Lesson plan (Polish)
Temat: Miasto. Blaski i cienie urbanizacji
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się z przejawami i skutkami przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyszukuje i opisuje najważniejsze przykłady przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego w miastach II połowy XIX i początku XX wieku;
wyjaśnia skutki społeczne ich zastosowania..
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie danych dotyczących rozwoju europejskich miast w I połowie XIX wieku.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 i 2 - wskazują pięć największych miast Europy w 1900 roku oraz proces, jaki zachodził w ówczesnym czasie. Nawiązując do wiadomości przygotowanych przed lekcją, omawiają z nauczycielem kierunek zmian, jakim podlegały aglomeracje miejskie w Europie w toku XIX wieku.
Faza realizacyjna
Nauczyciel opowiada uczniom krótko o przejawach porządkowania przestrzeni miejskiej (oświetlenie, transport miejski, służby porządkowe, przebudowa ulic). Następnie prosi uczniów o analizę materiałów ikonograficznych w celu wyszukania przykładów wspomnianych zmian wizerunkowych , jakim podlegały miasta w toku XIX wieku. Uczniowie wykonują Polecenie 1, Ćwiczenie 3 i 4, które nawiązują do wynalazku elektryczności i jego zastosowania w przestrzeni publicznej. Oglądają również zdjęcie załączone do Polecenia 2, odpowiadając na pytanie o reprezentacyjny charakter budynków. Następnie analizują mapę londyńskiego metra z 1908 roku (Polecenie 3). Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
W ramach uporządkowania wiedzy wyniesionej z lekcji uczniowie wykonują Ćwiczenie 5, zaznaczając w tabeli właściwe punkty. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, kto mógł korzystać z udogodnień miejskich w XIX wieku? Czy obejmowały one ogół mieszkańców miast? Zadając pytania, prowadzący pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Poszukaj w swoim miejscu zamieszkania lub jego okolicy przykładów architektury i urządzeń użyteczności miejskiej pochodzących z XIX wieku. Dla kogo były przeznaczone? Sfotografuj je i opisz. Znajdź różnice i cechy wspólne.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
konsumpcjonizm – nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr materialnych.
Opieka społeczna – państwowe lub miejskie instytucje zajmujące się pomocą ludziom potrzebującym
Slumsy – dzielnice biedoty w wielkich miastach
Urbanizacja – proces rozwoju miast i wzrostu ich liczby; powiększanie się obszarów miejskich i udziału ludności miejskiej w całości zaludnienia; wzrost liczby ludności żyjącej wg miejskich wzorów.
Teksty i nagrania
A city. The pros and cons of urbanisation.
The growth in the number of inhabitants of European cities in the second half of the nineteenth century was the result of a surge in internal migration from the countryside by those in pursuit of better living conditions, most often in search for work in the industry sector. In many countries, the urban population exceeded the number of rural inhabitants. From the 1830s to the 1870s, a number of European cities were modernized. Hundreds of new tenement houses were built and the order therein was improved urbanistic. The urban space, which up to that point had been developing in a chaotic manner, began to be organized. In the second half of the nineteenth century, large department stores began to emerge in cities. Their appearance was a sign of the economic prosperity of cities and increasing welfare. At the beginning of the 1880s in Berlin – as the first city in the history - electric trams started operating. The first metro in the world was launched in London as early as in 1863. At the end of the 19th century, in some European countries communal housing began to be developed for the poorer population. However, indigent areas still existed in cities, which were unable to cope without the activities of private philanthropic associations, church institutions and public welfare services, which were gradually developing.