Lesson plan (Polish)
Temat: Król słońce
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:
1. charakteryzuje, na przykładzie Francji Ludwika XIV, ustrój monarchii absolutnej oraz wymienia główne cechy monarchii parlamentarnej, wykorzystując informacje o ustroju Anglii;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak wyglądała polityka dynastii Burbonów;
kim byli pierwsi ministrowie;
dlaczego Ludwika XIV nazywa się Królem Słońce;
co stało się symbolem panowania Ludwika XIV.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Analiza SWOT. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem każdej z nich będzie przeprowadzenie analizy SWOT pewnej sytuacji. Nauczyciel pyta uczniów, czy system władzy absolutnej był dopasowany do struktury i potrzeb francuskiego społeczeństwa z czasów Ludwika XIV. Czy wprowadzenie we Francji monarchii parlamentarnej byłoby dobrym wyjściem dla kraju? Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali odpowiedź, jakie wady i zalety miałoby takie rozwiązanie. Jakie szanse i zagrożenia niosłoby ze sobą? Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje analizy i wspólnie z nauczycielem je omawiają. Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję..
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj notatkę metodą hierarchiczną, aby wiadomości ułożone były w uporządkowany sposób, jedna wynikała z drugiej..
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Absolutyzm – forma rządów, która polega na nieograniczonej władzy króla.
Fronda – ruch polityczny we Francji, w połowie XVII w., skierowany przeciwko królowi.
Hugenoci – wyznawcy kalwinizmu we Francji w XVI i XVII w.
Intendenci – specjalni urzędnicy we Francji wysyłani przez króla na prowincje.
„Państwo to ja” – (fr. L'État, c'est moi) słowa przypisywane Ludwikowi XIV, które miały być wypowiedziane przez niego w 1686 r. Wiąże się je z czasami frondy, będącej ostatnią próbą przeciwstawienia się absolutyzmowi we Francji. Słowa Ludwika XIV miały podkreślić potęgę jego władzy i niewzruszoną postawę wobec buntu.
Stany Generalne – parlament we Francji.
Teksty i nagrania
The Sun King
The 14th and 15th centuries saw a period of territorial unity in the French monarchy. The strengthening of the power of the monarch and a desire for total unification of French territories led to the Hundred Years War (1337–1453). This was fought between France and England and ended with the expulsion of the English from the continent. France was also where, during the Reformation, religious wars took place between Catholics and the Protestant Huguenouts, which ended when the Huguenot Henry IV took the throne. In 1598 he issued the Edict of Nantes, which allowed free admission of faith. Henry IV was the first ruler of the Bourbon dynasty.
At the turn of the 15th and 16th centures, within a united and centralised France, there began to develop an authoritarian system known as Absolutism. At this time, the First Ministers who supported the king played a special role in government. One of these was Cardinal Armand de Richelieu, who rules on behalf of King Louis XIII. His policies led to rebellion by the aristocracy, who were gradually marginalised from power. He also limited the rights of the Huguenots, leading to war breaking out, which ended with the Protestants being defeated. To strengthen France's position on the international stage, the Cardinal devoted much time to foreign policy. In alliance with Sweden, he fought against Spain and also took part in the Thirty Years War against the Hapsburgs.
Cardinal Richelieu's successor was Giulio Mazzarini, who carried on the policies of his predecessor. In the years 1648–1653 he suppressed rebellions that broke out in opposition to oppression and new taxes. After Mazzarini's death, King Louis XIV did not appoint a new First Minister and ruled himself. It was during his reign that absolutism in France reached its apogee, with these words attributed to the monarch „I am the State”. Louis XIV gained the nickname of the Sun King because he thought himself the most important person in the country. He introduced laws and passed judgements himself. He did not value the opinions of his representatives from different social strata, therefore he did not convene the Estates General (parliament).
The Palace of Versailles became the symbol for the absolute power of Louis XIV, which was his seat. The court etiquette introduced by him has become famous.
The 17th century saw France become more important on the international arena, with Paris becoming a world centre for culture and art. The development of the state had a huge impact upon art, where there was incredible momentum. This was also largely dependent on the preferences of the ruler – Louis XIV, who founded many academies devoted to the arts during his reign.