Lesson plan (Polish)
Tytuł: Porozmawiajmy o źródłach informacji. Lekcja powtórkowa
Opracowanie scenariusza: Barbara Kazimierczak
Temat zajęć:
Porozmawiajmy o źródłach informacji. Lekcja powtórkowa.
Grupa docelowa:
Uczniowie klasy VI ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
8) rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
13) świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;
3) korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;
7) rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;
8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń porządkuje i utrwala wiedzę dotyczącą źródeł informacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie znaczenie i poprawnie wykorzystuje słownictwo dotyczące źródeł informacji;
słucha i rozumie tekst mówiony i potrafi opowiedzieć jego treść własnymi słowami;
wypowiada się samodzielnie na temat źródeł informacji i komunikacji medialnej, tworzy swą wypowiedź w formie kilkuzdaniowego, spójnego tekstu;
zadaje pytania kolegom oraz odpowiada na pytania kolegów i nauczyciela;
bierze udział w dyskusji;
wyciąga wnioski na podstawie opanowanego materiału.
Metody/techniki kształcenia
praktyczne: ćwiczeń przedmiotowych, praca z tekstem, praca z nagraniem;
problemowe: aktywizujące: burza mózgów, dyskusja.
Formy pracy
praca indywidualna, w parach/grupach i całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery/laptopy/tablety z dostępem do internetu;
e‑podręcznik (abstrakt).
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapisują wszystkie znane sobie źródła informacji.
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z abstraktu „Fourth authority, or the right to give opinions”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel odtwarza nagranie z lekcji „Window onto the world or the time stealer”. Uczniowie przygotowują listę plusów i minusów korzystania z internetu. Następnie wspólnie omawiają swoje propozycje, uzupełniając wzajemnie odpowiedzi.
Prowadzący lekcję pyta uczniów, czym różni się sposób prezentowania informacji przez media internetowe od sposobu, wykorzystywanego przez media tradycyjne (prasa, radio, telewizja). Uczniowie zapisują swoje propozycje w formularzu w abstrakcie, następnie omawiają je na forum klasy.
Uczniowie, wykorzystując generator pytań testowych zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie dla kolegi lub koleżanki, dotyczące treści lekcji „At the sources of knowledge”.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
internet
internauta
media
komputer
strona internetowa
serwis
technologia
haker
forum
blog
netykieta
wirus
program
środki przekazu
odbiorca
nadawca
audytorium, sala wykładowa lub grupa ludzi słuchających wykładu
widownia
program informacyjny
serwis informacyjny
wiadomość, aktualności, serwis informacyjny, wieść, nowiny
wiadomość
montaż
produkcja
studio, pomieszczenie do nagrywania programów lub audycji
kamera
operator
dziennikarz
Teksty i nagrania
Let’s talk about the sources of information. Repetitive lesson
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5