Lesson plan (Polish)
Temat: Budowa naczyń krwionośnych, krążenie krwi w krwiobiegach
Autor: Elżbieta Szedzianis
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki. Uczeń:
1. określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
3. analizuje wyniki i formułuje wnioski;
III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Organizm człowieka.
5. Układ krążenia. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy układu krążenia (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje;
2) analizuje krążenie krwi w obiegu małym i dużym;
5) planuje i przeprowadza obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany tętna i ciśnienia tętniczego krwi;
Cel lekcji
Uczniowie opisują budowę naczyń krwionośnych i krążenie krwi.
Kryteria sukcesu
porównasz budowę i funkcje tętnic, żył i naczyń włosowatych;
omówisz krążenie krwi w organizmie.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem, metoda informacji błyskawicznej, metoda warsztatowa.
Praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
ciśnieniomierz;
jednorazowe fartuchy;
permanentne czerwone i niebieskie pisaki.
Przed lekcją
Nauczyciel zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz wyświetla kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, żeby omówił cykl pracy serca.
Realizacyjna
Uczniowie czytają fragment pt. „Budowa naczyń krwionośnych” i w zeszytach sporządzają tabelę, zestawiającą cechy (światło naczyń, grubość tkanki mięśniowej, obecność zastawek) oraz funkcje wszystkich rodzajów naczyń krwionośnych.
Uczniowie, stosując metodę informacji błyskawicznej, omawiają budowę i funkcje żył, tętnic oraz naczyń włosowatych.
Prowadzący lekcję zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną, która zaprezentuje uczniom jak poprawnie zmierzyć tętno. Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie uczniowie wykonują doświadczenie, odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Następnie ochotnicy, pod kierunkiem prowadzącego, badają sobie wzajemnie ciśnienie krwi w spoczynku oraz po krótkotrwałym wysiłku. Porównują wyniki i wyjaśniają, dlaczego po wysiłku wzrasta tętno i ciśnienie krwi.
Uczniowie oglądają ilustrację „Krążenie krwi” i opisują obiegi krwi w zamkniętym systemie naczyń.
Nauczyciel informuje uczniów, że ich kolejnym zadaniem, będzie zademonstrowanie na sobie krążenia krwi. Prosi, żeby się do tego przygotowali, rysując na jednorazowych fartuchach duży i mały krwiobieg. Gdy rysunki na fartuchach są gotowe, uczniowie omawiają i pokazują, jak krew krąży w organizmie.
Podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1 oraz ćwiczenie interaktywne nr 2.
Zadanie domowe dla zainteresowanych
Uczniowie tworzą komiks, przedstawiający naczynia krwionośne – żyłę, tętnicę i naczynie włosowate – toczące dyskusję na temat tego, które z nich jest najważniejsze.