Temat: Kontynenty na Ziemi

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa V – geografia

III. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne.

Uczeń:

2) wymienia nazwy kontynentów i oceanów oraz wskazuje ich położenie na globusie i mapie świata oraz określa ich położenie względem równika i południka zerowego.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wymieniają nazwy kontynentów oraz wskazują ich położenie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymienisz nazwy kontynentów i zlokalizujesz je na mapie;

  • określisz wielkość kontynentów;

  • wymienisz najwyższe szczyty górskie poszczególnych kontynentów.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • mapa świata;

  • arkusze szarego papieru;

  • kredki;

  • klej;

  • plastelina;

  • papierowy talerzyk;

  • wykałaczka;

  • mała karteczka.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący lekcję rozdaje uczniom arkusze białego papieru i wyświetla pierwszą część filmu. Zgodnie z zawartą w niej instrukcją uczniowie wykonują zabawkę edukacyjną „Piekło – Niebo”.

  • Uczniowie czytają fragment „Kontynenty”.

  • Nauczyciel prezentuje drugą część filmu i prosi podopiecznych, żeby na swoich zabawkach, w odpowiednich miejscach, narysowali lub wykleili kontury kontynentów oraz każdy z nich podpisali.

  • Prowadzący lekcję wyświetla trzecią część filmu. Uczniowie na zabawkach „Piekło – Niebo” zapisują informacje dotyczące wielkości kontynentów.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Każda osoba losuje wybrany kontynent. Na papierowym talerzyku wykleja jego kształt. Na mapie sprawdza, jakie łańcuchy górskie występują na obszarze danego kontynentu i odwzorowuje je na swoim modelu. Zaznacza najwyższe wzniesienie, wbijając we właściwym miejscu wykałaczkę z przyklejoną do niej karteczką. Po jednej stronie karteczki powinna widnieć nazwa szczytu, po drugiej – wysokość wzniesienia.

  • Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się...”.

Praca domowa

  1. Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  2. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

archipelago
archipelago
R3uXA7Q7q342x
Nagranie dźwiękowe słówka

archipelag – grupa wysp położonych blisko siebie, najczęściej zbudowanych z podobnych skał

mountains
mountains
RBUvkFDh4R7aE
Nagranie dźwiękowe słówka

góry – obszary o wysokości powyżej 300 m n.p.m., gdzie między szczytami i dolinami jest więcej niż 300 m różnicy wysokości

ocean
ocean
RX6EjpuomDcCc
Nagranie dźwiękowe słówka

ocean – część wszechoceanu ograniczona przez sąsiadujące kontynenty, wyspy i ich archipelagi lub wydzielone z powodu róznic w zasoleniu i temperaturze wody

Teksty i nagrania

RsSXW1rJMvL8Y
Nagranie abstraktu

Continents on Earth

Any part of the globe that is not covered by the waters of the seas and oceans, we call land. Among the lands, we distinguish large areas with an area of many million square kilometers, calling them continents, and small fragments of lands called islands.

  • Asia is the largest continent with an area of approximately 44.6 million kmIndeks górny 2. It lies almost entirely in the northern and eastern hemisphere. Many researchers believe that together with Europe can be classed as one continent called Eurasia (with an area of over 55 million kmIndeks górny 2).

  • Africa is the second largest continent in terms of space. Its area is over 30 million kmIndeks górny 2. It lies north and south of the equator, and east and west of the meridian 0⁰, i.e. in all hemispheres. Africa has the most countries of all continents.

  • North America has an area of over 24 million kmIndeks górny 2and is located entirely in the northern and western hemispheres.

  • South America is slightly less than 18 million kmIndeks górny 2, and lies on both sides of the equator, but only in the Western Hemisphere. Some researchers regard both Americas as one continent.

  • Antarctica has an area of only 13 million kmIndeks górny 2 and it lies around the South Pole. It is the only continent in the world in which there is no state and belongs to no state.

  • Europe has an area of about 10.5 million kmIndeks górny 2and it lies with Asia in the northern and eastern hemisphere, but its western extremities reach the western hemisphere.

  • Australasia is the smallest continent with an area of just 7.5 million kmIndeks górny 2without coastal islands (with all of Australasia is 8.5 million kmIndeks górny 2). It lies in the southern and eastern hemisphere. It is entirely occupied by one country bearing the same name.

On the surface of the lands, there are forming or formed mountains. The highest mountain chain in the world is the Himalayas, and their highest peak is Mount Everest, it is the highest mountain in the world and in Asia. It measures 8848 m above sea level. The highest mountain ranges in Europe are the Alps who’s highest mountain is Mount Blanc (4807 m above sea level), the Pyrenees and the Carpathians. Near the border with Asia there are also mountains of the Caucasus, sometimes included in Europe, and their highest peak is Elbrus (5642 m above sea level). On the western side of the Americas there are the Cordilleras in North America (with the highest peak of McKinley – 6194 m above sea level) and Andes in South America, with Aconcagua the highest point (6961 m above sea level). In Africa, the highest peak is Mount Kilimanjaro (5895 m above sea level), Antarctica – Vinson massif (4892 m above sea level), and in Australia – Mount Kosciuszko (2230 m above sea level). It is worth noting that it is lower than the highest mountain in Poland – Rysów (2499 m).

Continents are not the main lands. Smaller areas of land are called islands. The largest island in the world is Greenland located in the North Atlantic. Many islands are grouped in clusters called archipelagos. Numerous archipelagos surround North America, Europe and Asia. Relatively fewer islands are located near South America, Africa, Australia and Antarctica.

  • A part of the globe, which is not flooded with the waters of the seas and oceans, we call land.

  • Seven continents stand out for the most part. They are: Africa, South America, North America, Antarctica, Australia, Asia, Europe.

  • The largest continent is Asia.

  • The highest mountains in the world are the Himalayas.