Temat: Pory roku w lesie

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
8) podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowania się w lesie.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie omawiają związek między następowaniem po sobie pór roku a warunkami życia w lesie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać przystosowania roślin zimozielonych do przetrwania okresu zimowego.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • farby;

  • kolorowy papier;

  • klej.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają fragment pt. „Jak las zmienia się w ciągu roku?” .

  • Prowadzący lekcję wyświetla ilustrację interaktywną „Cztery pory roku w lesie”. Zadaniem ochotników jest rozpoznanie przedstawionych na fotografiach pór roku oraz określenie warunków panujących w lesie w czasie każdej z nich. Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, klikając w cyfry zamieszczone na zdjęciach .

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2 .

  • Prowadzący lekcję rozdaje podopiecznym kartki i materiały plastyczne. Na każdej kartce jest napisana nazwa jednej pory roku. Uczniowie opisują las w tej porze roku i wykonują dowolną techniką ilustrację odpowiadającą opisowi .

  • Uczniowie przygotowują wystawę prac, a następnie wspólnie wybierają te z nich, które w najtrafniejszy sposób prezentują warunki życia w lesie, panujące w czasie określonej pory roku .

Faza podsumowująca

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1 .

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

forest
forest
R1LfOxmxoTy64
Nagranie słówka: forest

las – zwarte skupisko roślin (przede wszystkim drzew, ale też krzewów i roślin zielnych) tworzących mniej lub bardziej wyraźne warstwy: ściółki, runa leśnego, podszytu, koron drzew; może być liściasty, iglasty lub mieszany

photosynthesis
photosynthesis
R1DwYgqHGeFX0
Nagranie słówka: photosynthesis

fotosynteza – proces zachodzący w komórkach roślin; polega na wytwarzaniu pokarmu z wody i dwutlenku węgla przy udziale energii słonecznej; produktem ubocznym fotosyntezy jest tlen

seasons
seasons
Rn9GliMWJt0H4
Nagranie słówka: seasons

pory roku – okresy klimatyczne związane ze zmieniającą się wysokością Słońca nad horyzontem

Teksty i nagrania

Rsut9lQ8Z09Cv
Nagranie abstraktu

Seasons in the forest

In early spring, the leafless trees permit sunlight to fall unobstructed to the forest floor, and the first leaves and flowers appear instantly in the forest groundcover. This is the only period in the year when they not only have the right temperature, but also access to a large amount of light. Plants such as snowdrops, anemones and liverleafs, as well as many other plants, start to bloom then. They have to produce fruit quickly, before they are overshadowed by leaves of trees in 1‑2 months’ time. In spring, trees begin to sprout leaves, using nutrients accumulated in the tissues of the trunk and roots. They grow from buds produced in the previous year. The blossom of spring‑flowering trees develops from buds, too.

When summer comes and the sun is high in the sky, it becomes darker and cooler in the forest floor layer than in the crowns of trees. It is where the fruit of deciduous trees and cones of coniferous trees mature. Plants take advantage of high air temperature, rainfall and a long day to photosynthesize at a fast rate. The trunks of trees and bushes grow both in width and in height.

In autumn, the sun is lower over the horizon, the air temperature drops and the daytime becomes shorter and shorter. Plants disperse seeds, which survive the winter. Deciduous trees and bushes and most herbaceous plants shed their leaves to reduce the loss of water in winter. The water in leaves and branches could freeze, damaging the whole plant. It is the time of increased activity for organisms living in the forest floor and ground cover layer.

In winter, most plants cease to photosynthesize. Only coniferous trees and evergreen trees continue to photosynthesize to a limited extent. Herbaceous plants are hidden under a layer of snow, which isolates them from the cold air, enabling them to survive the winter.

  • In deciduous forests, plants of the forest floor have the best living conditions in spring.

  • Native coniferous trees and shrubs remain green throughout the year; the only exception is larch.