Lesson plan (Polish)
Temat: Jesteś tym, co jesz
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
10) opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Cel lekcji
Uczniowie wymieniają zasady prawidłowego odżywiania się i stosują je w życiu codziennym.
Kryteria sukcesu
omówisz zasady prawidłowego odżywiania i zastosujesz je w codziennym życiu;
samodzielnie zaplanujesz jadłospis na cały dzień, uwzględniając w nim zapotrzebowanie na składniki odżywcze.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, metoda warsztatowa, strategia wyprzedzająca.
Praca indywidualna oraz praca w grupach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
papierowe talerze;
zdjęcia różnych produktów spożywczych;
klej;
duże arkusze papieru;
flamastry.
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie fragmentów abstraktu poświęconych składnikom odżywczym („Białka”, „Cukry i tłuszcze”, „Witaminy”, „Sole mineralne”).
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel pyta wybranego ucznia, po co się odżywiamy.
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Uczniowie czytają fragment pt. „Prawidłowe odżywianie”. Następnie prowadzący lekcję wyświetla ilustrację „Talerz zdrowego żywienia”. Ochotnicy wyjaśniają, jakich składników pokarmowych dostarczają wskazane przez nauczyciela produkty.
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną przedstawiającą właściwą ilość spożywania poszczególnych składników pokarmowych.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół otrzymuje papierowy talerz, zdjęcia różnych produktów spożywczych oraz klej. Zadaniem uczniów jest skomponowanie dla dziecka w ich wieku pełnowartościowego obiadu, uwzględniającego prawidłową ilość i rodzaj produktów spożywczych. Nauczyciel wyjaśnia słowo „pełnowartościowy”.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują ukończone prace. Nauczyciel ponownie wyświetla ilustrację interaktywną i razem z podopiecznymi ocenia poprawność wykonania zadania przez każdą z grup.
Uczniowie wykonują „Polecenie 1”, korzystając z tabeli przedstawiającej wartość energetyczną wybranych produktów spożywczych. Kartki ze swoimi propozycjami jadłospisów wywieszają na tablicy, po czym przez głosowanie wybierają najlepszą z nich.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się...”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
cukry – związki chemiczne, które dostarczają energii organizmowi człowieka
dieta – sposób odżywiania zgodny z zasadami zdrowego żywienia
kaloria – jednostka wyrażająca wartość energetyczną produktów spożywczych
nabiał – produkty spożywcze bogate w białko, do których zalicza się mleko i produkty pochodzenia mlecznego, jajka, sery i masło
tłuszcze – związki chemiczne, które dostarczają energii organizmowi człowieka oraz służą jako materiał zapasowy (tkanka tłuszczowa)
Teksty i nagrania
You are what you eat
We already know that we have to eat. Nutrients give us the materials needed for growth and the energy for life. Also, do not forget about water. It makes up about 3/4 of our body. It is used in most of the processes in the body and in the regulation of body temperature. It is also involved in many other processes.
Do not eat too much or too little. It's better to eat often with less than rarely with a lot. It is best to have meals at intervals of around 3 – 4 hours. Our diet should be rich in vegetables and fruits, cereal products, vegetable fats, low fat dairy products and meat. Sweets and crisps should be eaten rarely, and it's best to exchange them for fruits and vegetables. Carbonated drinks contain huge amounts of sugar and should be avoided. The number and contents of meals depend on age, health and lifestyle.
It is important to determine the energy value of food. It tells about how much energy will be provided by eating the product. It is most often expressed in calories (cal) or in thousands of calories (kilocalories, kcal).
Both excess and shortage of food are dangerous for health. Eating too much food can lead to being overweight and even obesity. This disease destroys the body, contributes to the development of heart and circulatory system diseases, and also destroys joints and the spine.
Malnutrition is also dangerous. It results in a lack of energy for learning and playing, growth disorders and frequent diseases. Malnutrition can be the result of a serious illness called anorexia which is a mental health problem. An ill person intentionally does not eat anything to lose weight because they thinks they are obese. They usually ignore the concern of close relatives who try to make them aware that they are morbidly skinny and could damage their health.
The most important food ingredients are proteins that function as building blocks, as well as sugars and fats that are our source of energy.
Vitamins, mineral salts and water play a very important role in ensuring the proper functioning of the body.
The daily menu should contain appropriate amounts of all necessary food products, while providing the right dose of calories.
Incorrect nutrition may be the cause of obesity or anorexia.