Lesson plan (Polish)
Temat: Polacy na frontach II wojny światowej
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXV. Sprawa polska w czasie II wojny światowej. Uczeń:
umieszcza w czasie i przestrzeni działania polskich formacji na różnych frontach i obszarach toczącej się wojny.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o losach Polaków na frontach po II wojnie światowej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak doszło do uformowania Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie;
jakie polskie oddziały walczyły na frontach II wojny światowej;
gdzie i dlaczego powstała Armia Andersa;
o losach polskich jednostek wojskowych i ich dowódców;
gdzie formowano polskie jednostki wojskowe.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 1. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie w parach przygotowują omówienie wniosków z przeprowadzonego przez siebie śledztwa. Mają wykazać związki przyczynowo‑skutkowe między przedstawionymi na osi wydarzeniami. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 3 i Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.
Polskie Siły Zbrojne (PSZ) – polskie formacje wojskowe utworzone jesienią 1939 r. na Zachodzie Europy, na podstawie porozumień z Francją i Wielką Brytanią. Dowodził nimi Naczelny Wódz. Istniały do 1947 r., kiedy to zostały rozwiązane przez Brytyjczyków.
Internowanie – przymusowe aresztowanie i osadzenie osób w miejscu odosobnienia bez możliwości jego opuszczania.
Cyrk Skalskiego – potoczna nazwa Polskiego Zespołu Myśliwskiego biorącego udział w kampanii w Północnej Afryce w 1943 r. Swoją nazwę zawdzięcza dowódcy – Stanisławowi Skalskiemu.
Bitwa o Anglię – kampania lotnicza toczona między lotnictwem niemieckim i brytyjskim od lipca do października 1941 r. Jej celem była obrona Anglii przed atakami niemieckimi i planowanym desantem morskim. Zakończyła się zwycięstwem wojsk alianckich, co uniemożliwiło III Rzeszy desant na Wyspy Brytyjskie.
Układ Sikorski‑Majski – porozumienie z 30 lipca 1941 r. przywracające stosunki dyplomatyczne między Polską i ZSRS. Miał na celu rozpoczęcie współpracy i wspólną walkę w ramach koalicji antyhitlerowskiej.
Teksty i nagrania
The Poles on the World War II Fronts
The Polish soldiers took part in battles on the fronts of World War II from the first days until the end of the conflict. After the Polish defeat in the defensive war, part of the Polish divisions managed to reach France, where the Polish government‑in‑exile undertook efforts to recreate the army. They became the basis of the Polish Armed Forces formed in the West; on the day of the Third Reich’s attack on France, they numbered over 80 thousand soldiers. The Polish soldiers participated in battles all across Europe – on the land and sea, and in the air. From the battles for Norway (the Polish Independent Highland Brigade commanded by gen. Zygmunt Szyszko‑Bohusz), through the defence of France (the 1st Grenadiers’ Division and the 2nd Rifle Division), to the battles in Africa (the Independent Carpathian Rifle Brigade). The Polish air fighters made great contributions to the Allied victory in the Battle of Britain (1941), where the Polish 302nd and 303rd Fighter Squadrons took down more enemy planes than their British peers. Polish battleships fought on the seas and oceans: at the Norwegian coasts (“Orzeł Grom”), in the Mediterranean (“Kujawiak”, “Krakowiak”), and escorting convoys on the Atlantic and transports into the USSR (“Orkan”, “Garland”).
Polish forces started forming in the East (USSR) as well, after the signing of the Sikorski‑Majski agreement (1941), with gen. Władysław Anders as its commander. As a result of agreements between the nations, as well as those with the civilians, they were evacuated to the Middle East, forming the so‑called Second Corps, which afterwards took part in the Battles of Monte Cassino, Ancona and Bologna (1944‑1945).
After the opening of the Western Front in 1944, the Poles took part in the battles that took place in Europe as well. The 1st Armored Division commanded by General Stanisław Maczek fought in the Battle of Falaise, then participated in the liberation of Belgian and Dutch cities. The Polish parachuters of the 1st Independent Parachute Brigade fought in the Battle of Arnhem (Operation Market Garden), suffering sizable losses.
In 1943, after the evacuation of Anders’ Army, efforts were taken once again to form a Polish army in the USSR. The 1st Tadeusz Kościuszko Infantry Division, commanded by General Zygmunt Berling, fighting alongside the Soviet army, crossed the combat trail from the Battle of Lenino (1943) all the way to the capture of Berlin (1945), now as the 1st Army of the Polish People’s Army.
In the battles with the Germans also took part the 2nd Army of the Polish People's Army, created in autumn of 1944, and commanded by General Karol Świerczewski, who ended his combat trail by participating in the liberation of Czechoslovakia.