.
During the year they are changing places east, Transit and sunset.