Lesson plan (Polish)
Temat: Wybrane regiony świata – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIV Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych.
Uczeń:
1) Wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, ze Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów.
2) identyfikuje związki między przebiegiem granic płyt litosfery a występowaniem rowów tektonicznych, wulkanów, trzęsień ziemi i tsunami oraz na ich podstawie formułuje twierdzenia o zaobserwowanych prawidłowościach w ich rozmieszczeniu;
3) wykazuje związek między cechami klimatu monsunowego a rytmem upraw i „kulturą ryżu” w Azji Południowo‑Wschodniej.
5) ocenia znaczenie warunków przyrodniczych i czynników społeczno‑kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki Japonii.
6) korzystając z mapy, wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Chin;
7) przedstawia kierunki rozwoju gospodarczego Chin oraz ocenia ich znaczenie w gospodarce światowej.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu dotyczącego Azji.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat południowo‑wschodniej Azji;
utrwalać materiał z lekcji: „Japonia – cechy środowiska naturalnego i nowoczesnej gospodarki”, „Chiny – najbardziej zaludniony kraj na świecie”, „Azja – starożytne cywilizacje. Mieszkańcy Azji”, „Azja – wielkie kontrasty. Sieć dróg wodnych”, „Położenie geograficzne Azji”;
utrwalać słownictwo związane z tematem Azji.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu dotyczącego Azji, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują mapę Azji przedstawiającą dysproporcje w gęstości zaludnienia.
Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują mapę Azji przedstawiającą sieć wodną Azji. Wybrana para prezentuje wnioski na forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne oraz ćwiczenie słowniczkowe.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
ukształtowanie poziome - kształt powierzchni Ziemi wyznaczony przez linię brzegową. Formami ukształtowania poziomego są m.in. wyspy i półwyspy (na lądzie) oraz zatoki i cieśniny (na morzu).
Czerapuńdżi - miejscowość we wschodnich Indiach, gdzie średnia suma opadów rocznych wynosi 11 000 mm.
baktria - wielbłądy dwugarbne występują głównie na Wyżynie Mongolskiej i Pogórzu Kazachskim.
dromadery - wielbłądy jednogarbne zamieszkują między innymi Półwysep Arabski
cywilizacja - stan kultury materialnej, technicznej i duchowej, jaki osiągnęło dane społeczeństwo zamieszkujące określony obszar; główne elementy odróżniające jedną cywilizację od innej to: język, historia, religia, obyczaje, twórczość artystyczna, instytucje społeczne
eksplozja ludności - określenie szybkiego tempa przyrostu rzeczywistego liczby ludności w danym regionie.
produkt krajowy brutto (ang. gross domestic product) - w ekonomii, jeden z podstawowych mierników efektów pracy społeczeństwa danego kraju stosowany w rachunkach narodowych. PKB opisuje zaagregowaną wartość dóbr i usług finalnych wytworzonych przez narodowe i zagraniczne czynniki produkcji na terenie danego kraju w określonej jednostce czasu - najczęściej w ciągu roku.
tsunami - fala oceaniczna, wywołana podwodnym trzęsieniem ziemi, wybuchem wulkanu, osuwiskiem ziemi lub cieleniem się lodowców. Fale rozchodzą się pierścieniowo od miejsca jej wzbudzenia.**
kultura ryżu - charakterystyczne zachowania społeczne związane ze wspólną uprawą, przygotowaniem i utrzymaniem pól.
monsun - układ wiatrów, które zmieniają swój kierunek na przeciwny w zależności od pory roku. Są to wiatry sezonowe wiejące między oceanem a lądem. Wyróżniamy monsun letni i monsun zimowy.
Teksty i nagrania
Selected regions of the world - repetition
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6
Links to the abstracts: 1, 2 , 3, 4, 5 , 6