Temat: Ostrożnie z prądem!

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej (fizyka).

Podstawa programowa

Klasa VII – fizyka
VI. Elektryczność. Uczeń:
14) opisuje rolę izolacji i bezpieczników przeciążeniowych w domowej sieci elektrycznej oraz warunki bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wymieniają podstawowe zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jak korzystać z instrukcji obsługi urządzeń elektrycznych;

  • rozpoznawać znak „Nie dotykać! Urządzenie elektryczne”.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • arkusze szarego papieru;

  • kolorowy papier.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wykorzystuje tekst abstraktu do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Korzystając z abstraktu i wiedzy z wcześniejszych lekcji, na białej kartce uzupełniają kolumny tabeli wpisując przykłady potencjalnych zagrożeń wynikających z: 1) działania domowych urządzeń elektrycznych, 2) użytkowania urządzeń elektrycznych przez człowieka, 3) naturalnych, elektrycznych zjawisk przyrodniczych.

  • Po kilku minutach nauczyciel prosi uczniów, aby uczniowie utworzyli czwórki, które ustalają wspólne przykłady i zapisują je na niebieskich kartkach. W kolejnym etapie spotykają się w ósemkach i propozycje zapisują na plakacie. Plakaty wywieszają w klasie. Po analizie uczniowie tworzą wspólną listę przykładów .

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują przygotowany przez siebie quiz wiedzy związany z tematem lekcji. Klasa odpowiada na pytania. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

electricity
electricity
RoWZxzm00tszR
Nagranie dźwiękowe słówka

prąd elektryczny – ukierunkowany ruch nośników ładunków elektrycznych.

volt V
volt V
R10BDSqs2abnX
Nagranie dźwiękowe słówka

wolt V – jednostka napięcia w układzie SI, symbol V.

Teksty i nagrania

R7MfeBgyfOwzA
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Be careful with current!

More and more devices around us are powered by electricity. We often find out how important these devices are for us when, for example, we can not take the elevator during power outages or when the battery in our phone is flat. Electrical devices, however, require special attention - especially those that need to be plugged into an electrical outlet. The electricity supply is 230 volts. That's enough for paralysis and to harm our health and even take our lives.

Always follow the safety rules when using electrical devices, both inside and outside the home. Most of these rules are listed in the instruction manual for electrical equipment.

  • Before using the electric device, read the instructions and familiarize yourself with it’s safety rules.

  • Use the electrical device only when it is fully functional and correctly (according to the instructions) connected to an electrical system.

  • When the device is out of order, discontinue use and have it repaired by a service technician or an authorized person. Do not carry out any repairs yourself, because it may cause electric shock.

  • If you smell burning after switching on the device, it means it is damaged. Turn them off immediately.

  • If you notice that the cable is damaged, for example a metal wire protrudes from the rubber wrap, do not connect the device to the power supply.

  • Do not put the electric appliance in water or touch it with wet hands, as it may cause an electric shock.

  • Before you remove the plug from the socket, turn the device off. Otherwise, you can damage them and you risk being paralyzed.

There are also many electrical devices outside the house, eg high‑voltage cables and poles, power boxes. There are also rules for the safe use of these devices, which we should know, even though we do not use them directly. There may be a strong discharge between the electrical device and the person who is close enough to such a device, called an electric arc. That's why it's worth remembering a few rules.

  • Never climb electrical poles and do not approach broken electrical wires on the ground. If you see someone trying to climb a pole, inform an adult immediately.

  • Never enter a transformer station.

  • Never underestimate the warning signs on electrical devices. Do not touch the poles and power cords of trains and trams.

If an electric shock occurs, do not touch the person who has suffered it. If there is such a possibility, immediately disconnect from the socket the plug of the device, which electric shock, or wooden, a long object pull the affected person away from the power source. Immediately call for help by calling 112 and accurately describing the situation to the ambulance service.

  • When using domestic electrical appliances, be sure to use them as intended and in accordance with the instructions for use.

  • Do not touch electrical devices outside the home.

  • In the event of an electric shock, call for help and inform an adult.