Temat: Polska w NATO

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

XII. Sprawy międzynarodowe.

Uczeń:

4) przedstawia działalność Polski w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń ma podstawową wiedzę na temat wybranych organizacji międzynarodowych.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje, jakie jest społeczne poparcie dla polskiego uczestnictwa w NATO oraz obecności oddziałów NATO w Polsce.

  • charakteryzuje najważniejsze zasady rządzące Sojuszem Północnoatlantyckim.

  • dyskutuje na temat wad i zalet polskiego członkostwa w NATO.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • rybi szkielet,

  • praca z tekstem źródłowym,

  • drzewo decyzyjne,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem audiobooka, ćwiczeń interaktywnych,

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • w parach,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: Polska w NATO, Poland in the North Atlantic Treaty Organization,

  • karteczki w dwóch kolorach (np. zielonym i żółtym) dla każdego ucznia,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie, jakie jest społeczne poparcie dla polskiego uczestnictwa w NATO oraz obecności oddziałów NATO w Polsce. Poznacie zasady obowiązujące członków Paktu Północnoatlantyckiego, a także przedyskutujecie wady i zalety uczestnictwa Polski w NATO.

2. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą rybiego szkieletu, a ich zadaniem będzie rozstrzygnięcie, co wpływa na bezpieczeństwo państwa. Rysuje na tablicy uproszczony szkielet ryby i w razie potrzeby wyjaśnia metodę. W głowie ryby umieszcza problem do przeanalizowania: „Bezpieczeństwo Polski i Polaków”. Następnie uczniowie zgłaszają podstawowe czynniki, które ich zdaniem wpływają na bezpieczeństwo państwa i obywateli (np. siła militarna, udział w sojuszach polityczno‑wojskowych, dostęp do niezbędnych surowców, siła ekonomiczna). Uczniowie zgłaszający poszczególne czynniki muszą je uzasadnić, wyjaśnić, w jaki sposób dany czynnik decyduje o bezpieczeństwie kraju (np. możliwość przejęcia kontroli nad środkami łączności powoduje, że podczas konfliktu władze będą mogły się komunikować między sobą i ze społeczeństwem). Następnie uczniowie uzupełniają mniejsze ości szkieletu, podając, w jaki sposób i w jakim stopniu Polska zabezpieczona jest pod względem danego czynnika (np. udział w sojuszach – członkostwo w NATO). Na koniec chętni uczniowie formułują wnioski na temat tego, czy Polacy mogą czuć się bezpieczni.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą mogli porównać swoje wnioski na temat bezpieczeństwa Polski z wynikami badań opinii publicznej dotyczącymi uczestnictwa Polski w Sojuszu Północnoatlantyckim oraz obecności oddziałów państw członkowskich NATO w Polsce. W tym celu można wykorzystać diagramy z e‑podręcznika (Polska w NATO, ekran 2) lub inne zasoby internetowe.

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zapoznania się z diagramami jest ustalenie, czy zdaniem respondentów członkostwo Polski w NATO przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa Polski i Polaków. Następnie uczniowie porównują swoje przewidywania z ćwiczenia wprowadzającego ze stanowiskiem opinii publicznej w Polsce. Nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o przedstawienie podsumowania i wskazanie ewentualnych rozbieżności.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie treści artykułu 5 Traktatu waszyngtońskiego. Informuje uczniów, by zwrócili szczególną uwagę na zasady obowiązujące członków sojuszu, ponieważ będzie im to potrzebne do wykonania ćwiczenia. Następnie uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z abstraktu „Poland in the North Atlantic Treaty Organization”. Wraz z nauczycielem w trakcie rozmowy nauczającej omawiają poprawne rozwiązanie. Ćwiczenie może być przyczynkiem do krótkiej dyskusji o tym, co uczniowie myślą o zasadach, którymi kierują się członkowie Sojuszu, lub pracy domowej na ten temat.

3. W kolejnym etapie uczniowie indywidualnie pracują z tablicą interaktywną z abstraktu. Jest to drzewo decyzyjne. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia metodę i prosi uczniów, by rozważyli, jakie znaczenie ma dla Polski przynależność do NATO oraz w jakiej sytuacji byłaby Polska, gdyby nie należała do NATO.

4. Następnie nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary i porównanie swoich rozwiązań drzewa decyzyjnego. Informuje uczniów, że celem tego porównania jest zapoznanie się z argumentami kolegi lub koleżanki, na które sami uczniowie być może nie wpadli lub drzewo decyzyjne partnera dotyczyło innej sytuacji: Polska jest w NATO/Polska nie jest członkiem NATO.

5. Wybrani uczniowie prezentują reszcie klasy drzewa decyzyjne swoich partnerów (przedstawiające obie sytuacje). Pozostali dyskutują nad rozwiązaniami zaproponowanymi przez koleżanki i kolegów. Na zakończenie nauczyciel prosi o podsumowanie zadania dwóch uczniów: jeden robi to z perspektywy, kiedy Polska jest członkiem NATO, a drugi z przeciwnej.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że ich refleksje mogą dotyczyć nie tylko przyswojonej wiedzy, ale i nabytych umiejętności. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Przygotuj notatkę na temat wpływu polskiego członkostwa w NATO na bezpieczeństwo naszego kraju. Podaj dwa argumenty przemawiające za tym, że udział w NATO korzystnie wpływa na poziom bezpieczeństwa Polski i Polaków oraz dwa argumenty przeciwne.

Możesz też przeprowadzić ankietę na temat członkostwa Polski w Sojuszu:

  • sformułuj pytania,

  • dokonaj analizy odpowiedzi respondentów,

  • przygotuj odpowiednie wykresy.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

opinion poll
opinion poll
R1Y0iQLfepgQz
Nagranie słówka: opinion poll

badanie opinii publicznej

to station
to station
R108TbsQNVVV5
Nagranie słówka: to station

stacjonować (o oddziałach wojsk)

to observe the treaties
to observe the treaties
RxNmmCm3O9IvX
Nagranie słówka: to observe the treaties

przestrzegać umów międzynarodowych

to declare war
to declare war
R8XDFXEaVmZjA
Nagranie słówka: to declare war

wypowiedzieć wojnę

troops
troops
RwyGv3PB1fUte
Nagranie słówka: troops

oddziały

presence
presence
Rh879ofrXWxuM
Nagranie słówka: presence

obecność

to be in favour
to be in favour
RJVOAQ0nOnKM2
Nagranie słówka: to be in favour

być za (czymś), popierać (coś)

annexation
annexation
R1FiKxO1m5laE
Nagranie słówka: annexation

aneksja, włączenie

Teksty i nagrania

Rq0zN6vWyvtt6
nagranie abstraktu

Poland in the North Atlantic Treaty Organization

According to an opinion poll to achieve (2014) the majority of Poles (57%) believes, that troops of other NATO member states should station in our country. This is the highest support for a permanent alliance military presence in history.

61% of Poles is certain, that NATO troops would come to our defence. In Polish history it has not always been the case that our allies kept their promises and observed the treaties and agreements they had signed. In September 1939, when Poland was attacked by Germany and Soviet Union, our allies declared war on them, but never came with their troops to help us fight. Poland was left alone. This is why Article 5 of the North Atlantic Treaty is so important to all member states. Listen to it carefully, and then solve the exercise.

Our membership in the North Atlantic Treaty Organization gives hope for effective help in case of danger towards the security of the state. In March 2014 62% of Poles were in favour of the Polish presence in the organisation, and after the Russian annexation of the Crimea and the beginning of the war in Eastern Ukraine the support quickly grew to 81% (CBOS, 2014).