Lesson plan (Polish)
Temat: Alkany – właściwości fizyczne
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
VIII. Związki węgla z wodorem – węglowodory. Uczeń:
3) obserwuje i opisuje właściwości fizyczne alkanów; wskazuje związek między długością łańcucha węglowego a właściwościami fizycznymi w szeregu alkanów (gęstość, temperatura topnienia i temperatura wrzenia).
Ogólny cel kształcenia
Uczeń omawia właściwości fizyczne alkanów
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać wpływ długości łańcucha węglowego na właściwości fizyczne alkanów, np. na stan skupienia;
planować doświadczenia pozwalające zbadać właściwości alkanów na przykładzie metanu i etanu;
obserwować i opisywać właściwości fizyczne i chemiczne (reakcje spalania) alkanów na przykładzie metanu i etanu.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przypomina wiadomości na temat właściwości węglowodorów nasyconych – są grupą związków chemicznych o podobnym składzie, wszystkie posiadają węgiel i wodór – czy ich właściwości też są podobne? Tym pytaniem zachęca uczniów do przeanalizowania danych w trakcie lekcji.
Nauczyciel wykonuje eksperyment z abstraktu „Otrzymywanie metanu i badanie właściwości fizycznych”. Uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezy, zapisują je w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Obserwują zmiany podczas oglądanego eksperymentu, wysnuwają wnioski dotyczące właściwości fizycznych metanu i zapisują je.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie samodzielnie polecenia przedstawienia danych z tabeli z abstraktu opisującej właściwości alkanów z uwzględnieniem zależności liczby atomów węgla od temperatury wrzenia i topnienia w postaci wykresu słupkowego. Prosi też o odczytanie w tablicach chemicznych gęstości pierwszych pięciu węglowodorów z szeregu homologicznego alkanów. Zachęca uczniów do dyskusji.
Nauczyciel prosi uczniów (praca indywidualna) o wykonanie zadań oraz ćwiczeń interaktywnych w abstrakcie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
alkany – węglowodory nasycone, związki organiczne zbudowane z atomów węgla i wodoru, zawierające między atomami węgla wyłącznie wiązania pojedyncze
gęstość – właściwość fizyczna określająca masę 1 mIndeks górny 33 lub 1 cmIndeks górny 33 substancji, wyraża się w jednostkachlub
szereg homologiczny – szereg związków organicznych uporządkowanych według wzrastającej liczby atomów węgla, np. alkanów, w którym dwa kolejne związki różnią się od siebie o grupę atomów –CH2–
Teksty i nagrania
Alkanes – physical properties
The physical properties of alkanes change as the number of carbon atoms in their molecules increases – they move from the gaseous state through the liquid state to the solid state. Look at the dropdown table and memorize what the physical properties of alkanes are.
Physical properties of alkanes change as the length of carbon chain is increasing.
Alkanes are colorless substances of low density, they are not soluble in water.