Temat: Skąd współcześnie czerpiemy wiedzę geograficzną?

Adresat

Uczeń klasy I szkoły ponadpodstawowej zakres podstawowy

Podstawa programowa

I. Wiedza geograficzna.

2. Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna, skąd czerpać wiedzę geograficzną

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymienisz podstawowe źródła informacji geograficznej;

  • podasz przykłady zastosowania wiedzy geograficznej w życiu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.

  • Rozpoczyna zajęcia od metody burzy mózgów. Zadaje uczniom pytanie: Skąd możemy czerpać wiedzę geograficzną? Prosi, by swoje propozycje umieścili na planszy interaktywnej z polecenia 1. Chętni uczniowie zapisują swoje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja informacji i dyskusja.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyjaśnia, że wiedza geograficzna jest gromadzona i przetwarzana od tysięcy lat. Prosi uczniów o podanie przykładów z dalekiej przeszłości. Pogadanka.

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do treści z e‑podręcznika. Prosi o dokonanie podziału i charakterystyki źródeł wiedzy na źródła bezpośrednie i pośrednie. Wskazuje osoby do omówienia tych zagadnień na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą uzupełnić wypowiedzi kolegów.

  • Nauczyciel prosi, by uczniowie rozwiązali wspólnie na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1. Ich zadaniem jest dopasowanie do źródeł informacji geograficznej odpowiednich zasobów. Do tablicy interaktywnej podchodzą chętni uczniowie, pozostali weryfikują poprawność odpowiedzi.

  • Nauczyciel podkreśla, że szczególnym sposobem pozyskiwania wiedzy jest korzystanie z systemu informacji geograficznej GIS. System ten służy do gromadzenia, przedstawiania i analizowania dowolnych wiadomości o Ziemi lub jej fragmencie w niezwykle atrakcyjny sposób.

  • Korzystając z internetu, encyklopedii oraz map zamieszczonych w atlasie geograficznym, znajdź kilka informacji:
    - Znajdź w trzech źródłach nazwę stolicy Tanzanii oraz podaj informację z jakich źródeł skorzystałaś/skorzystałeś.
    - Odszukaj nazwę i wysokość najwyższego szczytu Kenii.
    - Wyszukaj nazwy wszystkich państw graniczących z Etiopią.
    Zmierz, ile czasu zajmuje wyszukanie konkretnych wiadomości w każdym z tych źródeł. Porównaj uzyskane odpowiedzi i czas poświęcony na ich zdobycie.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

mapping
mapping
RzvMWBNtRZSLU
Nagranie słówka: mapping

mapowanie - nanoszenie na mapę (najczęściej topograficzną) nowych treści zdobytych na podstawie obserwacji i pomiarów terenowych

Teksty i nagrania

R1Cnb5XnbPjPJ
Nagranie abstraktu

Contemporary sources of geographic knowledge

People have been acquiring, accumulating and processing knowledge about our planet for thousands of years. The sources of geographic knowledge can be divided into direct and indirect.

Direct sources are:

  • observation (e.g. changes in the type of vegetation with altitude in the mountains);

  • measurements (e.g. weather elements: air temperature and humidity, precipitation, atmospheric pressure);

  • photographs (e.g. taken during observations, documenting a phenomenon, aerial photography, satellite images);

  • mapping: putting new information acquired during field observations and measurements on to maps.

Indirect sources are:

  • Internet: the largest and most easily available source of knowledge; however, it requires to be used with prudence;

  • maps: a very important source of knowledge that you will learn about and analyse and use in many geography lessons;

  • printed materials: conveying information through words, illustrations and numbers; the most important include textbooks, dictionaries, encyclopaedias, travel books, tourist guides and statistical yearbooks or other statistical data collections;

  • digital files: nowadays, publishing houses, offices and other institutions often publish their content digitally (just like our e‑reader);

  • videos and photos: valuable sources of knowledge that may show e.g. geographical phenomena occurring in distant regions of the globe.

At the end of the class, do the following exercise.