Temat: Ekologiczny prąd

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

6) opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wskazują czyste źródła energii

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać sposoby wytwarzania prądu elektrycznego;

  • wskazywać zalety i wady różnych rodzajów elektrowni.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • arkusze szarego papieru;

  • kolorowe pisaki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

  • Prowadzący lekcję rysuje na tablicy schemat drzewa decyzyjnego uwzględniający możliwe rozwiązania problemu, skutki pozytywne i negatywne podejmowanych decyzji oraz cele i wartości.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Wybrana osoba przedstawia tradycyjne źródła energii.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Prowadzący lekcję wspólnie z uczniami określają sytuację wymagającą podjęcia decyzji i dotyczącą ekologicznych konsekwencji procesu wytwarzania energii.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięcio- lub sześcioosobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz szarego papieru i flamastry. Uczniowie przerysowują z tablicy schemat drzewa decyzyjnego. Prowadzący lekcję wyjaśnia, że wypełnianie schematu zaczyna się od dołu, tzn. od wpisania sytuacji wymagającej podjęcia decyzji.

  • Uczniowie uzupełniają schemat drzewa decyzyjnego: zastanawiają się, jakie mogą być możliwe rozwiązania zaistniałej sytuacji i wspólnie ustalają trzy najefektywniejsze; analizują skutki pozytywne i negatywne zaproponowanych rozwiązań; określają cele i wartości wybranego rozwiązania.

  • Każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy i wskazuje najlepszą metodę wytwarzania energii elektrycznej.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyjętych rozwiązań.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

natural gas
natural gas
R1HOEynUbe6HN
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka natural gas

gaz ziemny – gaz znajdujący się pod ziemią, pochodzący prawdopodobnie ze szczątków organizmów żyjących miliony lat temu

renewable energy sources
renewable energy sources
RqM6mYOnL4T2r
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka renewable energy sources

odnawialne źródła energii – źródła energii, które nie ulegają wyczerpywaniu, gdyż ich zasoby w krótkim czasie się odnawiają

Teksty i nagrania

R1OWEdm1N3UXt
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Green Energy

There are more and more electrical devices around us, therefore the demand for electricity is constantly growing. In Poland, the most energy (up to 90%) is obtained thanks to coal‑fired power plants. The current is generated in them by thermal energy obtained during the combustion of hard coal or lignite. Unfortunately, this process also produces gases and dust harmful to the environment. A greener source of energy is burning natural gas –several times less impurities are formed than in the case of coal combustion.

The reserves of natural gas and coal will run out sooner or later – although this may happen in a few or several hundred years. These are non‑renewable energy sources, which means that they will run out of after a while. Therefore, renewable energy sources are constantly being sought after.

Renewable energy sources, unlike coal, do not run out. However, the use of them also has some drawbacks.

  • The majority of electricity in Poland is produced in coal‑fired power plants.

  • Much less negative impact on the environment is produced by power plants using renewable energy sources: wind, water, sunlight and heat from the inside of the Earth.