Temat: Wybrane regiony świata – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XIV Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych.

Uczeń:

1) Wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, ze Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów.

2) identyfikuje związki między przebiegiem granic płyt litosfery a występowaniem rowów tektonicznych, wulkanów, trzęsień ziemi i tsunami oraz na ich podstawie formułuje twierdzenia o zaobserwowanych prawidłowościach w ich rozmieszczeniu;

3) wykazuje związek między cechami klimatu monsunowego a rytmem upraw i „kulturą ryżu” w Azji Południowo‑Wschodniej.

5) ocenia znaczenie warunków przyrodniczych i czynników społeczno‑kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki Japonii.

6) korzystając z mapy, wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Chin;

7) przedstawia kierunki rozwoju gospodarczego Chin oraz ocenia ich znaczenie w gospodarce światowej.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu dotyczącego Azji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat południowo‑wschodniej Azji;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Japonia – cechy środowiska naturalnego i nowoczesnej gospodarki”, „Chiny – najbardziej zaludniony kraj na świecie”, „Azja – starożytne cywilizacje. Mieszkańcy Azji”, „Azja – wielkie kontrasty. Sieć dróg wodnych”, „Położenie geograficzne Azji”;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem Azji.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu dotyczącego Azji, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują mapę Azji przedstawiającą dysproporcje w gęstości zaludnienia.

  • Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują mapę Azji przedstawiającą sieć wodną Azji. Wybrana para prezentuje wnioski na forum klasy.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne oraz ćwiczenie słowniczkowe.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

  • Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

horizontal landform
horizontal landform
R9F1MBc0Zfutq
Nagranie dźwiękowe słówka

ukształtowanie poziome - kształt powierzchni Ziemi wyznaczony przez linię brzegową. Formami ukształtowania poziomego są m.in. wyspy i półwyspy (na lądzie) oraz zatoki i cieśniny (na morzu).

Cherrapunji
Cherrapunji
RxPIWc4nC0uor
Nagranie dźwiękowe słówka

Czerapuńdżi - miejscowość we wschodnich Indiach, gdzie średnia suma opadów rocznych wynosi 11 000 mm.

Bactria
Bactria
R1J3amDGgfWIS
Nagranie dźwiękowe słówka

baktria - wielbłądy dwugarbne występują głównie na Wyżynie Mongolskiej i Pogórzu Kazachskim.

dromedaries
dromedaries
R1JsinldA9LwF
Nagranie dźwiękowe słówka

dromadery - wielbłądy jednogarbne zamieszkują między innymi Półwysep Arabski

civilization
civilization
RRWAvwJRFpMr2
Nagranie dźwiękowe słówka

cywilizacja - stan kultury materialnej, technicznej i duchowej, jaki osiągnęło dane społeczeństwo zamieszkujące określony obszar; główne elementy odróżniające jedną cywilizację od innej to: język, historia, religia, obyczaje, twórczość artystyczna, instytucje społeczne

Population explosion
Population explosion
RcCIe2ZnKXYeB
Nagranie dźwiękowe słówka

eksplozja ludności - określenie szybkiego tempa przyrostu rzeczywistego liczby ludności w danym regionie.

GDP
GDP
R7PKako0oRTPu
Nagranie dźwiękowe słówka

produkt krajowy brutto (ang. gross domestic product) - w ekonomii, jeden z podstawowych mierników efektów pracy społeczeństwa danego kraju stosowany w rachunkach narodowych. PKB opisuje zaagregowaną wartość dóbr i usług finalnych wytworzonych przez narodowe i zagraniczne czynniki produkcji na terenie danego kraju w określonej jednostce czasu - najczęściej w ciągu roku.

tsunami
tsunami
RACuVwUacN4Y0
Nagranie dźwiękowe słówka

tsunami - fala oceaniczna, wywołana podwodnym trzęsieniem ziemi, wybuchem wulkanu, osuwiskiem ziemi lub cieleniem się lodowców. Fale rozchodzą się pierścieniowo od miejsca jej wzbudzenia.**

rice culture
rice culture
RYjrINtZANs6s
Nagranie dźwiękowe słówka

kultura ryżu - charakterystyczne zachowania społeczne związane ze wspólną uprawą, przygotowaniem i utrzymaniem pól.

Monsoon
Monsoon
RGn0NDg0Vq4WP
Nagranie dźwiękowe słówka

monsun - układ wiatrów, które zmieniają swój kierunek na przeciwny w zależności od pory roku. Są to wiatry sezonowe wiejące między oceanem a lądem. Wyróżniamy monsun letni i monsun zimowy.

Teksty i nagrania

R1JUza3PozhFE
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Selected regions of the world - repetition

Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6

Links to the abstracts: 1, 2 , 3, 4, 5 , 6