Temat: Król słońce

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:

1. charakteryzuje, na przykładzie Francji Ludwika XIV, ustrój monarchii absolutnej oraz wymienia główne cechy monarchii parlamentarnej, wykorzystując informacje o ustroju Anglii;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jak wyglądała polityka dynastii Burbonów;

  • kim byli pierwsi ministrowie;

  • dlaczego Ludwika XIV nazywa się Królem Słońce;

  • co stało się symbolem panowania Ludwika XIV.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Analiza SWOT. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem każdej z nich będzie przeprowadzenie analizy SWOT pewnej sytuacji. Nauczyciel pyta uczniów, czy system władzy absolutnej był dopasowany do struktury i potrzeb francuskiego społeczeństwa z czasów Ludwika XIV. Czy wprowadzenie we Francji monarchii parlamentarnej byłoby dobrym wyjściem dla kraju? Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali odpowiedź, jakie wady i zalety miałoby takie rozwiązanie. Jakie szanse i zagrożenia niosłoby ze sobą? Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje analizy i wspólnie z nauczycielem je omawiają. Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję..

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

  2. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj notatkę metodą hierarchiczną, aby wiadomości ułożone były w uporządkowany sposób, jedna wynikała z drugiej..

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Absolutism
Absolutism
RTVbqCLzSK5vl
Nagranie słówka: Absolutism

Absolutyzm – forma rządów, która polega na nieograniczonej władzy króla.

Fronde
Fronde
RrpXCvnOZOoq5
Nagranie słówka: Fronde

Fronda – ruch polityczny we Francji, w połowie XVII w., skierowany przeciwko królowi.

Huguenots
Huguenots
R1PPx7gMLhqgs
Nagranie słówka: Huguenots

Hugenoci – wyznawcy kalwinizmu we Francji w XVI i XVII w.

Intendants
Intendants
RE1zx9qGIEXCw
Nagranie słówka: Intendants

Intendenci – specjalni urzędnicy we Francji wysyłani przez króla na prowincje.

„I am the State”
„I am the State”
RzyMnkfnPxHK9
Nagranie słówka: "I am the State"

„Państwo to ja” – (fr. L'État, c'est moi) słowa przypisywane Ludwikowi XIV, które miały być wypowiedziane przez niego w 1686 r. Wiąże się je z czasami frondy, będącej ostatnią próbą przeciwstawienia się absolutyzmowi we Francji. Słowa Ludwika XIV miały podkreślić potęgę jego władzy i niewzruszoną postawę wobec buntu.

Estates General
Estates General
R1SPdydTI4sWZ
Nagranie słówka: Estates General

Stany Generalne – parlament we Francji.

Teksty i nagrania

ReFSBM3Y1Vuig
Nagranie abstraktu

The Sun King

The 14th and 15th centuries saw a period of territorial unity in the French monarchy. The strengthening of the power of the monarch and a desire for total unification of French territories led to the Hundred Years War (1337–1453). This was fought between France and England and ended with the expulsion of the English from the continent. France was also where, during the Reformation, religious wars took place between Catholics and the Protestant Huguenouts, which ended when the Huguenot Henry IV took the throne. In 1598 he issued the Edict of Nantes, which allowed free admission of faith. Henry IV was the first ruler of the Bourbon dynasty.

At the turn of the 15th and 16th centures, within a united and centralised France, there began to develop an authoritarian system known as Absolutism. At this time, the First Ministers who supported the king played a special role in government. One of these was Cardinal Armand de Richelieu, who rules on behalf of King Louis XIII. His policies led to rebellion by the aristocracy, who were gradually marginalised from power. He also limited the rights of the Huguenots, leading to war breaking out, which ended with the Protestants being defeated. To strengthen France's position on the international stage, the Cardinal devoted much time to foreign policy. In alliance with Sweden, he fought against Spain and also took part in the Thirty Years War against the Hapsburgs.

Cardinal Richelieu's successor was Giulio Mazzarini, who carried on the policies of his predecessor. In the years 1648–1653 he suppressed rebellions that broke out in opposition to oppression and new taxes. After Mazzarini's death, King Louis XIV did not appoint a new First Minister and ruled himself. It was during his reign that absolutism in France reached its apogee, with these words attributed to the monarch „I am the State”. Louis XIV gained the nickname of the Sun King because he thought himself the most important person in the country. He introduced laws and passed judgements himself. He did not value the opinions of his representatives from different social strata, therefore he did not convene the Estates General (parliament).

The Palace of Versailles became the symbol for the absolute power of Louis XIV, which was his seat. The court etiquette introduced by him has become famous.

The 17th century saw France become more important on the international arena, with Paris becoming a world centre for culture and art. The development of the state had a huge impact upon art, where there was incredible momentum. This was also largely dependent on the preferences of the ruler – Louis XIV, who founded many academies devoted to the arts during his reign.