Temat: Tłuszcze – rodzaje i właściwości

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. Uczeń:

3) opisuje budowę cząsteczki tłuszczu jako estru glicerolu i kwasów tłuszczowych; klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisuje wybrane właściwości fizyczne tłuszczów; projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego oraz opisuje wybrane właściwości fizyczne tłuszczów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • klasyfikować tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego;

  • jakie są właściwości tłuszczów;

  • projektować doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi uczniów, żeby przypomnieli sposoby klasyfikacji tłuszczów.

  2. Uczniowie analizują informacje zebrane w tabeli i wyjaśniają, jaka jest zależność między tłuszczami stałymi i ciekłymi a tłuszczami zwierzęcymi i roślinnymi.

  3. Nauczyciel odwołuje uczestników zajęć do abstraktu i prosi o zapoznanie się z instrukcją eksperymentu (doświadczenie 1). Następnie dzieli klasę na grupy. Uczniowie wykonują czynności według instrukcji. Zapisują spostrzeżenia i wnioski w formularzu. Prowadzący lekcję wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 oraz ćwiczenie nr 2. Nauczyciel omawia z nimi właściwe rozwiązania.

  5. Nauczyciel zapowiada film pt. „Badanie właściwości tłuszczów – rozpuszczanie oleju w benzynie”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Ochotnicy odczytują je. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych konkluzji.

  6. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej i wyjaśniają, dlaczego nie wolno gasić wodą oleju płonącego na patelni.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj ćwiczenie nr 4.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

fats
fats
R1NSGDoUBhFhz
Nagranie dźwiękowe słówka

tłuszcze – estry glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych

chemical test
chemical test
R1MBJUXiEMvea
Nagranie dźwiękowe słówka

reakcja charakterystyczna – reakcja pozwalająca zidentyfikować daną substancję lub grupę związków

Teksty i nagrania

RrySC8pOePPIV
nagranie dźwiękowe abstraktu

Fats - types and properties

We divide the fats due to their state of matter and origin.

It can easily be seen that solid fats are mainly of animal origin and liquid - of vegetable origin. To learn what affects this dependence, let's conduct the experiment.

The fats do not dissolve in water, their structure is non‑polar. Fats dissolve well in organic solvents.

  • Fats are esters of glycerol and higher carboxylic acids.

  • Fats can be divided – due to the state of matter – into solid and liquid.

  • We divide the fats – due to the origin – into vegetable and animal.

  • Vegetable fats contain mainly unsaturated compounds, and animal fats – saturated compounds.

  • Vegetable fats (liquid) discolour the bromine water. It is affected by the presence of multiple bonds between carbon atoms in fats molecules.

  • Fats do not dissolve in water, but dissolve well in nonpolar solvents, e.g. in petrol.

  • Fats are necessary for the proper functioning of the body.