Temat: Budowa naczyń krwionośnych, krążenie krwi w krwiobiegach

Autor: Elżbieta Szedzianis

Adresat

Uczeń klasy VII szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki. Uczeń:

1. określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;

3. analizuje wyniki i formułuje wnioski;

III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:

2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

III. Organizm człowieka.

5. Układ krążenia. Uczeń:

1) rozpoznaje elementy budowy układu krążenia (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje;

2) analizuje krążenie krwi w obiegu małym i dużym;

5) planuje i przeprowadza obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany tętna i ciśnienia tętniczego krwi;

Cel lekcji

Uczniowie opisują budowę naczyń krwionośnych i krążenie krwi.

Kryteria sukcesu

  • porównasz budowę i funkcje tętnic, żył i naczyń włosowatych;

  • omówisz krążenie krwi w organizmie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, metoda informacji błyskawicznej, metoda warsztatowa.

Praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • ciśnieniomierz;

  • jednorazowe fartuchy;

  • permanentne czerwone i niebieskie pisaki.

Przed lekcją

Nauczyciel zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz wyświetla kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia, żeby omówił cykl pracy serca.

Realizacyjna

  1. Uczniowie czytają fragment pt. „Budowa naczyń krwionośnych” i w zeszytach sporządzają tabelę, zestawiającą cechy (światło naczyń, grubość tkanki mięśniowej, obecność zastawek) oraz funkcje wszystkich rodzajów naczyń krwionośnych.

  2. Uczniowie, stosując metodę informacji błyskawicznej, omawiają budowę i funkcje żył, tętnic oraz naczyń włosowatych.

  3. Prowadzący lekcję zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną, która zaprezentuje uczniom jak poprawnie zmierzyć tętno. Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie uczniowie wykonują doświadczenie, odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  4. Następnie ochotnicy, pod kierunkiem prowadzącego, badają sobie wzajemnie ciśnienie krwi w spoczynku oraz po krótkotrwałym wysiłku. Porównują wyniki i wyjaśniają, dlaczego po wysiłku wzrasta tętno i ciśnienie krwi.

  5. Uczniowie oglądają ilustrację „Krążenie krwi” i opisują obiegi krwi w zamkniętym systemie naczyń.

  6. Nauczyciel informuje uczniów, że ich kolejnym zadaniem, będzie zademonstrowanie na sobie krążenia krwi. Prosi, żeby się do tego przygotowali, rysując na jednorazowych fartuchach duży i mały krwiobieg. Gdy rysunki na fartuchach są gotowe, uczniowie omawiają i pokazują, jak krew krąży w organizmie.

Podsumowująca

Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1 oraz ćwiczenie interaktywne nr 2.

Zadanie domowe dla zainteresowanych

Uczniowie tworzą komiks, przedstawiający naczynia krwionośne – żyłę, tętnicę i naczynie włosowate – toczące dyskusję na temat tego, które z nich jest najważniejsze.