Lesson plan (Polish)
Temat: Położenie Europy – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VII. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu, główne cechy środowiska przyrodniczego Europy. Rolnictwo, przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich.
Uczeń:
2) przedstawia podział polityczny Europy oraz rolę Unii Europejskiej w przemianach społecznych i gospodarczych kontynentu.
5) przedstawia zróżnicowanie klimatyczne Europy oraz czynniki, które o nim decydują.
11) wykazuje związek miedzy cechami środowiska przyrodniczego wybranych krajów Europy a wykorzystaniem różnych źródeł energii.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Położenie Europy.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat zróżnicowania typów klimatu w Europie, ;
utrwalać materiał z lekcji: „Zróżnicowanie typów klimatu w Europie”, „Wody powierzchniowe w Europie”, „Zróżnicowanie ludnościowe i kulturowe współczesnej Europy”, „Przegląd państw na mapie politycznej Europy”, „Europa Północna – państwa skandynawskie”;
utrwalać słownictwo związane z tematem położenia Europy na mapie świata.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z tematu „Zróżnicowanie typów klimatu w Europie”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Praca z mapą. Uczniowie w parach omawiają mapę Europy, wymieniają kraje, które należą do Unii Europejskiej.
Praca z mapą. Uczniowie w grupach omawiają regiony geograficzne Europy.
Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Prąd zatokowy (Gulf Stream) - ciepły prąd oceaniczny, który rozpoczyna swój bieg w południowej części Morza Sargassowego, płynie wzdłuż wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej aż do Nowej Funlandii, następnie jako Prąd Północnoatlantycki przepływa przez Ocean Atlantycki do brzegów Europy Zachodniej i dalej jako Prąd Norweski opływa Europę Północną
bystrzyca – płytki odcinek szybko płynącej rzeki tworzący się często przed progiem skalnym
sieć rzeczna – ogół naturalnych cieków wodnych (stałych, okresowych i epizodycznych) występujących na określonym obszarze
ciek wodny – każdy naturalny odpływ wody w korycie płynący stale lub w określonym czasie, np. porze roku
obszar zlewowy – obszar, z którego wody powierzchniowe spływają do jednego zbiornika wodnego
ujście – głębokie, rozszerzające się ku morzu (lejek) ujście rzeczne powstające na wybrzeżach o dużych różnicach między przypływem a odpływem, co uniemożliwia osadzanie się materiału rzecznego
ujście deltowate – stożek palczasto rozgałęziony, usypany z materiału niesionego przez rzekę w jej ujściu do morza lub jeziora; nazwa pochodzi od dużej greckiej litery Delta (Δ) mającej kształt trójkąta
państwo wielonarodowe – państwo, w którym żadna z grup etnicznych nie ma znaczącej przewagi liczebnej nad pozostałymi
mniejszości etniczne - grupy ludzi, które są osiedlone na terytorium innej zbiorowości i wyróżniają się odrębnym pochodzeniem i kulturą, a często także językiem i religią
terytorium zależne – ogólne określenie obszarów znajdujących się pod różnymi formami zależności politycznej od jakiegoś państwa. Terytoriami zależnymi są lub były: kolonie, departamenty zamorskie i terytoria zamorskie.
forma rządów – zapisany w konstytucji danego państwa sposób sprawowania władzy na jego terytorium
państwo – forma organizacji społeczeństwa mająca monopol na stanowienie i wykonywanie prawa na określonym terytorium. Ma zdolność do nawiązywania i utrzymywania stosunków dyplomatycznych z innymi państwami.
stolica – miasto, w którym znajduje się siedziba centralnych organów
field – rozległy płaskowyż w słabo rozczłonkowanych górach noszący ślady przekształcenia przez lodowiec; miejscami na fieldach występują niewielkie wały morenowe
fiord – długa, wąska, kręta, głęboka zatoka morska utworzona w górskim terenie poprzez zalanie wodami doliny lodowcowej
Teksty i nagrania
Location of Europe - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5