Lesson plan (Polish)
Temat: Chronimy przyrodę
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
1. wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;
3. posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
VI. Postawa wobec przyrody i środowiska. Uczeń:
1. uzasadnia konieczność ochrony przyrody;
2. prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych;
3. opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Zagrożenia różnorodności biologicznej. Uczeń:
1. przedstawia istotę różnorodności biologicznej;
2. podaje przykłady gospodarczego użytkowania ekosystemów;
3. analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;
4. uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej;
5. przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnia konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie wymieniają formy ochrony przyrody stosowane w Polsce oraz uzasadniają konieczność ochrony przyrody
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać, czym jest bioróżnorodność;
wymieniać i charakteryzować wybrane formy ochrony przyrody (pomnik przyrody, rezerwat, park narodowy);
wskazywać wybrane obszary i obiekty chronione w twoim otoczeniu lub w najbliższej okolicy;
uzasadniać konieczność ochrony przyrody.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
zestawy do gry w domino.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali wyjaśnić, dlaczego przyrodę należy chronić – wszystkie pomysły zapisuje na tablicy.
Uczniowie dokonują analizy pomysłów i poprzez wskazanie (np. przydzielając punkty) wybierają najlepsze ich zdaniem.
Nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na definicje form ochrony przyrody, które wypisuje na tablicy: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody, gatunek chroniony, ochrona ścisła, ochrona częściowa.
Nauczyciel wyświetla uczniom schemat klasyfikacji form ochrony przyrody.
Uczniowie dobierają się w pary. Każda dwójka otrzymuje zestaw do gry w domino, składający się z poznanych pojęć i ich definicji. Wygrywa ta para, która jako pierwsza ułoży poprawnie całe domino.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
głaz narzutowy – duża lita skała przyniesiona przed wieloma laty przez przesuwający się lodowiec
ochrona częściowa – forma ochrony przyrody, kiedy dozwolone są pewne działania wpływające na chronione organizmy lub przyrodę, np. odstrzał nadmiernej liczby zwierząt
ochrona ścisła – forma ochrony przyrody polegająca na tym, że człowiek nie prowadzi działalności na terenie chronionym i zabezpiecza ten obszar przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi
park narodowy – obszar o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha wyróżniający się pod względem przyrodniczym, naukowym, kulturowym
pomnik przyrody – pojedynczy twór przyrody ożywionej bądź nieożywionej lub ich skupisko o szczególnej wartości przyrodniczej, kulturowej, naukowej
rezerwat przyrody – obszar o powierzchni zwykle mniejszej od parku narodowego, w którym ochronie podlegają cała przyroda lub określone gatunki roślin, zwierząt i grzybów
Teksty i nagrania
Protect nature
In the present world, there are few natural areas left, that is, unaltered by man. Unfortunately, people in a short time have led to the extinction of thousands of species of living organisms. We forget that every organism is an important element of its environment: for some organisms it is a source of food, for others it is a predator that hunts for them.
We must not forget that we are also dependent on the nature around us in various ways. For example, we breathe oxygen produced by plants, we catch fish and other sea animals.
We can protect nature in a variety of ways. For this purpose we have, among others, national parks, reserves and landscape parks. You can also protect individual species of organisms – these species are known as protected. Sometimes individual trees are also protected - to this end they are established as natural monuments.
In designated areas, where nature is undamaged and extremely valuable, national parks are created. They often contain plants and rare animals or animals that are threatened with extinction. In addition, these areas are characterized by extremely beautiful landscapes and rare forms of inanimate nature, such as caves, waterfalls, gorges, cliffs.
National parks have an area of over 1000 ha. All nature, both animated and inanimate, is protected in this area. Strict protection is applied.
In nature reserves all nature or only some of its elements may be protected, for example specific species or inanimate nature. The area of the reserve is smaller than a national parks. The whole area of the reserve or its part may be subject to strict or partial protection. Due to the purpose, forest, faunistic (or animal‑protecting) reserves, landscape and other reserves are distinguished.
Individual valuable specimens of animate or inanimate nature and their clusters can be protected as natural monuments. They can be trees, waterfalls, rocks, boulders or caves, if they are distinguished by special features, such as huge size, aged age or unique shape. Natural monuments are marked with green plaques.
In places with an interesting and unique landscape, landscape parks are created. They serve tourism and education. There are over 120 landscape parks in Poland.
The highest form of nature protection in Poland are national parks – areas over 1000 hectares covered by strict protection.
Nature reserves are protected areas smaller than national parks, where nature is subject to strict or partial protection.
Individual nature creations or their clusters can be considered natural monuments.
Other forms of nature protection include landscape parks and Natura 2000 areas.