Lesson plan (Polish)
Temat: Tłuszcze – rodzaje i właściwości
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. Uczeń:
3) opisuje budowę cząsteczki tłuszczu jako estru glicerolu i kwasów tłuszczowych; klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisuje wybrane właściwości fizyczne tłuszczów; projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego oraz opisuje wybrane właściwości fizyczne tłuszczów.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
klasyfikować tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego;
jakie są właściwości tłuszczów;
projektować doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi uczniów, żeby przypomnieli sposoby klasyfikacji tłuszczów.
Uczniowie analizują informacje zebrane w tabeli i wyjaśniają, jaka jest zależność między tłuszczami stałymi i ciekłymi a tłuszczami zwierzęcymi i roślinnymi.
Nauczyciel odwołuje uczestników zajęć do abstraktu i prosi o zapoznanie się z instrukcją eksperymentu (doświadczenie 1). Następnie dzieli klasę na grupy. Uczniowie wykonują czynności według instrukcji. Zapisują spostrzeżenia i wnioski w formularzu. Prowadzący lekcję wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 oraz ćwiczenie nr 2. Nauczyciel omawia z nimi właściwe rozwiązania.
Nauczyciel zapowiada film pt. „Badanie właściwości tłuszczów – rozpuszczanie oleju w benzynie”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Ochotnicy odczytują je. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych konkluzji.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej i wyjaśniają, dlaczego nie wolno gasić wodą oleju płonącego na patelni.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj ćwiczenie nr 4.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
tłuszcze – estry glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych
reakcja charakterystyczna – reakcja pozwalająca zidentyfikować daną substancję lub grupę związków
Teksty i nagrania
Fats - types and properties
We divide the fats due to their state of matter and origin.
It can easily be seen that solid fats are mainly of animal origin and liquid - of vegetable origin. To learn what affects this dependence, let's conduct the experiment.
The fats do not dissolve in water, their structure is non‑polar. Fats dissolve well in organic solvents.
Fats are esters of glycerol and higher carboxylic acids.
Fats can be divided – due to the state of matter – into solid and liquid.
We divide the fats – due to the origin – into vegetable and animal.
Vegetable fats contain mainly unsaturated compounds, and animal fats – saturated compounds.
Vegetable fats (liquid) discolour the bromine water. It is affected by the presence of multiple bonds between carbon atoms in fats molecules.
Fats do not dissolve in water, but dissolve well in nonpolar solvents, e.g. in petrol.
Fats are necessary for the proper functioning of the body.